Jump to content

22Hornet

lodjuret88

Recommended Posts

Ja ni gubbar å gummor där ute som har hållit på/håller på med nämnda kaliber får gärna komma med egna erfarenheter kring denna. Efter mycke tanke hit å dit så har man kommit fram till att en renodlad småvilts pang skulle vara smutt. Har redan 2kombi bockar i klass 2 och klass3  vilket var för sig täcker in all jakt som jag bidriver. Så en klass3 studsare blir nästa inköp och tänkt att användas mer specifikt vid vak och fågeljakt ^^ Så min tanke faller på en 22hornet med ett 1-6x28 sikte av nått slag. Så tankar och erfarenheter motages tacksamt ^^

Ligger även handladnings utrustning för hagel å kula med i inköpslistan så en liten ot fråga? använder man samma kula till 222rem som till 22hornet eller är d olika?

Har använt 22H under 15 års tid och skjutit det mesta som går att skjuta med kalibern,väldigt lagom patron för klass3 och 4 viltet.

Varför vill du ha så lågförstorande kikarsikte?det är ju ganska små träffytor vi pratar om här.

Det finns vapen i 22H i kaliber 223 och 224 så det måste du kolla upp,dock fungerar den oftast bäst med kulvikter runt 45grain så att köpa Hornetkulor brukar ge minst problem om man inte älskar att sitta på skjutbanan och labba;)

/Mike

• Like 1

Är 6 gånger förstoring för lite? är ganska ny inom optik specktrat har för de mesta skjutit med öppna riktmedel innan,,, Men att sitta å labba är något som jag ser framemot ;) så kan man ha en liten inombördes tävlan om hur mycke kan man krympa träffbilden :P  har läst att just 22hornet kan vara lite svår flörtat men om jag lyckas få till träffbilder om 25mm på 100+m så är jag nöjd ^^ mm hur kollar man upp om det  är en 223 eller en 224 bössa som man har?

Det är rätt svårt att få en 22H att gå under 25 mm konsekvent på 100 meter, i varje fall i normala vapen, men det är alltid fint med mål, jag skulle påstå angående optik, att 16-18x är rätt lagom för normal jakt och verksamhet, vill man se att skjuta väldigt väl är 24x inte alls fel, med 6x blir exempelvis en duva väldigt liten på 100 meter. /Christian 

• Like 1

mm 16-18x förstoring är något att sattsa på alltså? okej ja bara att göra ett djupdyck i optikjungeln och se vad man tar med sig upp till ytan ;)

Åtminstone 12x maxförstoring kommer göra vapnet mer lämpat att pilla ner järpar och skator. :) 1-6 låter lite väl snålt.

• Like 1

mm nån som har koll på hur tunga bulor som finns för den kalibern? kan man köpa 4grams å sätta dit eller är de 50grain å under som gäller?

Som skrivet ovan så finns det kulor i kaliber .223 och .224. Huruvida detta passar bössan ifråga är tyvärr bara att prova sig till.

Dock är det få Hornet som stabiliserar kulor tyngre än 50 grain. Men bara att prova.

Att ladda hornet är intressant. Störst vikt brukar jag lägga vid att mäta upp hylsorna då variation i hylsvolymen ger stor effekt trycket och därmed oxå på precisionen. Krut att använda är Hodgons Lilgun om man kan få tag på alternativt Vihtavouri N110.

Köpte min första hornet som 22 åring och sålde den sista vid nästan femtio. Har skjutit med kalibern omgjord till den eminenta K-versionen i tjugo år. Väldigt få  vapen skjuter sådär riktigt bra i hornet. De två jag sett skjuta riktigt tätt är blaser k95 och min gamla contender där båda presenterade träffbilder på en halv moa utan större problem. Men även den gamla BRNO,n kan skjuta riktigt bra. Vad gäller kulval så är den praktiskt användbara vikten begränsad. Både av valet på räffelstigning som brukar vara 1:14 eller 1:16 där det senare gör att det kan bli problem med allt över 46 grains. Det andra problemet är magasinslängden som begränsar hur långa kulor som går in. Sedan blir farterna så låga att den knappt är praktiskt användbar.  Har själv skaffat en 221 rem fireball för att hitta bättre lås att stoppa in en klass tre kaliber i. Nackdelen är att den smäller mer än en 223 rem med dämpare.

