Pulk Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 Tjena. Jag tog jägarexamen i våras och har börjat jaga råbock nu. I år har det funnits väldigt sporadiskt med rådjur och ingen i jaktlaget har lyckats skjutit en bock än vad jag vet. Men imorse var jag ut och satt på pass vid 5-tiden. Efter att ha suttit i två timmar utan ett liv så bestämde jag mig för att smyga runt och kolla lite. Efter ett tag längs en kraftledningsgata fick jag syn på en bock som stog och betade ca 500 meter längre ner på andra sidan en väg. Eftersom att detta var den första bock jag har sett på ca 10 jaktturer så smög jag mig tveklöst närmare. Efter kanske 20 minuters smygande så kom jag tillräckligt nära där bocken hade stått. Bara det att han inte stog kvar. Runt om var det tät skog så jag smög mig upp på kullen där jag sett bocken stå. Då brakar helvetet lös i skogen ca 20 meter ifrån mig och bocken skällde och rusade bort genom skogen. Jag satte mig lite längre bort och väntade på att han kanske skulle komma tillbaka. Men gav upp efter en timme. Så nu är frågan hur jag ska göra för att skjuta denna. Kommer bocken att komma tillbaka och håller sig bocken i närheten? Eller kan han vandra flera kilometer till andra ställen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 Att jaga rådjur är ungefär som att skjuta tamboskap.. De håller till på samma revir och följer sina tider. Ser du en bock klockan 2030 på ett ställe ena dan så gör du det nästa dag också.. fast blir de störda flera gånger eller om miljön ändras hastigt så kan de förflytta sig några hundra meter. Jag har 8 rådjur som gått på samma veteåker hela sommarn..men nu efter plöjningen så har de flyttat sig till angränsande åker där det växer vall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pulk Posted September 10, 2016 Author Share Posted September 10, 2016 Innebär detta att om jag sitter där samma tid imorgon så borde jag enligt teorin kunna skjuta bocken, även om jag skrämde honom idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr Snok Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 1 hour ago Pulk sa: Innebär detta att om jag sitter där samma tid imorgon så borde jag enligt teorin kunna skjuta bocken, även om jag skrämde honom idag? Jag hade suttit där både morgon och kväll. Ge inte upp om du skulle råka stöta ett rådjur när du går ut till passet, ibland kan de komma tillbaka efter ngn timme, eller så kanske det kommer ett annat rådjur. Skitjakt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 I princip..men imorgon så är han mer vaksam.. ibland kan det löna sig att spana från håll några dagar eller sätta sig där du tror bocken passerar till eller ifrån stället.. Bocken hävdar sitt revir och fejar hornen på vissa favoritställen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts