Håggarn Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Hej funderar på o köpa en ny Remington 700 S.S 338 win mag någon som vet hur kvaliten är på dom? Bra eller dålig? Quote
Dansken Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Den finns inte med på min "bucket list" Finishen, kvaliteten och det "skorrande ljudet" på allt som rör sig avskräcker mig 1 Quote
Christian N Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Man kan välja en Rem 700 om man inser att det är ett budgetvapen med oftast god precision, om då inte direkt utan efter lite merarbete. Jag äger och har ägt flera 700:or och är rimligt nöjd men jag skulle inte köpa en ny, utan enbart de ompipade, fixade varianterna som jag har. C Quote
Ompi Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Har en 700 vtr och den gör sitt jobb. Grymt nöjd ! ! Quote
Christian N Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Ompi- nu avser inte jag att vara grinig men , du talar om en sådan här pang? Det är nog som så att den som 99 av 100 andra pangar gör sitt jobb, det är en del av funktionen av ett vapen, men frågan var om det är hög/bra kvalité eller inte. Anser du verkligen att det är hög kvalité på den pangen, o i så fall vad är det som du jämför med? /CHristian Quote
Wizard Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Remington 700 är en serie vapen som som absolut tillverkas på löpande bandet. Tror till och med att Remington var första vapentillverkaren att göra detta i den skala som de gör det i men jag kan ha fel... Således är det inget fel på dessa vapen men ni kan ju gissa själva hur mycket tid som ägnas åt inpassning osv... De Remington 700 som Christian pratar om är ompipade, riktade (blueprinting) och har en hel del eftermarknadsprylar - som gör dessa vapen till riktigt bra vapen, men ur kartong är det nog lite mer lotteri vilka som skjuter tätt och vilka som skjuter på tavlan bredvid När VTR kom för första gången tyckte jag att det såg ut som en fräsig premiumbössa, men när jag klämde på den första gången så var det en stor besvikelse och det "skorrande ljudet" som Dansken nämner var uppenbart när man försökte repetera bössan... Kändes mer som ryskt grovsmide än något modernt CNC svarvat imho. Vidare är ju VTR riktigt korkat i min värld eftersom det inte går att montera dämpare på den... Quote
Christian N Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 En Rem 700 som är tillverkad på 60-70 talet är ljusår bättre än dagens lådor, i både passning och ytor, vidare är det som så att klättrar man ett par steg upp på modellskalan, den som är omnämnd ovan är i den lägre skalan så finner man pangar som är rimligt väl sammansatta, En länk till hur, vad och varför man kan komma att behöva massera en standard Rem 700 lite innan det är en pang som man är nöjd med. Poängen med alla dessa lite kärva instick i debatten är att det är så lätt att höra andra tala positivt om en pang men har man inte själv vett, kunskap, omdöme eller tillgång att verkligen prova ut den så kan det så lätt bli fel och oavsett hur billigt ett vapen är så blir det dyrt i längden att hålla på att byta. /Christian Quote
waxin Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 "Vidare är ju VTR riktigt korkat i min värld eftersom det inte går att montera dämpare på den... " Hörde en handlare som skulle sälja sådana till tre unga killar. Han jämförde pipan med hur man bygger stålbroar, en rund pipa rör sig okontrollerat vid avfyrning medan en trekantig pipa inte rör sig och därför alltid skjuter perfekt, och det är därför prickskyttarna i Amerikanska polis insatsstyrkorna har exakt sådana bössor. Jag fnissade och fortsatte klämma på en Husqvarna från -47 Kilarna köpte varsin VTR med tillhörande Olivon sikte.. Den skjuter som man kan begära i förhållande till priset, den känns billig, kall och utan själ.....men ja den gör sitt jobb.... Jag varken dömer eller försöker avråda någon men jag personligen skulle fundera vad jag ska använda bössan till. 1 Quote
Christian N Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Det där är samma handlare vars bygge jag har blivit utkastad från, samman kombination av optik och pang som jag stått på össeby banan och försökt förklara för killar efter att de lagt 2x50 skott med JM på att försöka att skottställa att det inte går med den optiken,en gång hade en av dem tom köpt en picatinny skena till sin rigg, så på med S&B tuben och med 3 skott hade jag nollat pangen och skjutit en helt ok träffbild, typ 30 mm. Jag tror på allvar att han både la lite brunt i brallan och grät när jag tog tillbaka tuben och samtidigt berättade vad ett bra sikte skall kosta. /Christian 2 Quote
Ompi Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 1 hour ago Christian N sa: Ompi- nu avser inte jag att vara grinig men , du talar om en sådan här pang? Det är nog som så att den som 99 av 100 andra pangar gör sitt jobb, det är en del av funktionen av ett vapen, men frågan var om det är hög/bra kvalité eller inte. Anser du verkligen att det är hög kvalité på den pangen, o i så fall vad är det som du jämför med? /CHristian För 8995 kr sprillans ny så tycker jag att den håller bra kvalite. Har bara en tikka t3 och jämföra med vet inte vilken som är bättre då tikkans stock inte passar mig så bra. Självklart är den ingen blaser eller sauer men om man jämför en subaru forester med mercedes g 500, självklart är mercan bättre men subarun leverar för sitt pris med råge ! Quote
waxin Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Ja mitt råd är alltid -gammal beprövad pang för en billig slant, med bra pipa. Lägg sedan alla pengar på glugg och ammo. Har man däremot 50k som man absolut inte vet vad man ska göra med så köp en Sauer och toppa med en bra glugg. Eller nu när tråden redan spårat ut lite. Ska man jaga och även skjuta lite prick, så ska man i första hand köpa en bössa som funkar till den jakten man bedriver. Ska man skjuta små träffbilder på långa håll så köper man en sådan bössa som är anpassad för det (eller bygger en) sedan kan man vara pass-skytt. Att köpa en billig korsning av dessa två blir sällan bra, om man inte köper en jaktbössa med ett bra trycke och varmint pipa. TYP Quote
Christian N Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Freddan har nog rätt, det har spårat nog, men har man pengar i storleken 10 tkr att handla för eller mer finns det annat som ger mer värde/precision för pengen. /C 1 Quote
Ompi Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 1 hour ago Wizard sa: Remington 700 är en serie vapen som som absolut tillverkas på löpande bandet. Tror till och med att Remington var första vapentillverkaren att göra detta i den skala som de gör det i men jag kan ha fel... Således är det inget fel på dessa vapen men ni kan ju gissa själva hur mycket tid som ägnas åt inpassning osv... De Remington 700 som Christian pratar om är ompipade, riktade (blueprinting) och har en hel del eftermarknadsprylar - som gör dessa vapen till riktigt bra vapen, men ur kartong är det nog lite mer lotteri vilka som skjuter tätt och vilka som skjuter på tavlan bredvid När VTR kom för första gången tyckte jag att det såg ut som en fräsig premiumbössa, men när jag klämde på den första gången så var det en stor besvikelse och det "skorrande ljudet" som Dansken nämner var uppenbart när man försökte repetera bössan... Kändes mer som ryskt grovsmide än något modernt CNC svarvat imho. Vidare är ju VTR riktigt korkat i min värld eftersom det inte går att montera dämpare på den... Det går visst och montera en dämpare, och då sparas den integrerade mynningsbromsen så att man kan skruva på den igen. Quote
waxin Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 6 minutes ago Ompi sa: Det går visst och montera en dämpare, och då sparas den integrerade mynningsbromsen så att man kan skruva på den igen. Det visste faktiskt inte jag, att man gör en hylsa av rekylbromsen förstår jag men är inte ytter diametern på pipan väldigt stor? Quote
Christian N Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Det går enbart att peta dit vissa teleskopmonterade dämpare, iom att det trots allt går att svarva ner pipan så den blir rund på en del, det blir en ganska liten del typ 1/2 tum eller så men det fungerar för många och även i staterna. Men som sagt, det är inget optimalt sätt att montera dämp på. /C Quote
waxin Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Ok, Nu står jag här i ett hörn och himlar med ögonen, hittade en Remington 700 Varmint 308 i laminat med fasett slipat slutstycke. DEN VAR SNYGG 2 Quote
Popular Post Ken1 Posted August 18, 2016 Popular Post Posted August 18, 2016 En sån här eller 3 Quote
Christian N Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Precis, det finns modeller som är trevliga, men de är inga vtr, den på bilden ovan, skjuter för övrigt ohemult bra för att vara en sub 20 USD pipa i tillverknings/inköpskostnad. /C 1 Quote
waxin Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 14 minutes ago Ken1 sa: En sån här eller VAAA FAANNNN Ja exakt en sådan 1 Quote
pmt Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 16 hours ago Dansken sa: Den finns inte med på min "bucket list" Finishen, kvaliteten och det "skorrande ljudet" på allt som rör sig avskräcker mig Du glömde "den sneda monteringen av pipan i lådan". Annars fick du med det viktigaste...... /T - som även han är geniunt avskräckt Quote
Joacim Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 1 hour ago waxin sa: VAAA FAANNNN Ja exakt en sådan Japp dom är trevliga Saknar min en smula nu när jag fått tillgång till bockjakt på slättbyggden Quote
Dr Krall Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 3 hours ago waxin sa: "Vidare är ju VTR riktigt korkat i min värld eftersom det inte går att montera dämpare på den... " Hörde en handlare som skulle sälja sådana till tre unga killar. Han jämförde pipan med hur man bygger stålbroar, en rund pipa rör sig okontrollerat vid avfyrning medan en trekantig pipa inte rör sig och därför alltid skjuter perfekt, och det är därför prickskyttarna i Amerikanska polis insatsstyrkorna har exakt sådana bössor. Jag fnissade och fortsatte klämma på en Husqvarna från -47 Kilarna köpte varsin VTR med tillhörande Olivon sikte.. Den skjuter som man kan begära i förhållande till priset, den känns billig, kall och utan själ.....men ja den gör sitt jobb.... Jag varken dömer eller försöker avråda någon men jag personligen skulle fundera vad jag ska använda bössan till. Ha haa...låt mig gissa...Uppsala 1 Quote
Dr Krall Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 32 minutes ago pmt sa: Du glömde "den sneda monteringen av pipan i lådan". Annars fick du med det viktigaste...... /T - som även han är geniunt avskräckt ...och det skeva bandslipade bakre lådtaket... Quote
Recommended Posts