Sun Flower Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Har lite funderingar på hur kallt vatten en labbe kan apportera i? Hur länge kan de vara i? Vad finns det för knep för att hålla dem varma? Jag ska ev. låna Linda till att apportera änder i helgen och vill ju helst inte lämna tillbaka en djupfryst hund... Jag har neoprenväst och tänker ta med ett liggunderlag som hon får sitta på. Sedan tänker jag ha en handduk som jag kan torka henne mellan apportera. Fler idéer? Quote
Popular Post strävhår Posted November 3, 2016 Popular Post Posted November 3, 2016 Skjuta mkt änder så hon får röra på sig hela tiden. 7 Quote
Sun Flower Posted November 3, 2016 Author Posted November 3, 2016 4 minutes ago strävhår sa: Skjuta mkt änder så hon får röra på sig hela tiden. Ok, det ska jag tänka på. Nåt annat? Quote
simonarvestrand Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Torka rejält bara så är det inga problem. vet inte om jag inbillar mig men verkar iallafall som man ska vara noga vid "svansfästet" har slarvat lite ett par gånger vilket eventuellt resulterat i vattensvans eller vad man nu kallar det för , verkar inte bekvämt för hunden iallafall. har jag torkat ordentligt har det iallafall aldrig hänt Quote
faxe Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Frugan brukar vara på andjakter tills att isarna lägger sig. Neoprenvästen är bra och om hunden får vänta mellan hämtningarna så torka med handduk. 1 Quote
Hipshot Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Men torka vaddå? Har du neoprenvästen på så ska du inte under några omständigheter ta av den innan det är klart. Den värmer duktigt. Om möjligt låt hunden kuta lite på marken så får hon upp värmen. Sen om det gör nytta att torka just svansfästet.. spontant så känns det kanske viktigare att hon har något torrt ställe att vara på när hon är på land så hon slipper tappa värme via tassarna. Men är bakdelen fri så självklart, torska svansroten.. det lär hon tycka om om inte annat 1 Quote
Sun Flower Posted November 3, 2016 Author Posted November 3, 2016 26 minutes ago Hipshot sa: Men torka vaddå? Har du neoprenvästen på så ska du inte under några omständigheter ta av den innan det är klart. Den värmer duktigt. Om möjligt låt hunden kuta lite på marken så får hon upp värmen. Sen om det gör nytta att torka just svansfästet.. spontant så känns det kanske viktigare att hon har något torrt ställe att vara på när hon är på land så hon slipper tappa värme via tassarna. Men är bakdelen fri så självklart, torska svansroten.. det lär hon tycka om om inte annat Jag tänkte inte ta av västen utan det jag menade var att torka den del som inte är täckt av västen. Sedan, efter jakten, så åker västen av och jag torkar hela hunden och sätter på ett täcke. Quote
Björnstigen Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Svansroten är i särklass viktigast, hade en hund får några år sen som råkade ut för "vattensvans" efter för mycket badande och för dåligt torkande, trots att det var under sommarhalvåret. Inget kul för hunden direkt. http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/vattensvans-pa-hund/ Quote
Popular Post strävhår Posted November 3, 2016 Popular Post Posted November 3, 2016 En måltid så nära aktiviteten du törs och ge lite snacks under tiden, energi går åt. 3 Quote
andershermansson7 Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Då slänger jag in en fråga vilken väst och vart köper man? modellen skall passa min flat hane... Quote
Sun Flower Posted November 3, 2016 Author Posted November 3, 2016 27 minutes ago andershermansson7 sa: Då slänger jag in en fråga vilken väst och vart köper man? modellen skall passa min flat hane... De här svaren fick jag på samma fråga: ...och det blev denna: http://www.pawofsweden.se/sv/artiklar/dokken-supervest-xtreme.html Sedan tycker jag att pawofswedens egna, vändbara, neoprenväst ser intressant ut. Men den är ju tyvärr slutsåld... 1 Quote
culot Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Jag jagar knipor till slutet januari och min labb Ginza jobbar m en neoprenväst fr Cabelas tror det är deras eget märke Bandag eller nåt , jävligt bra iaf med en riktigt rejäl dragkedja , jag har även en Chesapeake som åxå har den västen. Jag och kompisen Marre sköt 52 vid ett tillfälle och merparten hämtades av Ginza men på slutet krokna hon och ville inte gå i, men då hade hon gjort lite andra bravader åxå. finns enormt mkt kraft i en hängiven labbe. Men vill dom inte gå i så är orken slut . /P 2 Quote
culot Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 2 hours ago Sun Flower sa: Jag tänkte inte ta av västen utan det jag menade var att torka den del som inte är täckt av västen. Sedan, efter jakten, så åker västen av och jag torkar hela hunden och sätter på ett täcke. Ginza har västen på tills vi är tillbaka i stugan, dom är nästan torra under västen. och är hunden pigg och glad är det ingen som helst fara. Vattensvans kan dom få i båd varmt och svinkallt vatten man vet aldrig när det kommer, massera i svanskotan är det enda som hjälper .... 1 Quote
Popular Post strävhår Posted November 4, 2016 Popular Post Posted November 4, 2016 Jag brukar inte apportera för apporterandets skull, ligger en fågel så till så jag kan hämta den själv eller spara den till slutet och låta hunden apportera då istället så gör jag så när det är kallt. Skitjakt! 3 Quote
Popular Post Sun Flower Posted November 4, 2016 Author Popular Post Posted November 4, 2016 Ok, planen blir som följer: Lite extra mat både ikväll och imorgon bitti. Sedan neoprenväst på under arbetet, samt en handduk att torka resten av hunden med mellan apporterna. Ett liggunderlag att sitta på för hunden och inte apportera i onödan. Hon får även extra godbitar under arbetet. Efteråt tar jag av västen, torkar henne med en torr handduk och sätter på täcke. Malin kommer att vänta i bilen under tiden så hon kan ju ha täcket på sig så det är lite varmt. Sedan tänkte jag ha en termos med varmt vatten att ge tillsammans med lite mat. (Inte hela termosen utan blöta upp maten i varmt vatten) Det borde väl räcka? 3 Quote
Lecha Posted November 4, 2016 Posted November 4, 2016 Har "vattensvans" dykt upp, så kör med en hårfön på behagligt avstånd vid svansrot och nedåt. Det ska värma och torka, utan att brännaI förebyggande så är det ordentlig avtorkning runt svansrot och svans som gäller. Hiskeligt elände för jycken det där. 1 Quote
Mads Posted November 4, 2016 Posted November 4, 2016 Det räcker nog men vattensvans kan hunden få ändå och då är det inte så dumt att ha canidryl hemma. Det är ju inte farligt med vattensvans men det gör ju ont så smärtstillande och inflammationsdämpande är bra. 2 Quote
EmilSand Posted November 13, 2016 Posted November 13, 2016 Täcke på till jakten, neoprenväst, skickar inte tidigt i "onödan", låter hunden söka ut ordentligt på land när hon väl varit i vattnet. När jakten är över så torka av det som är blött, på med täcket igen och in i värmen! 1 Quote
Recommended Posts