Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag behöver ett tystare alternativ för nästa års pyrschjakt på rådjur.
Här sökt runt här på forat och googlat ett par timmar och i stort sett mest kommit fram till att;
- alu-dämpare duger till jakt och "jaktmässigt" skytte.
- 223 dämpas ngt mer än en 308 med samma dämparmodell.
- det är en djungel.

Därför tänkte jag dämpa .223an, som inte genomlider mer än ~50 skott per år, med en aludämpare.

Så vad har ni för sakliga rekomendationer till ett maxpris på ~5000sek?
Är det overkill m a p ljuddämpningen att köpa en dämpare som Hausken JD224 till en .223? D v s finns det en gräns där dämparen bara blir längre men det blir inte så mycket tystare?
Hur mycket kan man förlita sig på de dB-dämpningar som anges av fabrikanten?

Posted

Om låg vikt är prioriterat så kan jag rekommendera RCC och med ditt kaliberval så är det nog T25 som är rätt dämpare då den specifikt är till för klass 2 kalibrar, upp till .243, Pris 2000 kr enligt RCC AB's hemsida. (vilket verkar vara väldigt lågt?)

Själv har jag en äldre T41 till 6.5x55 och klenare kalibrar och den dämpar riktigt bra i förhållande till vikten.

Det är den enda aluminiumdämparen som jag äger och kan rekommendera, men jag är i alla fall nöjd!

• Like 1
Posted
5 hours ago Wizard sa:

Om låg vikt är prioriterat så kan jag rekommendera RCC och med ditt kaliberval så är det nog T25 som är rätt dämpare då den specifikt är till för klass 2 kalibrar, upp till .243, Pris 2000 kr enligt RCC AB's hemsida. (vilket verkar vara väldigt lågt?)

Själv har jag en äldre T41 till 6.5x55 och klenare kalibrar och den dämpar riktigt bra i förhållande till vikten.

Det är den enda aluminiumdämparen som jag äger och kan rekommendera, men jag är i alla fall nöjd!

Jag har exakt en sån till min 223 och tycker dämpningen är helt ok. Har visserligen inte jämfört med någon annan dämp. 

• Like 1
Posted

Jag har haft en A-tec aludämp som jag sköt slut och har en Hausken alu just nu.

Har även ett knippe helståldämp.

Valde Hausken för jag ville ha så kort och lätt dämpare som möjlig då det är en ren jaktdämp som inte ska gå på bana.

Min A-tec som gick både på bana och jagades med var lite längre och aningens tyngre.

Nöjd med bägge men A-tec dämpade lite bättre så det finns nog skillnader om man gör dom för korta och lätta.

/Mike

Posted

Sitter i tankarna i samma banor - hatar vikten på min SL5:a på .223:an! Läser tråden med intresse!

Posted
1 hour ago Mad Mike sa:

Jag har haft en A-tec aludämp som jag sköt slut och har en Hausken alu just nu.

Har även ett knippe helståldämp.

Valde Hausken för jag ville ha så kort och lätt dämpare som möjlig då det är en ren jaktdämp som inte ska gå på bana.

Min A-tec som gick både på bana och jagades med var lite längre och aningens tyngre.

Nöjd med bägge men A-tec dämpade lite bättre så det finns nog skillnader om man gör dom för korta och lätta.

/Mike

Vilka två modelller var detta?

Posted
5 minutes ago mr Snok sa:

Vilka två modelller var detta?

Hausken JD 151

A-tec cmm-4....tror jag den hette kommer inte ihåg helt säkert.

/Mike

Posted

Valde Stalon VM145 till min 22-250 då vikten hamnar ganska långt bak med den. Sen att den ska nyttjas på på fler bössor med.med andra fronter.

S

Posted

Kan varmt rekommendera Vmac Havanna,har den till min 223a och jag är nöjd.

Posted
6 hours ago dru sa:

Sitter i tankarna i samma banor - hatar vikten på min SL5:a på .223:an! Läser tråden med intresse!

Vad är det för bössa du satt den på och hur lång pipa?

• 2 weeks later...
Posted

Det blir nog en Hausken JD151, den verkar störa måttligt m a p vikt, balans och längd men ändå ge märkbar dämpning.

Längre utvik för den intresserade nedan
Med utlägget nedan försöker jag inte föra ngt i bevis om dämpare i allmänhet eller ngn specifik dämpare i synnerhet, utan mest dela med mig av bakgrunden till min egen bedömning; Detta är inte optimalt för att google-fu-optimeras samt att optimera en rigg för dämpare ala termos extrema inte implicerar silencio extrema för den auditivt utmattade och tillika ofrivillige lyssnaren ute på flanken.

Som ett eget delsvar på min fråga om overkill m a p dämpning, så hittade jag två grundliga mätningar på bogvågsknallen för en .224 kula där man i den ena konstaterade att variationen i överljudshastighet påverkade väldigt lite.

Shooting Incidient 2006, s322-s325 (google books)
.22-250 147dBA 1,5m från kulbanan
.22-250 142dBA 3m från kulbanan
.308 151dBA 1,5m från kulbanan

Gemtech & Firearms Law Group Seatlle 2010 (länk1 & länk2)
.223 148dBA 1m från kulbanan
.308 152dBA 1m från kulbanan

Mätt i dBA så hamnar mynningsknallen från en .223a mellan 161 och 164dBA  @ ~1m beroende på piplängd, mekanism och var ngnstans man mäter (länk1 & länk2).

Skillnaden mellan dB och dBA är att det uppmätta ljudtrycket viktas beroende på vilken frekvens det uppträder på eftersom det mänskliga hörselsinnet uppfattar olika frekvenser olika bra. Värdet av att mäta i dBA vid hörselskadenivåer går därför att ifrågasätta. Likaså att utgå från mätningar i dBA på nära håll, om man som jag, egentligen undrar hur det blir på längre håll. Eftersom... frekvenser <1kHz viktas ner i dBA, men frekvenser <1kHz dämpas mindre än frekvenser >1kHz över avstånd, det samma gäller dämpning p g a granskog, väggar, fönster e t c. Men nu föll det sig så att de bäst beskrivna mätningarna på bogvågsknall gavs i dBA, så då höll jag mig till det. Som jämförelse, så anges 160dB och 165dB vid skyttens öra för .223 mynningsknall med 20'' resp 18,5'' pipa (länk3)

Som ett eget delsvar på min tredje fråga, hur pålitliga däpmningssiffrorna är, så beror det framförallt på var man mäter i förhållande till mynningen på pipan. 1m vid sidan av mynningenen eller vid skyttens öra verkar vanligt återkommande.  Bild och bildtext nedan från ett finskt projekt i början av 90-talet (länk4) som visar hur mycket det kan variera vid olika mätpositioner samt effekten av bogvågsknallen (liknande frågeställning om dämpning vs bogvågsknall finns på s72 i länk2)

Assault rifle sound levels as seen from up on decibel scale. To shooting direction (up in drawing) the sonic crack or flight noise of a supersonic bullet produces almost equally high noise levels with and without a suppressor. To the sides and back even supersonic standard ammo can be suppressed to comfortable levels. With subsonic ammo, a suppressor drops the noise level significantly also to the front of the rifle.

dirdiagr.gif

• Like 1