Hoppa till innehåll

Licens på andra vapen


defransson

Recommended Posts

Sitter och försöker bli klok på vad som gäller egentligen.

Jag har fått förklarat för mig att andra vapen kan man få licens på när man varit medlem i (minst) 1 år och haft sitt första vapen i sex månader.
Men när jag läser i vapenförordningen och FAPen så står det:

Quote

För att uppfylla kravet på aktivt medlemskap ska sökanden som sedan tidigare innehar enhandsvapen för målskjutning – ha varit medlem i sådan sammanslutning som avses i 2 kap. 3 § första stycket 2 vapenförordningen (1996:70) i minst sex månader och – under de senaste sex månaderna ha deltagit i sammanslutningens skjutningar (träning eller tävling) och/eller representerat sammanslutningen i externa tävlingar, sammantaget i genomsnitt minst en gång per månad.

samt:

Quote

Behov av ytterligare enhandsvapen bör anses föreligga om sökanden – är aktiv medlem enligt 5 kap. 6 § denna författning och – kan visa att han eller hon inom ramen för kravet på aktivt medlemskap har tränat eller tävlat minst två gånger under de senaste sex månaderna med respektive enhandsvapen som sökanden innehar tillstånd för.

Då tolkar jag det som lekman att

  • eftersom jag varit medlem sedan december. 
  • varit aktiv med mitt vapen jag redan har licens på mer än sex gånger det senaste halvåret

borde kvalificera mig för behovet av ett andra vapen i annan vapengrupp trots att jag inte haft mitt första i mer än drygt tre månader.

Jag gissar att jag önsketänker här, men är det någon som är lite juridiskt bevandrad som har någon tanke om hur det funkar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger inte riktigt helt med men du har alltså varit medlem sen December 2015 och har en 22a men vill söka på en grövre nu? Exakt vad som gäller idag efter alla turer är jag inte uppdaterad om men generellt har de flesta klubbar som du nämnde med 1år för grovt. Egentligen finns väl inget hinder i lagar och regler för dig att söka på grovt redan nu utom möjligen klubbens stadgar men har du lite is i magen och söker nu December, så ska det inte spela någon roll om du haft 22an i 3 eller 6 månader om inte era stadgar säger annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Klubben jag är med i ingår i Svenska pistolsyytte förbundet,och dessa herrar och damer har kommit på att man tidigast efter  6mån(givetvis om alla skjutprov är klara) måste man börja med en .22a. Efter 12 mån i klubben kan man söka license på grov kalliber. Detta är förbundets regler,sen får man tycka vad man vill om det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...