Popular Post Musköt Posted October 9, 2016 Popular Post Share Posted October 9, 2016 Blev uppringd av en kille i grannbyn som skjutit på en gris på en vall. Efter skottet så hade den gjort en rusning på 30m och gått in i en åkerholme som består av vass och videsnärjen. Det hade brakat som fan och sen blivit tyst. Han trodde givetvis att den låg död där inne och gick efter en stund in och kollade. Hittade ingenting men stötte upp något som drog iväg. Så då ringde han mig. Vi hittade inget på skottplatsen eller utmed spåret fram till holmen. Så jag valde rutinen och selade Funny. Men hon tog inte spåret riktigt men jag lät henne gå som hon ville. Så på något sätt så kom vi in i holmen från fel håll och gick tillbaka mot skottplatsen. När vi var 15m från där grisen gått in så börjar Funny visa att hon känner något. Men det är en vägg av vass och buskar framför oss. Men när hon skäller till ett par gånger så hör jag grisen gå upp nån meter bort. Så jag krokar loss. Hon är ikapp den direkt. Går ut på vallen och det går inte fort. När jag får in den i lyset så ser jag att den har problem med bakvagnen. Och så fort den vänder från hunden så nyper hon till den där bak och hon drog omkull den 3-4 gånger. Rätt irriterad gris som klapprar tänder rejält. Är inte precis lätt att komma åt att skjuta men efter lite skrikande och svärande på Funny så lyckas det. Första skottet satt mitt i låret och vi kom väl snabbt fram till att han tagit fel på vilket håll den var vänd. Är inte första gången jag varit med om det och är troligen inte den sista heller. Var en galt på 72kg. Kan ju tillägg att skytten hade passerat den på ett par meter när han spårade och djuret han stötte upp var nog ett rådjur eller en annan gris. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Bra jobbat! I det här fallet hade nog skytten fixat det själv med en värmekamera om han var så nära. Nedan en nyfälld gris i ett dike. Går inte att missa även i totalt beckmörker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Musköt Posted October 10, 2016 Author Popular Post Share Posted October 10, 2016 7 hours ago redtop sa: Bra jobbat! I det här fallet hade nog skytten fixat det själv med en värmekamera om han var så nära. Nedan en nyfälld gris i ett dike. Går inte att missa även i totalt beckmörker! Ja om en värmekamera klarar av att ställa en gris... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts