Sun Flower Posted July 30, 2016 Posted July 30, 2016 Hittade den här gamla godingen. Mycket stämmer väl än idag men en del har ju ändrats, även om jag tror att det fortfarande finns folk som tränar precis såhär än idag. Skulle gissa att den är från 40-talet. Lite roligt att irländsk vattenspaniel är en av raserna som nämns. 2 Quote
Holz Posted July 30, 2016 Posted July 30, 2016 Rätt kul att se hur de såg på hundträning på den tiden. 1 Quote
Sun Flower Posted July 31, 2016 Author Posted July 31, 2016 Man ser ju ett embryo till dagens mjuka metoder när de pratar om att inte slå för hårt med piskan och att bara proffs ska använda stackel. "Chuck" har ju ett intressant sätt att lära hunden gå längre ut i vattnet. Snacka om inlevelse. Skulle aldrig funka idag när man har mobiler och annat som måste ur fickorna innan man hoppar i... Man missar nog lite timing då. Quote
trumpetarn Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 Kul film. Det är intressant att se hur det gick till i forna dagar men mest kul var nästan kommentarerna. 1 Quote
Holz Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 2 hours ago Sun Flower sa: Man ser ju ett embryo till dagens mjuka metoder när de pratar om att inte slå för hårt med piskan och att bara proffs ska använda stackel. "Chuck" har ju ett intressant sätt att lära hunden gå längre ut i vattnet. Snacka om inlevelse. Skulle aldrig funka idag när man har mobiler och annat som måste ur fickorna innan man hoppar i... Man missar nog lite timing då. Tycker också det. Upplever nästan att det blev mer hårda metoder efter denna film spelades in (om vi gissar att den är från 40-talet) för att sedan mer bli en återgång till det som sägs i denna film och sedan därifrån till dagens mer mjuka metoder. Önskar jag hade en bråkdel av Chuck's inlevelse och engagemang! 1 Quote
simu Posted August 30, 2016 Posted August 30, 2016 Men herregud vilket jävla skit.. Hoppas fan inte folk fortfarande tränar såhär.. Skulle dö inombords om min hund gick runt och såg strykrädd ut, fy fan säger jag bara! Förstår inte folk som inte tror att hund ska kunna direkt, bara sådär, utan glädje. Fy! Det är så jävla vidrigt i mitt tycke, vi har en hund som vill, den villllll, samarbeta med oss men så ska man nypa i örat? Min tik kunde håll när hon var 10v med störning utan problem, och då hade jag aldrig ens tagit i henne! Och jag menar inte att jag eller hon är speciell, utan jag menar träningssättet är fan så mycket tydligare och roligare. Hur kan man ens sova om kvällarna om man ska tillföra obehag till hunden? Usch!! Finns inget finare i min värld än min glada hund (och hundar jag haft innan, även när jag gick över till sjysstare metoder) som visar att dom vågar testa och inte är rädda för att göra fel. Det är ta mig fan inte hela världen om en hund gör fel, speciellt, specieeeelllt, på moment eller i situationer den aldrig varit med om. Nä fy! MVH jätteupprörd och skärrad! Quote
simonarvestrand Posted September 3, 2016 Posted September 3, 2016 Håller med helt. det tråkiga är att metoderna faktiskt används av en del fortfarande. Strykrädda hundar ser man ju lite överallt , man undrar ju när folk ska förstå att det är trevligt att ha en hund som inte är strykrädd. Att banka in lydnad i hunden är en latmans genväg till fungerande hund inte till människans bästa vän. Quote
Hipshot Posted September 3, 2016 Posted September 3, 2016 Mmm hade svårt att se filmen med tidvis.. Den svarta hunden som skulle gå fot hade de helt klart elat.. Skönt att detta är hyggligt väck ur retrivervärlden nu även om det ffa förekommer avarter.. Quote
Sun Flower Posted September 3, 2016 Author Posted September 3, 2016 På 30 augusti 2016 at 12:31 simu sa: Men herregud vilket jävla skit.. Hoppas fan inte folk fortfarande tränar såhär.. Skulle dö inombords om min hund gick runt och såg strykrädd ut, fy fan säger jag bara! Förstår inte folk som inte tror att hund ska kunna direkt, bara sådär, utan glädje. Fy! Det är så jävla vidrigt i mitt tycke, vi har en hund som vill, den villllll, samarbeta med oss men så ska man nypa i örat? Jag tycker man titt som tätt stöter på åsikten att man måste lära in apporteringen med tvång för att få en "säker" apportör. Känns som ett uppslag för en ny tråd. 53 minutes ago Hipshot sa: Mmm hade svårt att se filmen med tidvis.. Den svarta hunden som skulle gå fot hade de helt klart elat.. Skönt att detta är hyggligt väck ur retrivervärlden nu även om det ffa förekommer avarter.. Den irländska vattenspanieln som ska gå fot ser ju också ut som om den hellre skulle vara någon annanstans... Quote
Recommended Posts