Niklas Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Har sett rätt mycket orrar runt en myr där jag jagar , nyfiken på hur det funkar med bulvan jakt.. räcker det med att sätta upp ex antal bulvaner och vänta på att det kommer orre och sätter sig brevid eller måste man locka in dom ?:/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malx Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Som i princip all annan bulvan-/lockjakt. Det kan fungera/fungerar med bara bulvaner men fungerar oftast bättre med lämpligt ljud. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
älg Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Det vet du säkert redan, men se till att vara på plats och att få upp bulvanerna före soluppgången, gärna redan kvällen innan. Går du dit medan de spelar så ser du knappt stjärtfjädrarna av de innan de sticker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 Ja så mycket vet jag iallafall men eftersom jag varken har lockpipa eller kan imitera en orrtupp så vet jag inte om det är värt att sätta upp några bulvaner å istället bara ska sitta och passa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
älg Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 De explosiva väsljuden är ju inte så svåra att få till och det är ju det ljudet som är viktigast. Lyssna och öva: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Posted September 29, 2016 Author Share Posted September 29, 2016 Aah okej då får jag öva på det vilken tid är bäst att passa orre ? Morgon har jag varit ut och sett mycket fågel nu men går det lika bra på kvällen ?? Kör utan bulvaner för tillfället.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
älg Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Morgon. De spelar ibland på kvällen också, men inte lika mycket och kanske framför allt på våren. Jag vet inte riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tvillingen Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 På 29.9.2016 at 11:48 Niklas sa: Aah okej då får jag öva på det vilken tid är bäst att passa orre ? Morgon har jag varit ut och sett mycket fågel nu men går det lika bra på kvällen ?? Kör utan bulvaner för tillfället.. Jag brukar försöka hinna få upp bulvanerna strax innan det ljusnar. Dom första orrarna brukar vara aktiva redan i skumrasket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Om man sätter upp dem kvällen innan kan det löna sig att ruska lite i dem när man kommer fram. Frost/Upplega på samma gren som det skall föreställa att de sitter på blir inte så naturligt. Vid tillfällen när jag åker skidor och letar toppfågel händer det att jag kastar några snöbollar/grenar på några björkar i närheten av där jag tänker dricka mitt kaffe. (Och lockar lite) Har hänt mer än en gång att Orrar sätter sig just där under min kaffepaus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts