JOBEno1 Posted September 16, 2016 Posted September 16, 2016 Har fått möjlighet för skyddsjakt av vildsvin hos en bonde som även har diverse djur som får, lamor mm mm. Han har enorma problem med vildsvinen på alla ställen utom två, där det finns eller har funnits får och i lamornas hägn. Lamorna förstår jag, för de djuren är otroligt tuffa och har ingen respekt för andra alls överhuvudtaget. Men att vildsvinen skulle vägra gå in i hagar där det finns får det hade jag ingen aning om, de verkar tom undvika att gå där en tid efter att fåren varit där. markägaren förklarade att det även var mkt effektivt att skrämma iväg rådjur från trädgården genom att ha lite nyklippt ull lite här o där. Detta är inget jag har hört tidigare och tänkte fråga er om ni har någon erfarenhet om detta? Quote
Galne Posted September 16, 2016 Posted September 16, 2016 Får ull är ett gammalt plantskydd för granplantor, så rådjuren låter bli och äta upp de nya skotten. Man snurrar lite fårull på plantorna. 1 Quote
simonarvestrand Posted September 18, 2016 Posted September 18, 2016 här går vildsvinen rakt igenom fårhagen. fårens bräkande är ett av tecknen jag får innan svinen kommer. men vildsvin verkar bete sig väldigt olika och anpassar sig fort, rätt mycke fårhagar här det kanske gör att dom inte bryr sig Quote
lindgren Posted September 18, 2016 Posted September 18, 2016 Har en åtel vid ett fårhägn, girsarna går inte dit, så länge fåren är på lösdrift.. Quote
Recommended Posts