Hoppa till innehåll

Jakträtt på egen tomt?


Björnstigen

Recommended Posts

Har läst att man har rätt att fälla vilket vilt som helst, inom jaktsäsong såklart, på ens egna tomt, så länge det är utanför stadsplanerat område.
Men hur är det egentligen i verkligheten, även om man nu kanske har lagen på sin sida?

Har en kollega som har en sommarstuga där grisarna på hösten går och bökar upp hans gräsmatta.
Försäkringsbolaget vägrar ersätta honom för skadorna med motiveringen "du bor inte permanent på adresen".

Vi har pratat om att ev. sitta vak ngn natt lite längre fram och ta en årsgris för att skrämma bort flocken men jag har ingen större lust att begå något jaktbrott bara för att hjälpa till att freda hans "fina" gräsmatta.

Åsikter mottages tacksamt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sommarstugeområden är oftast detaljplanerade, ergo inte tillåtet med jakt,

utöver det, eller om det en enstaka stuga, är det i grunden lämpligaste med ett snack med markägaren, jakträttsinnehavaren om önskemål om insats, eller underförstått tillstånd att skjuta en liten gris,

vi har en sommarstugeägare på familjens gård som årligen tar sig ett par grisar, när de äter hans fallfrukt, vi tar talat med honom, tysken om saken men till ringa nytta, 

en samsyn om sakernas tillstånd är rätt bra.

Ett annat alternativ är att man faktiskt stängslar tomten, det kommer att generera minst skador i längden, men det är inte lika roligt som att panga lite. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, området är inte detaljplanerat.

Självfallet är det bättre att stängsla fast som du säger, inte lika roligt och kommer kosta honom en större slant än att bjuda in mig på lite nattvak :)

Får kolla upp om jag kan hitta vem som är markägare där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här med att skottlossning inom detajlplanerat område kräver tillstånd från polisen regleras i Ordningslagen, 3kap §6.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.HTM

Utöver det kan kommunen utöka detta i sin lokala ordningsföreskrift. Så är det t.ex där jag håller till. Där har man utökat det till "samlad bebyggelse" så även fast jag är utanför detaljplan får jag inte skjuta på min egen tomt. Kolla vad som gäller i din kommun. Ordningsföreskriften brukar finnas på kommunens websida.

Sen har du ju problemet om viltet tar sig över till grannen innan det lägger sig ner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago dragkhar sa:

Jo, området är inte detaljplanerat.

Självfallet är det bättre att stängsla fast som du säger, inte lika roligt och kommer kosta honom en större slant än att bjuda in mig på lite nattvak :)

Får kolla upp om jag kan hitta vem som är markägare där.

Finns annat trevligt sätt att lösa det där...en promenad med hund som skäller när grisarna kommer brukar mota bort, således det är lugnare på annat ställe utan att bli störd mitt i maten. Grisarna brukar komma ihåg var det är är lugnt och inte ett tag.

Men jag håller med att när det smäller är det roligare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago fredde_fmj sa:

Finns annat trevligt sätt att lösa det där...en promenad med hund som skäller när grisarna kommer brukar mota bort, således det är lugnare på annat ställe utan att bli störd mitt i maten. Grisarna brukar komma ihåg var det är är lugnt och inte ett tag.

Men jag håller med att när det smäller är det roligare.

True that.
Har dock ingen hund, min gick bort för några år sen och det är inte aktuellt att skaffa ny :)

Sen skulle det ju inte vara helt fel att få skjuta en rackare och fylla på frysen med lite kött :P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg och helt korrekt ang om marken kan eller inte kan bära viltet.

I det här fallet har han stora problem eftersom hans hus ligger granne med grisarnas boplats och de återkommer varje år och förstör hans gräsmatta vilket kostar en del att återställa.
Vet att han köpte ngt billigt elstängsel på Claes Ohlson för ngt år sen men det verkade funka sisådär.

