Jump to content

Injagning av stövare på lo

Rävstoffe

Recommended Posts

Hej alla glada Stövarjägare! tänkte höra med er om vad ni tycker är lämplig ålder för en stövare att släppas på lo? själv har jag en blandstövare som är två år och visar ganska stort intresse för katter. sen har jag nu skaffat mig en finnstövare på 10v nu. så jag skulle vilja höra från er när man kanske kan släppa den med den äldre hunden :)

• 8 months later...
På 27.6.2016 at 12:03 Rävstoffe sa:

Hej alla glada Stövarjägare! tänkte höra med er om vad ni tycker är lämplig ålder för en stövare att släppas på lo? själv har jag en blandstövare som är två år och visar ganska stort intresse för katter. sen har jag nu skaffat mig en finnstövare på 10v nu. så jag skulle vilja höra från er när man kanske kan släppa den med den äldre hunden :)

Hej. Tänkte dela med mig mina erfarenheter, eju inne på min första finnstövare, så mina kunskaper baserar sig på det, plus lite då råd och tips man fått av  mera erfarna jägare. Min hund blir nu 5, och hittills har jag ej ångrat någo destu mera av dom metoderna jag använt. Lydnaden e sköön att haa och något man uppskattar, och att kunna få fast en stövare när det gäller är otroligt bra, så före det blir släpp så ede inte fel att slipa in samarbetet ! Jag började sedan med att följa lospår med hunden i koppel, samtidigt blev det lätt att fya på klövspåren, hunden e inte totalt klövren ännu heller, men klarar nog en massa frestelser nuförtiden, dock inte allt :lol:. För att komma till åldern när det e lämpligt för hunden att möta en loo själv, där bör man ju tänka på att om det går tokigt "första" gången, unghunden blir riven av loon, då kan ju nog den mentala sidan få sig negativt. Men e man säker på sin hund å det känns bra så kan man ju chansa. I mitt fall va hunden 6 månader när vi första snön, då följde vi flera looar i koppel tills en ålder på 8 mån, då blev det flrsta drevet, va ensam och utan bössa. Riktig träning :) . 10 måns ålder riktiga första jakten och på den vägen är vi nu.. :wub: