Hoppa till innehåll

stående fågelhund i skogen


Jesperb

Recommended Posts

Hej min fråga lyder hur länge kan man jaga med  en stående fågelhund  i skogen under året. kan man jaga med  en Breton te.x på vintern? eller har man   bara höst månaden på sig  innan  fåglarna söker sig till topparna ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle ha haft tråden under stående fågelhundar istället?

Breton har jag inte någon vidare koll på men hur som helst. Så länge inte det är mycket snö så sitter fåglarna gärna på backen. Bretonens kortare ben borde inte spela någon roll i detta sammanhang mao. Orre jagar man framförallt före lövfällningen för efter brukar de vara svåra då de trycker sämre. Tjäder kan fungera hela säsongen.

Bästa tiden att jaga med stående är från jakten börjar till lövfällningen tycker jag men visst går det även senare. I början på säsongen är kullarna mer samlade och enligt mitt tycke inriktar man gärna jakten på ungfågel för att ta av räntan och inte tära på kapitalet.

Har man en hund som står för morkulla så kan de vara jaktbara även under lövfällning och senare på hösten när det börjar frysa till i och de flyttar så kan man med lite tur ha många kullor på marken. Har man ripa på marken så är det bara att gratulera.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alldeles som Tucken säger så, då inte kortbeningen kommer fram tack vare snödjupet så sitter inte fögglarna där heller. Att lyckas med skogsfågeln med en stående efter oktober är nog ett av de svårare momenten jakten har att erbjuda, men desto större glädje om/när det går i lås.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...