Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hittar igen tråd där det enbart diskuteras Avståndsmätare,

Stora frågan, Vad ska man köpa?

Min Kina modell gick precis sönder och har tagit in fukt (att man aldrig lär sig att köpa riktiga grejer)

Jag vill använda min i jakten, självklart mäta ut lite mål vid långhålls träning men fokusen ska vara

att den ska funka så länge som möjligt vid skymmning och dåligt väder.

Tillverkarna är många och priserna är olika

Lecia Rangemaster,Zeiss,vortex Bushnell,Nikon, kanske är det optimala en handkikare med inbyggd avståndsmätare?

men det känns som att det blir en helt annan peng, tänker typ på Swarre Elrange med flera

Vilken Har du och vilken skulle du köpa idag?

:D

Posted

Efter att ha velat fram och tillbaka så blev det en Leica Rangemaster CRF 1600-B förra året och jag är väldigt nöjd med den. Hänger med bra på kvällen och är lätt att mäta med. Sen att den har inbyggt ballistikprogram gör ju inte saken sämre.

• Like 1
Posted

Hade pengarna funnits så hade jag kört på en handkikare med inbyggd avståndsmätare leica, zeiss eller Swarre spelar nog kvitta. Hade varit gott att få bort ett moment. Min avståndsmätare följer bara med på helt nya outforskade nuförtiden men hade den varit i handkikaren hade den alltid varit med.

Mvh

• Like 1
Posted

Har en Nikon aculon. För 900kr tycker jag den duger gott.

Men är sugen efter lånat kompisens zeiss 10x50 med avståndsmätare att sälja Nikon, Meoptan och Swarovskin tillförmån för en sån.

Men använder min Nikon flitigt speciellt på rävlock. Och även på sådden där förvirringen kan bli total.

S.

• Like 1
Posted

Lecian verkar alla vara nöjd med,

men jag jämförde  Zeiss Victory 8x26 T* PRF och  Leica Rangemaster CRF 1600-B

Leican har Skymningsfaktor: 13.0

Zeissen har Skymningsfaktor: 19.0

Priset diffar på någon hundralapp men storleken ser ut att vara till Leicans fördel

Zeissen är grymt stor?

Posted
6 hours ago M-Ola sa:

Efter att ha velat fram och tillbaka så blev det en Leica Rangemaster CRF 1600-B förra året och jag är väldigt nöjd med den. Hänger med bra på kvällen och är lätt att mäta med. Sen att den har inbyggt ballistikprogram gör ju inte saken sämre.

Hur funkar den när du mäter mål på mer en 1000meter?

är det svårt att få bra resultat på små mål? inte för att jag förmodligen kommer behöva kolla såna avstånd.

såg att det finns en modell Leica Rangemaster CRF 1000-R som kostar nästan 1500 mindre men ser ut att vara lika förutom att den *bara* tar till 915 meter

Posted
1 hour ago BollnäsViktor sa:

Hur funkar den när du mäter mål på mer en 1000meter?

är det svårt att få bra resultat på små mål? inte för att jag förmodligen kommer behöva kolla såna avstånd.

Har hittills bara mätt upp till 460 meter för jaktmål. Då mätte jag på räv som satt på en stubbe. Gjorde nog ett tiotal mätningar med samma resultat. Inga problem. Dock har använt den i jobbet också och då har jag mätt ut till ca 1200 meter, men då mäter jag mot typ stenmurar eller större trädstammar. Brukar göra ca fyra mätningar för att se om det blir samma. Blir oftast det om man bara har stöd när man mäter. Använder även vinkelmätning i jobbet för att ta höjder på tex hus och det fungerar mycket bättre än jag trodde. Har den på stativ då.

Det enda som ställer till det är om det är disigt eller ligger dimma i vägen då kan man få göra lite fler mätningar eller vänta en stund.

Den hänger inte med mitt Zeiss HT 3-12x56:a i skymningen men oftast kan man mäta mot ett ljusare eller mörkare föremål i närheten av djuret för att få avståndet om det behövs.

• Like 1
Posted

Även jag har Leica Rangemaster CRF 1600-B och är väldigt nöjd med prestandan. Jag har dock inte jämfört med de andra premiumalternativen. Vad jag kan säga är att den mäter verkligen upp till 1500m om vädret är bra till skillnad från billigare alternativ som bara når upp till sitt avstånd om man pekar på ett prisma i storlek med en ladugård. Har inte heller haft några problem att sikta på trädtoppar inom de avstånd som man klarar att sikta rätt.

Prövade den dock i lätt snöfall under toppjakten och då var den värdelös (gav 35m åt alla håll), men det gäller säkert de flesta avståndsmätare.