Har pratat med lantmäteriet och det verkar vara kommunen som äger marken där hans hus ligger, framförallt där jag tror mig veta vart grisarna oftast "hänger" (när de inte är inne på kollegans tomt och mördar gräs i jakt på ekollon dvs.), de skulle skicka hem en mer detaljerad karta med markägare till mig.

Så det blir till å ta kontakt med dem och se om de kan hjälpa till, alt. får man försöka skrämma iväg dem fast det kan nog bli svårt då de verkar mer tama än vilda.
Han har berättat att han kan gå upp på morgonen och gå ut i trädgården och de springer knappt iväg ens när han börjar skrika åt dem på 30m håll, antar att de vant sig vid hans doft, kanske ser de honom som en i familjen :P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago dragkhar sa:

 

...får man försöka skrämma iväg dem fast det kan nog bli svårt då de verkar mer tama än vilda.
Han har berättat att han kan gå upp på morgonen och gå ut i trädgården och de springer knappt iväg ens när han börjar skrika åt dem på 30m håll, antar att de vant sig vid hans doft, kanske ser de honom som en i familjen :P

 

För ett tag sedan pratades det om just dofter och vissa djur skyr olika saker och styr om kosan när det luktar annorlunda.

För något år sedan skrevs det om att rådjuren tyckte inte om att det luktade varg varefter syntetisk vargurin började säljas bla här

Så om det kan vara något att prova så varför inte, vildsvinen om några är tuffa men känslig näbb har de iaf.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I någon annan tråd föreslog någon såna saltblock som man lägger i pissoarer för att hålla vildsvinen borta.

Själva har vi problem med rådjur i trädgården. Vi kör med blodmjöl och ammoniak på en oasisklump och då verkar de undvika iallafall just den rosenbusken även om de gladeligen käkar upp allt som är tre meter bort. Har även en ultraljudskrämma och även den verkar funka men väldigt lokalt. De lär sig snabbt att komma från andra hållet på tomten så inte skrämman aktiveras.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det inte alltid är rätt att göra att man har rätt att göra...

I och för sig så vet jag inte hur det är med ej friköpta tomter för fritidshus. Men i övrigt så har man normalt sett jakträtt på sin tomt. Detaljplanerat eller ej spelar kvitta. Ja du har jakträtt även på hustomten mitt inne i stan. Men den rätten är normalt sett svår att utnyttja då det råder skottlossningsförbud. Dock så finns det ju fällor. Men då får man nog tänka på det där med skillnad på rätt och rättighet. Sen skall man ju avliva det man fångat också. Och grannens katt... Nej jag menar inte att du skall avliva grannens katt. Men den bör vara med i beräkningen kring vad som är rätt eller rättighet. På det stora hela så vill jag nog påstå att grannen/grannarna är det viktigaste. Är det gott om Gris kanske de bara applåderar om man tar några stycken. De har säkert liknande problem. Framförallt om grannen är en bonde.

Är det inte detaljplanerat (Eller kommunen har några andra lustiga regler, jag har ingen aning om vilka inskränkningar de har rättighet att besluta) så är det ändå väldigt bra att vara överens med grannarna. Ju mindre tomten är desto viktigare. Diskutera gärna säkra skjutvinklar osv om husen står riktigt tätt. Bjuder du dessutom på en grillskiva så skall du se att grisen snart är biff... (Sorry for bad joke)

// Henrik

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago redtop sa:

I någon annan tråd föreslog någon såna saltblock som man lägger i pissoarer för att hålla vildsvinen borta.

Själva har vi problem med rådjur i trädgården. Vi kör med blodmjöl och ammoniak på en oasisklump och då verkar de undvika iallafall just den rosenbusken även om de gladeligen käkar upp allt som är tre meter bort. Har även en ultraljudskrämma och även den verkar funka men väldigt lokalt. De lär sig snabbt att komma från andra hållet på tomten så inte skrämman aktiveras.

Just en sån där skrämma har han testat med också, funkade inte :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago henke67 sa:

Jag skulle vilja säga att det inte alltid är rätt att göra att man har rätt att göra...

I och för sig så vet jag inte hur det är med ej friköpta tomter för fritidshus. Men i övrigt så har man normalt sett jakträtt på sin tomt. Detaljplanerat eller ej spelar kvitta. Ja du har jakträtt även på hustomten mitt inne i stan. Men den rätten är normalt sett svår att utnyttja då det råder skottlossningsförbud. Dock så finns det ju fällor. Men då får man nog tänka på det där med skillnad på rätt och rättighet. Sen skall man ju avliva det man fångat också. Och grannens katt... Nej jag menar inte att du skall avliva grannens katt. Men den bör vara med i beräkningen kring vad som är rätt eller rättighet. På det stora hela så vill jag nog påstå att grannen/grannarna är det viktigaste. Är det gott om Gris kanske de bara applåderar om man tar några stycken. De har säkert liknande problem. Framförallt om grannen är en bonde.

Är det inte detaljplanerat (Eller kommunen har några andra lustiga regler, jag har ingen aning om vilka inskränkningar de har rättighet att besluta) så är det ändå väldigt bra att vara överens med grannarna. Ju mindre tomten är desto viktigare. Diskutera gärna säkra skjutvinklar osv om husen står riktigt tätt. Bjuder du dessutom på en grillskiva så skall du se att grisen snart är biff... (Sorry for bad joke)

// Henrik

 

 

Jo, jag vet att han diskuterat saken med i alla fall närmsta grannen, finns inte så många där, och de tyckte bara det lät bra.
Tanken han hade var även att dela med sig av eventuellt kött till grannar.

Får se hur det blir, har fått en del tips här och det tackar jag för.

När jag få reda på exakt vem som äger marken runtikring, just hans tom är friköpt, får jag försöka komma i kontakt med vem det nu är, troligen kommunen, och höra mig för hur de ser på saken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi skall heller inte glömma att det som bara är en lätt irritation hos en kan vara en gigantisk kris för en annan, så i slutändan måste den drabbade själv ta ett beslut huruvida skyddsjakt är enda utvägen. Somliga kan tycka att det är lite märkligt hur vi sitter här på ett jaktforum och inte rekommenderar att man skjuter!? :blink: Men flora, fauna och människan måste försöka hitta en väg att samexistera och ibland är det inte alltid rätt att skjuta. 

Henriks kommentar om "rätt" och "rättighet" är viktig att ta till sig och det borde vi alla tänka på när vi står inför ett problem, eller ett val.

Om nu det legala verkar vara i ordning och alla grannarna är överens om att vildsvinen är ett för stort problem så verkar ju det som att skyddsjakt är rätt melodi, för vildsvin kan ställa till med ordentliga skador - det råder det ingen tvekan om.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som bor på en detaljplanerad halvö. Där har man haft jätteproblem med grisar och det slutade med att man drev av alla grisar, satte upp ett elstängsel och en färist och sedan dess har det funkat bra.

Däremot hoppar rådjuren över elstängslet så nu har man ett jätteproblem med rådjur. Tillsammans med Jägareförbundets krets och kommunens viltvårdare håller man nu på att organisera ett drev (som kräver samtycke från alla markägare) som ska driva av alla rådjur och tanken är också att skjuta av en del. Det ska göras av kommunala viltvårdare med skottlossningstillstånd.

Det går att ordna saker även inom detaljplan, men det kräver en del arbete.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bror min hade problem vid sin stuga, 4000m2 tomt. Marken runt om var avstyckad och såld av förra ägaren. Nuvarande ägaren är bara intresserad av skogen och gillade inte jakt så han ville inte att det skulle skjutas på tomten. Dock var nästa granne trevligare och erbjöd sig att hjälpa till och med gemensamma krafter har vi fått både närmsta grannen och grisarna att respektera grannfriden.

