Hoppa till innehåll

culot

Recommended Posts

22 minutes ago Hipshot sa:

Tänk om det gick att få veta *exakt* vart strömmingen tar vägen? Det finns tex i danskt hundfoder.. vilket foder? Finns den i svenskt foder? Tror det finns lite sprängkraft i detta.. 

Det där är en viktig fråga. En förutsättning för att kunna visa konsumentmakt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-04-20 at 12:55 culot sa:

 

Jag TROR iallafall att det industriella trålfisket är ett större hot mot Östersjön-bottenhavets-bottenvikens strömming bestånd än säl och skarv, men många bäckar små. Notera att jag inte är emot yrkesfisket på något sätt jag är ju det själv för bövelen 🙂 Det är det industriella jag anser fel. @ÅlandsFilip va säger du? Om strömmingen kring norra Ålands hav å Bottenhavet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://www.sportfiskarna.se/Om-oss/Aktuellt/ArticleID/12522/Havs-och-vattenmyndigheten-rekommenderar-att-storskaligt-trålfiske-flyttas-ut-i-Östersjön

Den som vill Östersjön någonting gott ska givetvis sprida ordet. Det behöver verkligen komma upp på tapeten.

Det finns iallafall hopp, rösterna mot trålfisket blir bara högre och högre.

Det finns också ett stort mörkertal i trålarnas fångster, bl a fångar trålarna mer torsk än vad som får fiskas torsk på många platser. Alla utrotningshotade arter osv fastnar givetvis också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://fiske.zaramis.se/2021/08/20/sanningen-om-surstrommingen/

https://www.google.com/search?q=strömmingsfisket+i+bottenviken+till+surströmming&rlz=1C1CHBF_svSE981SE981&oq=strömmingsfisket+i+Bottenviken+till+surströ&aqs=chrome.2.69i57j33i10i160j33i21.20463j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Vad jag har hört från dom som fiskar strömming här uppe så finns det alldeles för mycket säl. Sälen har fått växa obegränsat, tycker fiskarna. Det är vad jag har hört av dom som jag känner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago lsjonsson sa:

https://fiske.zaramis.se/2021/08/20/sanningen-om-surstrommingen/

https://www.google.com/search?q=strömmingsfisket+i+bottenviken+till+surströmming&rlz=1C1CHBF_svSE981SE981&oq=strömmingsfisket+i+Bottenviken+till+surströ&aqs=chrome.2.69i57j33i10i160j33i21.20463j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Vad jag har hört från dom som fiskar strömming här uppe så finns det alldeles för mycket säl. Sälen har fått växa obegränsat, tycker fiskarna. Det är vad jag har hört av dom som jag känner.

Stockholm har sanslöst med säl, och hade jag tålamod att vaka så hade jag kunnat skjuta rejält många,  man kan lägga abborre  nät som åtel då det är fan osvikligt sätt attlocka säl 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago culot sa:

Stockholm har sanslöst med säl, och hade jag tålamod att vaka så hade jag kunnat skjuta rejält många,  man kan lägga abborre  nät som åtel då det är fan osvikligt sätt attlocka säl 

Jag har sett hur näten ser ut här uppe när sälen har varit i farten. Det är bara skallen kvar o lite av ryggraden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste vara smutt att banka en säl, skära upp och lämna på någon klippa sen hantera trut och kråka typ dagen efter :whistling:

Kan inte sportfiskarna eller någon annan gräva i vart fiskmjölet tar vägen? Det borde ju vara in i helvete känsligt.. jag vet en dansk fodertillverkare som har fiskmjöl i fodret, hade varit spännande om det visade sig innehålla östersjöströmming från industrifisket... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Hipshot sa:

Måste vara smutt att banka en säl, skära upp och lämna på någon klippa sen hantera trut och kråka typ dagen efter :whistling:

Kan inte sportfiskarna eller någon annan gräva i vart fiskmjölet tar vägen? Det borde ju vara in i helvete känsligt.. jag vet en dansk fodertillverkare som har fiskmjöl i fodret, hade varit spännande om det visade sig innehålla östersjöströmming från industrifisket... 

ironiskt sett är att det blir ofta fiskfoder till norsk lax 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Hipshot sa:

Måste vara smutt att banka en säl, skära upp och lämna på någon klippa sen hantera trut och kråka typ dagen efter :whistling:

Kan inte sportfiskarna eller någon annan gräva i vart fiskmjölet tar vägen? Det borde ju vara in i helvete känsligt.. jag vet en dansk fodertillverkare som har fiskmjöl i fodret, hade varit spännande om det visade sig innehålla östersjöströmming från industrifisket... 

han som i Roslagen sålde säljakt hamnade ju i bajset när han lämna flådda sälar på berget 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago Hipshot sa:

Nja.. han fick väl skit för att bankat säl på fel sida någon gräns eller nåt? 

Både och, lite därtill. Man ser honom på åländska sidan ibland, så han är nog ganska bra på det där..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som jobbat för lst och något projekt med utsättning av öringsyngel. Han menar på att biomassan i Östersjön är rubbad. Det finns alldeles för stor andel spigg som käkar upp rom och yngel. Snabblösningen skulle vara att fiska ur spigg (som blir fiskmjöl).

Är väl inte den enda orsaken till mindre bestånd av matfisk.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spigg.. det där har jag tänkt på, när man var liten så såg man enstaka storspigg.. de var på intet sätt ovanliga men aldrig att man såg några direkta mängder. Förförra sommaren på Öland.. under en bättre lampa ute på en pir.. Det var så sjuka mängder spigg, aldrig sett ngt liknande!! Det liknade ett sånt här strömmings stim eller sill som jagas av rovfisk.. makalöst mycket! Klart det påverkar, de käkar rom och det finns inte längre abborre eller tärna nog att äta upp dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago MagnusN sa:

Har en kompis som jobbat för lst och något projekt med utsättning av öringsyngel. Han menar på att biomassan i Östersjön är rubbad. Det finns alldeles för stor andel spigg som käkar upp rom och yngel. Snabblösningen skulle vara att fiska ur spigg (som blir fiskmjöl).

Är väl inte den enda orsaken till mindre bestånd av matfisk.

Tillbakagången av rovfisken som äter vitfisk, spigg mm. är den grundläggande orsaken. När torsken och gäddan sakta försvinner och vi fiskar upp strömmingen finns det inte längre någon balans.

Spigg och vitfisk som klarar sämre förhållanden ökar, vilket bidrar till ännu sämre vattenkvalitet och högre dödlighet i rommen hos alla rovfiskar.

En ond cirkel som vid det här laget är svår att stoppa. Om 20 år är strömmings-, gädd- och torskbestånden spillror. Botten är död och en återhämtning kommer ta hundratals år. Det är inte säkert att det blir bra under människans tid på jorden, ungefär som atlanttorskens utrotning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Spigg.. det där har jag tänkt på, när man var liten så såg man enstaka storspigg.. de var på intet sätt ovanliga men aldrig att man såg några direkta mängder. Förförra sommaren på Öland.. under en bättre lampa ute på en pir.. Det var så sjuka mängder spigg, aldrig sett ngt liknande!! Det liknade ett sånt här strömmings stim eller sill som jagas av rovfisk.. makalöst mycket! Klart det påverkar, de käkar rom och det finns inte längre abborre eller tärna nog att äta upp dem.

Spiggen har ju även forskarna nämnt i sina rapporter över den minskade tillgången på gädda, m. m. i Östersjön och det har dom gjort länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon klok inom fisket och skarv debatten förkunnade att skarven plockar mellanskiktet på fisk och det mellanskiktet  har som basföda spigg som sedan exploderar , spigg som gladeligen käkar rom ..... 

"Förr " som man alltid säger när man börjar bli till året, så fick man alltid titt som tätt Gädda i näten, sedan nån då och då för att numera i princip aldrig nån matgädda,  abborre och sik fisket har  gått upp och ner de senaste åren men förra säsongen var enbart ett par lyckade lägg vid midsommar  sedan var det skralt, och det skrala delades med säljäveln  och mina förhatliga skarvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-04-23 at 08:18 Hipshot sa:

Måste vara smutt att banka en säl, skära upp och lämna på någon klippa sen hantera trut och kråka typ dagen efter :whistling:

 

Välbeprövat koncept.

 

Inser nu att säl och skarvproblematiken skiljer sig mellan Sverige och i mitt fall Åland. Jag som registrerad fiskare får ju skjuta skarv och säl invid mina bragder t.o.m från stillastående båt... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...