Jump to content

Fråga angående sjöfågeljakt i skärgården

tecan03

Recommended Posts

Hej!

Jag är en nybörjare som har börjat gro ett stort intresse för jakt. Tog jägarexamen 2011 men har bara varit med på jakt ett fåtal gånger. Jag har nyligen fått ärva en pytteliten andel utav en del av Stockholms skärgård som innehåller jakträtt. 

Jag har en 1/432000 av Norrtälje Kallskär 1:6. "Kallskär 1:6 har en areal av 1 888 455 kvadratmeter varav 319 000 kvadratmeter mark och resten vatten. Med fastigheten följer rätt till jakt och fiske enligt lag." 

Min fråga är ifall det bara är för mig att åka ut med båten till området och skjuta? Vilken typ av sjöfågel jagar man och under vilka tider? 

Vänliga hälsningar,

Tecan

Knipa och vigg skulle jag tro, och för mig som håller till gränsen Värmdö-Haninge så är det i slutet dec och hela jan 

som det börjar bli bra, men det kan var ena jävla tuffa resor  så se till att ha båt och motor  du kan lita på .

man kan ligga /sitta i båten med gråa camonät  eller i anslutning til en klabbe ,  sen har du snabbfäste till ankaret m gråmålad boj .    vettarna  knyts m fördel i en sk line  för att va lätta att ta upp. Sen bör man inte vera solo ute till havs.

/ P

Var lite sugen på att köpa en andel för några år sedan. Kollade upp antalet delägare och det var väldigt många. Nu tror jag inte att det är så många som är tuffa nog att gå ut med båt eller ens har båten i när det är riktig sjöfågelaäsong därute. Kallskär ligger en bra bit ut och det kostar en slant att ta båten dit. Det var egentligen avståndet som det föll på för min del.

Hur som helst så kan man som delägare fritt åka dit och jaga och lägga nät.

Som P säger så bör man ha en bra båt. Åkte över en sommarkväll när det började bralla i lite. Väl framme blåste det så mycket att det var omöjligt att förtöja utan att riskera båten och utan hydrografikakortet vågade jag inte gå vidare in bland kobbarna. På vägen tillbaka över yttre farleden hade det blåste upp så mycket att man bara såg vatten när båten var i en vågdal. Båten var en dc runt 5.5m och det var ganska blött när vi kom in bland öarna igen. Hade varit riktigt trist på hösten/vintern.

• 2 years later...
På 2016-09-25 at 23:31 tecan03 sa:

Hej!

Jag är en nybörjare som har börjat gro ett stort intresse för jakt. Tog jägarexamen 2011 men har bara varit med på jakt ett fåtal gånger. Jag har nyligen fått ärva en pytteliten andel utav en del av Stockholms skärgård som innehåller jakträtt. 

Jag har en 1/432000 av Norrtälje Kallskär 1:6. "Kallskär 1:6 har en areal av 1 888 455 kvadratmeter varav 319 000 kvadratmeter mark och resten vatten. Med fastigheten följer rätt till jakt och fiske enligt lag." 

Min fråga är ifall det bara är för mig att åka ut med båten till området och skjuta? Vilken typ av sjöfågel jagar man och under vilka tider? 

Vänliga hälsningar,

Tecan

Hej !

jag köpte en andel för 20 år sen och har varit där å jagat och fiskat med gott resultat . 

Men bor numera i Norrland å kan tänka mig å sälja min andel eftersom jag troligtvis inte kommer å komma dit nåt mer.

• 1 year later...

Hej Pelle !

Har en andel men söker en för min yngre släkting som har intresse att vara ute i skärgården. Om den finns kvar till salu maila eller ring 0739334208,

Mvh, Mikael

• 1 month later...