Blev några skjutna samt skrämda och sen kom det upp ett elstängsel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver inte ens vara en så pass stor apparat. Skottlossningstillstånd och jakträtt räcker långt. Men erfarenhetsmässigt gäller att förankra väl i sommarstugeområdena. Många av dem har egna avtal med jägare som sökt och fått tillstånd i specifika områden. Såna lösningar gillar jag som vet att framgångsfaktorn för utlarmad skabbräv i område X är låg om man har lite framkörning och ett liv iövrigt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago M-Ola sa:

Bror min hade problem vid sin stuga, 4000m2 tomt. Marken runt om var avstyckad och såld av förra ägaren. Nuvarande ägaren är bara intresserad av skogen och gillade inte jakt så han ville inte att det skulle skjutas på tomten. Dock var nästa granne trevligare och erbjöd sig att hjälpa till och med gemensamma krafter har vi fått både närmsta grannen och grisarna att respektera grannfriden.

Blev några skjutna samt skrämda och sen kom det upp ett elstängsel.

Det där är lite kul! 

Var ut i ett sommarstugeområde för många år sen.. uppdraget var att mula kanadagäss så många som möjligt då de uppehåll sig på föreningens badstrand samt på vissa tomter som föll dem på näbben. Föreningen ägde tomtmarken och däremed jakträtten.

En större markägare ägde allt runt själva föreningen och denne lågpanna närde ett stilla hat gentemot sommargästerna. När då jag dök upp och sköt gäss på förenings mark.. man kan väl säga att alla proppar i lågpannans proppskåp small samtidigt :D:D 

Jag fick så mycket skäll och idioten hade väl åtminstone två-tre kontakter med polisen i aktuellt område.. Det sura var att jag tvingades förlita mej på min guide när vi jagade efter gässen från båt och jag kunde inte be pannan dra innan jag hade fått klart för mej till 100% att vi var på rätt sida om ngn gräns.

Men det var vi och alla hans samtal till polisen resulterade i nada.. även om han gjorde gällande att han anmält mej och att jag nog hade ett flertal år framför mej i finkan så när jag kontaktade dem så fanns där ingen anmälan. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

...

Men det var vi och alla hans samtal till polisen resulterade i nada.. även om han gjorde gällande att han anmält mej och att jag nog hade ett flertal år framför mej i finkan så när jag kontaktade dem så fanns där ingen anmälan. 

Du hade ju kunnat hala fram ett visst id-kort för att dra ner brallorna på honom ordentligt på plats om du velat :woot:

Men skämt åsido, det finns alltid de som "tror" de vet hur lagen fungerar. Själv blev jag av med jaktmarken i byn för att jag vägrade skjuta kronhjort som "skyddsjakt" mitt i natten dagen före midsommaraftonen... Det spelade ingen roll hur mycket jag förklarade att det var tämligen olagligt och inte förenligt med någon existerande paragraf.

Man måste acceptera att det stryker med en handfull sockerbetor varje år bland de 100ha som är planterade, men vissa har noll förståelse för våra vilda djur.

Mina grannar vet att det kan smälla rätt rejält på min gård mellan augusti och februari, och däremellan kan det smälla av andra anledningar - men alla har någon gång fått ett par harar eller någon gås - och då urtagna och plockade/flådda, så för mig är det bara att panga på så mycket jag vill! (det hade jag gjort oavsett, men det är ju bättre om ingen gnisslar) Dessutom har jag fått ett antal telefonsamtal när det skall avlivas större djur och det kan vara en lönsam affär att avliva en kviga om man säger så...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Wizard sa:

Du hade ju kunnat hala fram ett visst id-kort för att dra ner brallorna på honom ordentligt på plats om du velat :woot:

Tänkt tanken ngr gånger, ibland har jag kört racet rakt igenom dvs hanterat idioterna som om de ville göra en anmälan till tjänstemannen Rikard :D

"Och vilket brott anser du att vi har att utreda här?" 

Brukar stupa där.. Skitkul att klappa på med "Brottsrubricering uppskjuten i avvaktan på utredning" = Hoppa och skit idiot! :wub:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...