Skulle jag köpt idag skulle jag sparat lite pengar och köpt en 1000-R istället. Jag har ingen som helst nytta av ballistikprogrammet då jag ändå varierar ammuntion och kalibrar rätt mycket. Dessutom har den bara några fasta kurvor och ingen av dessa fungerar för lättare kalibrar som .22lr eller ens .17 HMR,

• Like 1
Posted

+2ºC ute nu, dimman ligger tät och fin, det känns höstigt! :)

Posted

Om du klickar på produkten så ser du att det är en 1000-R i texten där. Jag köpte min 1600-b på greatprice utan problem och inte allt för lång leveranstid även om det inte var det snabbaste jag fått en produkt levererad. Den fanns dock i lager till skillnad från vad som står på 1000-R nu. Jag har heller inte behövt kontakta dem efteråt för några garantier/felaktigheter så kan ine uttala mig hur lättkontaktbara och servicevänliga de är. Jag skulle föreslå åtminstonde att få en bekräftelse på leveranstid via mail innan beställning så ser man även just hur bra de är på svara.

Posted
38 minutes ago Malx sa:

Om du klickar på produkten så ser du att det är en 1000-R i texten där. Jag köpte min 1600-b på greatprice utan problem och inte allt för lång leveranstid även om det inte var det snabbaste jag fått en produkt levererad. Den fanns dock i lager till skillnad från vad som står på 1000-R nu. Jag har heller inte behövt kontakta dem efteråt för några garantier/felaktigheter så kan ine uttala mig hur lättkontaktbara och servicevänliga de är. Jag skulle föreslå åtminstonde att få en bekräftelse på leveranstid via mail innan beställning så ser man även just hur bra de är på svara.

Skrev ett mail till dom nyss och fick svar direkt att det var fel, dom ändrade direkt skulle ha hetat -R men dom erbjöd en 1600-r för 5 tusen så jag slog till :)

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Som du gjort så måste man nog lägga en del pengar för att det ska funka på långa håll och i skymning. Har en enklare bushnell (1000-1500 spänn kostade den) som funkar bra dagtid och upp till 400m, även om det står att den ska klara längre håll. Den kunde inte mäta en kortsidan på en lada på ca 600m. Blir det lite skumt ljus så blir det bara grågrumigt och oanvändbart. Använder den bara för att mäta någon referenspunkt på knepiga ställen ex på åker och till det gör den jobbet.

Posted

Leica 1600 är riktigt fin, haft en sådan tidigare.

Enda var väl att man fick ha med sig kikare också på toppfågeljakten.

Köpte en Swarovski El Range 10x42 som sedan byttes ut mot en Leica Geovid HD-B 8x42.

Leican följer med överallt nu, även på skoterturer osv, har en Eberlestock nosegunner väska så är bekväm att bära.

/Baner

Posted

Jag är mycket nöjd med min Leupold RX 1200i (tror jag den heter). De avstånd som är aktuella för mig vid jakt har den aldrig bekymmer mer - inte ens i skymning - och den funkar även bra t.ex. på sjön.

• 1 month later...
Posted

Är skitnöjd med min Leica 1000. Smidig och riktigt hyfsad optiskt.

• 2 months later...
Posted
8 minutes ago Björnstigen sa:

Någon som har erfarenheter av denna som Biltema säljer?

Du får vad du betalar för.
Tyvärr. Skulle inte välja den. Men då har jag mest testat premium mätare, och har man väl gjort det, är det svårt att inte jämföra.
Min uppfattning, är att den orkar inte med i skymning, eller gryning.  Mitt på blanka dagen är den säkert hyfsat OK, men... vilka djur är ute då?

• Like 1
Posted

Jag köpte polarens Leupold när han behövds stålar för några år sedan och den har funkat

bra, men ibland när kompisarna inte tror på vad jag säger att den faktiskt visar 35m  då åker måttbandet fram. Det är nyttiga övningar för att lära sig hur långt deras gamla Bettan faktiskt skjuter, jag brukar be dom stanna där dom tror 35 m är och de flesta stannar på 

22m sen på 25 och när jag ber dom gå ytterligare 10m blir det stora ögon.

alla jägare borde ha en avståndsmätare .

/P

Posted
23 hours ago culot sa:

Jag köpte polarens Leupold när han behövds stålar för några år sedan och den har funkat

bra, men ibland när kompisarna inte tror på vad jag säger att den faktiskt visar 35m  då åker måttbandet fram. Det är nyttiga övningar för att lära sig hur långt deras gamla Bettan faktiskt skjuter, jag brukar be dom stanna där dom tror 35 m är och de flesta stannar på 

22m sen på 25 och när jag ber dom gå ytterligare 10m blir det stora ögon.

alla jägare borde ha en avståndsmätare .

/P

Så länge de missar åt det hållet så ser jag inte riktigt problemet ;).

Posted

Köpte två st. Kina-mätare förra veckan, när jag var i Shanghai.  Betalade ungefär 900:- styck.  Får se hur bra dom fungerar. :-)