Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har nyligen köpt en ombyggd m/96. Pipan är kortad, en handgjord jättefin stock, skönt trycke och den är modifierad med sidosäkring.

Nu vill jag naturligtvis göra en grundlig översyn och rengöring, men hur tar jag isär slutstycket när flaggäskringen inte finns kvar så jag kan ställa den i demonteringsläget?
Jag har förstått det som att man måste spänna upp fjädern för att kunna kunna skruva av styrhylsan, men jag hittar inget bra sätt att göra det på. I uppspänt läge ser man ett fräst spår i tändstiftsmuttern (?). Kan det vara så att man ska sätta en saxpinne där?

Och hur är det, är styrhylsan gängad, eller är det någon slags bajonettfattning?

Bilder på slutstycket och bössan bifogas.

Slutstycke1.jpg

Slutstycke2.jpg

Slutstycke3.jpg

Slutstycke4.jpg

m96_1.jpg

Posted

Jag TROR att du skall sätta en av klackarna emot en hård kant och dra ner slutstycket och snurra. (varning svårare än vad det låter)

Posted

Lyft spänntanden med en skruvmejsel (eller mot kanten av köksbordet- om du törs) och skruva ut slutstycksmuttern.

Gängan går åt rätt håll- inget "ramlar ur" när du skruvar

Svårare än så är det inte..

Posted
1 hour ago Dansken sa:

Lyft spänntanden med en skruvmejsel (eller mot kanten av köksbordet- om du törs) och skruva ut slutstycksmuttern.

Gängan går åt rätt håll- inget "ramlar ur" när du skruvar

Svårare än så är det inte..

Tack för svar!

Då låter det som om jag på rätt spår! Och det är det här som är spänntanden?

spänntand.jpg

Posted

Jaha, det gick ju bra det där. Men jag måste nog klura lite på ett verktyg för att underlätta.
För att man kan... ;)

Utdragaren tog jag inte bort för jag var inte påläst hur man gjorde. Får bli nästa gång.

Slutstycke5.jpg

Posted

Och varför skulle du ta bort den ?

Posted
17 minutes ago Dansken sa:

Och varför skulle du ta bort den ?

"För att han kan" :yes: Fast inte ännu ;):P 

Posted

Det var därför jag tänkte "han" kunde låta bli ;)

Posted

Det var naturligtvis en prövning att låta bli att ta bort den, men det gick! ;)

Tanken var väl att ta isär så mycket som möjligt för att kolla skicket och göra grundlig rengöring, men det får räcka så här för nu. 

När jag skrev "för att man kan" var det för att förebygga en massa kommentarer som "varför behöver du ett sånt verktyg?". Jag tycker sånt klurande är lite kul och ibland blir det prylar tillverkade fast de egentligen inte behövs. 

• Like 2
Posted
1 minute ago redtop sa:

När jag skrev "för att man kan" var det för att förebygga en massa kommentarer som "varför behöver du ett sånt verktyg?". Jag tycker sånt klurande är lite kul och ibland blir det prylar tillverkade fast de egentligen inte behövs. 

Såna är vi väll alla lite till mans - kunde bara inte låta bli när dansken la upp det så fint :blush:

Posted
1 hour ago Joacim sa:

Såna är vi väll alla lite till mans - kunde bara inte låta bli när dansken la upp det så fint :blush:

:)

Posted

BTW, när man står med bitarna i handen och putsar så kan man ju inte låta bli att bli imponerad över 100 år gammal konstruktion och hantverket i tillverkning, helt utan CAD och CNC.

Knepiga bearbetningstempon inuti bitarna som man knappt begriper hur de fick till. Den röda hatten av för de gamla svarvarna och fräsarna!

• Like 1
Posted

Har sett på recknagel att det finns "winchestersäkringar" till M98-orna. Kräver de ingrepp av smed eller är de bara att byta ut?

Posted

De kräver lite arbete och inpassning.

Det är inte rocket science att få dit en- men man bör veta vad man gör.

• Like 1
Posted

Verktyg?

Den ser inte ut att ha den kortaste slaglängden, dra tillbaka så tänstiftsmuttern går fri slytstycksmuttern med ett par mm på ovansidan, lås den med ett en bit 2mm tjock plåt i hacket som bildas mellan muttrarna. Klart.

Skruva i sär och sätt ihop.

Kom bara ihåg att vända slagstiftet åt rätt håll - annars kan tryckpunkten försvinna.

T

Posted

Förklara vad?

Posted
På 2016-08-07 at 10:24 pmt sa:

Verktyg?

Den ser inte ut att ha den kortaste slaglängden, dra tillbaka så tänstiftsmuttern går fri slytstycksmuttern med ett par mm på ovansidan, lås den med ett en bit 2mm tjock plåt i hacket som bildas mellan muttrarna. Klart.

Skruva i sär och sätt ihop.

Kom bara ihåg att vända slagstiftet åt rätt håll - annars kan tryckpunkten försvinna.

T

Hänger inte med på var du menar att man skulle sticka in en plåtbit. Kan du visa i någon av bilderna jag postat tidigare?

Menar du att det skulle ha betydelse om man vrider tändstiften 180°? Det är ju helt symmetriskt och har väl inget att göra med trycket heller? Det är väl bara spänntanden som har kontakt med trycket?

BTW så är verktyget konstruerat nu, men det är kö i 3D-printern ;)

Posted
40 minutes ago redtop sa:

Hänger inte med på var du menar att man skulle sticka in en plåtbit. Kan du visa i någon av bilderna jag postat tidigare?

Slutstycke5.jpg

41 minutes ago redtop sa:

Menar du att det skulle ha betydelse om man vrider tändstiften 180°? Det är ju helt symmetriskt och har väl inget att göra med trycket heller? Det är väl bara spänntanden som har kontakt med trycket?

Jo, det är just det det har, för det är nämligen i princip aldrig helt symetriskt...... Det är därför det brukar stå en stämpel på ena sidan - så man vet hur det sitter när man tar av det. Så man kan sätta det lika när man sätter ihop det.

Och eftersom det inte är helt symetriskt så justerar det höjden på tanden på tändstiftsmuttern relativt slutstycksmuttern.

Och höjden på tanden relativt slutstycksmuttern påverkar trycket - mycket på orginaltrycket men även till del på en del eftermarknadstryck - därmed inte sagt alla.

/T

Posted

OK, då förstår jag hur du menar, men Jag tror det är mycket svårt att för hand pressa ihop fjädern så mycket att man kan få in en plåtbit där. Nåja, det gick ju att få isär hursomhelst.

Förstår också hur du tänker med tändstiftet. Jag vet inte om jag satte ihop det lika som det var tidigare, men jag har inte märkt någon skillnad på trycket. Får notera det till nästa gång det är dags att ta isär slutstycket.

Posted
6 minutes ago redtop sa:

OK, då förstår jag hur du menar, men Jag tror det är mycket svårt att för hand pressa ihop fjädern så mycket att man kan få in en plåtbit där. Nåja, det gick ju att få isär hursomhelst.

För hand tror jag inte någon orkar haka upp dem så mycket - men det gör man mot skruvstycket på arbetsbänken.

7 minutes ago redtop sa:

Förstår också hur du tänker med tändstiftet. Jag vet inte om jag satte ihop det lika som det var tidigare, men jag har inte märkt någon skillnad på trycket. Får notera det till nästa gång det är dags att ta isär slutstycket.

Det är inte så mycket jag "tänker" det är liksom ett standardmisstag som ofta gjordes på trupp förr. Hur många 96or eller 38 or som vänt i verkstaden med "fel på trycket" vet jag inte med det var åtskilliga varje år: Kolla så den är nummerriktigt, ta isär, vändstiftet, montera, kontrollera, klart i 99 fall av 100.

/T

Posted
1 minute ago pmt sa:

För hand tror jag inte någon orkar haka upp dem så mycket - men det gör man mot skruvstycket på arbetsbänken.

Det är inte så mycket jag "tänker" det är liksom ett standardmisstag som ofta gjordes på trupp förr. Hur många 96or eller 38 or som vänt i verkstaden med "fel på trycket" vet jag inte med det var åtskilliga varje år: Kolla så den är nummerriktigt, ta isär, vändstiftet, montera, kontrollera, klart i 99 fall av 100.

/T

OK, men finns det någon sida som är "rätt" eller är det bara den där trycket funkar bäst? Har som sagt redan haft isär slutstycket och vet inte om jag råkade vända tändstiftet.

Vad jag har sett är det matching numbers överallt på denna bössa. Bössan köptes loss då A1 in Linköping lades ner, och köparen fick hjälp av en vapentekniker att välja ut ett bra exemplar, så jag skulle vara förvånad om det inte var matchande nummer överallt, men tål naturligtvis att dubbelkollas.

Fick även ett extra tändstift i reserv och det är ju bra info att det skulle kunna vara så att det påverkar trycket om man av någon anledning behöver byta det.

När jag ändå har dig på tråden PMT: är det vanligt att magasinfjädern går av? Tänkte att man kanske borde skaffa en att ha i reserv i sådant fall.

Posted
1 minute ago redtop sa:

OK, men finns det någon sida som är "rätt" eller är det bara den där trycket funkar bäst? Har som sagt redan haft isär slutstycket och vet inte om jag råkade vända tändstiftet.

Numret ska sitta nedåt så man kan se det genom fjädern när den är ihopsatt, men det beror lite på vem som monterat ihop den från början. Undantagen är ganska många och vissa regementen gjorde på andra sätt.....

1 minute ago redtop sa:

När jag ändå har dig på tråden PMT: är det vanligt att magasinfjädern går av? Tänkte att man kanske borde skaffa en att ha i reserv i sådant fall.

Nej, inte speciellt..... Förr fjädern till slutsycksspärren/utkastaren i så fall.

/T

Posted
1 minute ago pmt sa:

Numret ska sitta nedåt så man kan se det genom fjädern när den är ihopsatt, men det beror lite på vem som monterat ihop den från början. Undantagen är ganska många och vissa regementen gjorde på andra sätt.....

Nej, inte speciellt..... Förr fjädern till slutsycksspärren/utkastaren i så fall.

/T

OK tack! Då ska jag dubellkolla hur det sitter.

Har en slutstycksspärr och en utkastare i reserv, men jag tror inte fjädern till slutstycksspärren. Får hålla utkik efter en sån.