Hoppa till innehåll

Allroundsikte till älgstudsare


tecan03

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis köpt en Tikka t3 X adjustable i 308 som kommer att bli min första bössa. Letar nu efter ett bra allroundkikare. Har tittat på Carl Zeiss Conquest DL 3-12x50. Men jag tänker att 3 gångers förstoring kanske blir för mycket för drevjakten? Drömmer om Swarovski Z8i 2-16x50 eller liknande men plånboken säger ifrån! Vad finns det mer för "lagom" kikare t min bössa? Ett allround som funkar t drivjakten likväl lite längre skott. 

ps. mynningsbroms vs dämpare...? 

 

Tacksam för tips,

En amatör 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!
Skall du vak jaga i dåliga ljusförhållande?(Vildsvin/Räv) Om så är fallet så är nästan 50 eller 56 objektiv ett måste. En
2,5-10x56 är ett ganska allround kikarsikte kanske lite tungt men funkar bra om man skall sitta som passkytt. trijicon har en 2,5-10x56 (Pris: 7-13 tusen beroende begagnat eller nytt) och den har jag använt med gott resultat på lite drevjakter. deras riktmedel med en stolpe och triangel är också väldigt intressant för just drevjakt om man gillar den typen av riktmedel.
trijicon-utvecklas-hela-tiden-731-1743.jpg

Om du inte skall vak-jaga utan mest bedriva jakt vid ok ljusförhållande. så hade jag satsat på en 1,5-6x 42 Eller något liknande
just för att de är lite smidigare/lättare och man kommer ner ytterligare lite i förstoring vilket kan vara en fördel vid ett trångt vägpass, smyga in på ett ståndskall i en tätning eller liknande. viktigast är nästan att man trivs med siktet och riktmedlet samt att det är skottfast! bra märken att titta efter är som du nämner zeiss och svarowski, men även schmidt & bender, Helia, trijicon har väldigt fina kikarsikte. sen finns det oändligt med andra billigare märken som är mer eller mindre bra.

Jag hade valt ljuddämpare till 100% om man inte skall övningsskjuta väldigt, väldigt mycket. minskar ljudet, mynningsflamman och rekylen. enda nackdelen är att den blir varm när man skjuter flera skott i snabb följd.men vid tex älgbaneskytte så kan man bara skruva av dämparen och skjuta utan.
Rekylbromsen minskar enbart rekylen. och ger ett högre ljud för skytten. vilket inte är kul om man skulle behöva göra en magasin tömning efter ett påskjutet vilt och hörselskydden ligger kvar hemma.


 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago tecan03 sa:

Tusen tack för ett proffsigt och informativt svar! 

Tack! proffsigt vet jag inte, men det är lite vad jag tycker och tänker utifrån mina erfarenheter. Med lite tur så hittar även några av de riktigt optik intresserade på forumet även denna tråd :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För drevjakt skulle jag ta ett lågförstorande sikte, själv använder jag ett 1-6x24. Vi har rätt trånga pass så möjligheten att köra siktet som ett rödpunktssikte är guld värt för min del, samtidigt kan man ta skott på de lite längre hållen på 6x.

Ska du vaka i ogynsamma ljusförhållanden så tarvar det en större glugg, som tidigare sagts 50/56.

Ett "allroundsikte" finns inte riktigt i min värld, det är lite som en Schweizerkniv: massa möjligheter men är inte bra på någon.

Ljuddämpare alla dagar i veckan framför en broms. Tänk dock på att träffbilden kan skilja ganska mycket om du skjutit in bössan med den på och du sedan tar av den på älgbanan som tidigare person rekommenderat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt trevligt "allroundsikte" om man har begränsad budget är detta Delta Titanium HD 2,5-15x50 . Det som möjligen är en liten nackdel är vikten på 780g - men kollar man runt på andra sikten/fabrikat med liknande förstoringsomfång så ligger dom i samma viktspann. 

Själv har jag "storebror" till ovan nämnda sikte dvs 2,5-15x56 vilket jag är oerhört nöjd med - funkar både till vakjakten (med sin perfekta lilla röda punkt) likväl som drevjakten där 2,5x förstoring räcker mer än väl - det är en vanesak. Den i min kompiskrets som skjutit absolut mest vilt vid drevjakt både i svergie såväl som i polen har alltid haft ett Zeiss varipoint 3-12x56 och jag lovar att det är ytterst få som slår honom på fingrarna. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla på Minox ZE 5i HD 2-10x50, samt Delta Titanium 1,5-9x45. Två st mycket prisvärda sikten (7-8000 kr) som är väldigt allround. Astrosweden och Netjakt har dem bägge två. Bägge dessa firmor brukar vara väldigt behjälpliga med tips och råd, så ring och fråga dem! På forum som dessa tenderar folk av hissa det man själv har vilket kan bli lite skevt ibland B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Dr Krall sa:

 På forum som dessa tenderar folk av hissa det man själv har vilket kan bli lite skevt ibland B)

Så är det ju, men det är i regel en väldigt bra vägledning/fingervisning om vart man ska börja kika.

Mvh Joacim 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nämnde det i nån annan tråd, men ett SuB Zenith 2,5-10x56 med FD-rm är ett förvånansvärt bra allroundsikte för både stillastående och rörligt vilt, om man kan leva med bygghöjden av ett x56-objektiv. Det är också mer än 1hg lättare än Delta:s x56-sikten.

Så en beggad sådan i bra skick är mina 5 öre..

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det både trångt men även ut till 150 meter och man kan tänka sig att lägga 9000 kr är Ultimax 1-6×24 ett skönt sikte. Grym bild på 1x med ett fantstiskt synfält på 40 meter på 100. 6x i stället för 4x ger ändå riktigt bra förutsättningar för långa skott på så stora djur som älg. Få är de gånger jag valt att skjuta älg på de högre förstoringarna. Är de längre bort än 200 meter kan det vara fint att vrida upp till x12 men då skall det helst inte gå så fort. Nu har vi inte de stora hyggena längre så jag har bytt. De flesta jag skjutit har kikarsikten ändå varit skruvat i botten (2,5×). Har man en bössa i kaliber som även används till smygjakt och toppfågel skulle jag gått på ett 3-12× i stället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nikon gör mycket bra sikten för en hygglig kostnad.

jag har haft både 2,5-10/56 och 1,5-6/42 ( har kvar ) Båda monarch e belysta.

Den första var ett riktigt bra vaksikte som gav rikligt med ljus i skymningen. Dessutom riktigt skarp.

Den andra är ett mycket smidigt allroundsikte som jag främst har till älg. Men funkar hyfsat till bockjakten i skymning också.

/Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...