Hade länge en Zeiss 6x42 på contendern som var otroligt smidig och lätt. Det var inga större problem att skjuta ripor i hals/ huvud ut till åttio meter vindstilla dagar. Tränade mycket på att skjuta bort culoten på hagelhylsor när jag sköt på bana. 

Json okej så hylsvolymen brukar variera bland hornet hylsorna bra att veta^^ mm... vars får man tag på de där finska krutet du prata om? dem lokala handlarna här  ikring har bara norma,,, eller har norma något bra krut? Nils i med knappt praktiskt användbart hur mena du då?

mjo träffar man mässingen på hagelpatronerna på 80m vallen så borde de fungera i skogen med imo ;)

Hornet är en trevlig bekantskap i rätt böśsa. Men den kan vara en  lika jävlig sak i fel.

16 hours ago lodjuret88 sa:

Json okej så hylsvolymen brukar variera bland hornet hylsorna bra att veta^^ mm... vars får man tag på de där finska krutet du prata om? dem lokala handlarna här  ikring har bara norma,,, eller har norma något bra krut? Nils i med knappt praktiskt användbart hur mena du då?

Nej Norma har inga krut till 22H, tom 200 krutet är vådligt för långsamt, det är pistolkrut som gäller och som rekommendationen ovan, Lillgun eller 110 krut från finnarna är det som fungerar. /C

Nils aah det är ett spel i att få en bra bössa alltså? Låter mer å mer spänande ;) ah okej det är pistolkrut som gäller då är jag med^^ Av alla inlägg pch dant som jag har läst om 22hornet så verkar det vara 50procent som verkligen älskar kalibern medans den andra halvan verkligen önskar att dem inte rört vid den jävulens avkomma så de verkar vara ett 50/50lotteri vinner man så har man en livskamrat ( eller iaf tills man hittar en ny pation inom jakten) eller så förlorar man å de med råge,,, xp men för egen del iaf så skulle en 22hornet vara ett yprilgt tillskott i min garderob iom att jag uteslutande pysslar med klass 2 ¨å klass3 vilt^^ så jag håller tummarna att jag ska kunna hitta en snäll hornet som kan bli min kamrat under många år^^

Grejen med 22 Hornet är att hitta rätt laddning till rätt bössa. Min Sako L46 skjuter hål i hål med RWS 46 gr, både fmj och blyspets. Vilka dessutom samskjuter perfekt. Jag kör med VV110 krut.

De flesta bössor i denna kaliber går att få bra precision med. Det är en fråga om att finna rätt kula, krut och laddning. Dvs att handladda är A och O då det kan vara stört omöjligt att finna fabriksladdat som funkar bra i just din bössa.

När jag sköt Hornet var livet rätt surt tills den dag då jag 

1 hittade ett halskalibreringsverktyg samt ett kulisättarverktyg som verkligen var snällt mot hylsorna, märket var nog Redding

2 insåg att alla hylsor inte var lika och köpte på mig 3 eller om det var 500 engångsskjutna från egun.de tyskarna har tävlingar där de skjuter mycket RWS fabriksladdat

3 slutade att fibbla runt med olika kulor, jag laddade och sköt med en Sierra 46 grains blyspets kula, den fungerade till typ allt. 

Det finns vapen som är extremt välskjutande i 22H, Anschutz, Brno, Cooper Arms, Kimber, Sako mfl har skapat sådana. /CHristian

Min första Hornet var en anschutz och min nuvarande är en Ruger.

Jag har bara skjutit fabriksladdat i alla år med bägge,RWS,sako,winchester och hornady.

Bägge har skjutit/Skjuter löjligt tätt med allt typ fem skott på en 10 krona.

Har jag haft tur som en tokig?

Ingen aning då jag inte haft fler än två men det behöver inte vara så nattsvart som utmålas ovan.

/Mike

Min skjuter utmärkt med Winchesters plugg.. lite synd att mina rävmarker inte är trängre, måste ha flackare kulbana pga avstånden.. gillar den och hade gärna använt den mer.

Nu har jag aldrig ägt någon då klass 3 är bra till typ inget där jag bor, men jag har skjutit med en weirauch och en brno vilka sköt utmärkt båda två. :yes: