Hoppa till innehåll

Trafikeftersök hur är gången?


Hipshot

Recommended Posts

Olycka sker, RLC pinpointar platsen och tar uppgifter från trafikanten. Därefter ser det lite olika ut, i Stockholm finns en KC-assistent som ringer ut eftersökare men jag tror att på många andra platser så gör operatörerna det. Hur som.. Här börjar det som jag är lite nyfiken på.. vad händer sen?

Kontaktpersonen får beslut om platsbesök och är det då denne som ska göra detta eller ska han ringa ut någon annan för att göra det?

Har en snubbe som får väldigt mycket jobb via polisen och det finns en hel del kritik gentemot honom för detta. Jag ser ju vad som händer, jag vet vilka som svarar och vilka som inte svarar när polisen ringer så jag kan nog tycka att det är helt i sin ordning att denne får mycket jobb.

Vad jag däremot inte vet är hur uppklarandeprocenten ser ut.. det hade varit spännande. 

Så snubben som får mycket jobb ska han sälja vidare eller gör han rätt när han själv tar de flesta av eftersöken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju inte med länge..

Men tror det fungerar som det brukar här.

2-3 kontaktmän på varje område som oftast även är eftersökare. De får samtalet om de nu svarar... 

Problemet jag upplevde va att tog man samtalet va man i princip tvungen att ta allt själv. typ Inte en jävel svarade.. eller kunde.

Blir då lätt så att man fimpar telefonen för att man inte kan, har lust eller orkar..

Den som svarar får troligen ta uppdraget hela vägen.

Uppklarande procenten på varje ekipage borde samordnare, hundansvarig eller NVR ansvarig polis i länet kunna ta fram.

Fast troligen är det inte siffror som man får ut sådär lätt... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppklarade procenten är nog svårt att få en riktigt ärlig bild av. Har du otur så får du tio eftersök i rad som platsen är fel/ej utmärkt. Då sjunker din procent rätt snabbt. Jag är bara eftersöksjägare alltså ej kontaktman. Det innebär att alla mina uppdrag är då djuren har gått iväg. Så inga enkla eftersök då djuret ligger i diket eller efter ett par meter. Dom klarar ju kontaktmannen av genom ett platsbesök. Så jag har nog en lägre procent än en som både är kontaktman och eftersöksjägare. Då den personen kan räkna hem ett antal "enkla" eftersök som höjer procenten.

 

Blev lite svammel men så funkar det hos oss iallafall.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är både kontaktman och eftersöksjägare och är väl lite som NS säger att svarar man så får man försöka lösa det och ofta själv. När det gäller uppklarningsprocenten så är det lite hur man fyller i rapporteringen och hur man räknar!

Tror jag hade 100 % med Edit på rådjurseftersöken nu i slutet innan jag fick avliva henne, Hon var nu på slutet otroligt rutinerad. Var dom skadade hittade hon dom direkt och tog dom och klarade rådjuren sig någon kilometer så ansåg man att dom oskadade. Var dom oskadda så tog hon bra slagen några hundra meter och då friskförklarade men dom, för rådjur tar oftast sårlega väldigt fort.Så den statistiken säger inte så mycket.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är det ju lite tvärtom tydligen.. men jag fattar inte riktigt vari kritiken ligger. Den här snubben svarar när vi (polisen) ringer.. tacka fan för att han får jobben. Sen gnälls det som fan för att han tar alla jobb.. och allt är även kryddat med en rejäl dos rent skitsnack förmodar jag. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror ju mycket viket hundmaterial han har. Kan tänka mig att en del kan bli sura om han bara har någon hund som t.ex. spårar rådjur, oftast behöver man en hund som kan gå i fatt dom. Gäller ju även vildsvin och älg att man har hundar som ställer djuren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Här är det ju lite tvärtom tydligen.. men jag fattar inte riktigt vari kritiken ligger. Den här snubben svarar när vi (polisen) ringer.. tacka fan för att han får jobben. Sen gnälls det som fan för att han tar alla jobb.. och allt är även kryddat med en rejäl dos rent skitsnack förmodar jag. 

 

Kan faktiskt förstå att det gnälls lite om han som kontaktperson tar alla eftersök själv.

Vi har att så hos oss. Jag är bara eftersöksjägare  på vildsvin och har inte haft ett riktigt uppdrag på över två år. Inte lätt att få någon rutin på hundarna då. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hur är det tänkt att fungera? 

Om folk svarade så skulle ju detta inte vara ngt problem eller? Samtalen dokumenteras faktiskt, ringer operatörerna till någon så framgår det av HR:et huruvida man svarat eller ej. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte tänkt så att KP svarar och vid behov gör platsbesök för att sedan ringa ut lämpligt ekipage? Här är vi två som är både KP och EJ och vi är dom enda som finns här så det är svårt att få det och fungera på annat sätt än att den som tar samtalet tar jobbet hela vägen, kan vi inte lösa det får antingen vi eller LKC ringa angränsande områden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.. om jag som kontaktperson tar samtalet och om jag bollar det vidare efter platsbesök.. hur reggas det i HR:et? Hur får den inringde betalat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har kört så någon vända att kollegan har tagit samtalet som KP och åkt ut, då i tron att djuret ska vara på plats och att det ska gå snabbt, när djuret inte befann sig på plats och han var tvungen att dra så ringde han mig varpå jag åkte ut och genomförde eftersöket, han informerade LKC påväg från plats att jag tog över eftersöket. 

Efter att söket var klart återkopplade jag till både honom och LKC varpå han skrev rapport där han skrev att han genomfört platsbesök och att jag genomfört eftersök. Funkade bra den gången men har som sagt bara provat den varianten en gång.

På utbetalningen står det

Kontaktperson xxx tog samtal 300

Kontaktperson xxx platsbesök 250

Kontaktpers yyy viltslag älg 700

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Musköt sa:

Kan faktiskt förstå att det gnälls lite om han som kontaktperson tar alla eftersök själv.

Vi har att så hos oss. Jag är bara eftersöksjägare  på vildsvin och har inte haft ett riktigt uppdrag på över två år. Inte lätt att få någon rutin på hundarna då. 

Hjälper tydligen att gnälla ;) fick faktiskt ett eftersök i kväll. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit lite olika här när vi tillhörde Växjö och sedan Kalmar, bestämde LKC om det var ett platsbesök eller eftersök. Nu när det ligger i Malmö så är det alltid platsbesök sedan är det upp till kontaktmannen att avgöra vad som ska göras! Funkar rätt dåligt numera.

Sedan fyller ju kontaktmannen som tagit samtalet i uppgifterna i databasen och där väljer han om det varit någon/några eftersöksjägare inblandade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här hos oss i Vänersborg fungerar det bra, mycket beroende på att vår kretssamordnare är mycket engagerad. Jag är kontaktman och eftersöksjägare, hunden endast godtjänd för rådjur. Här bestämmer kontaktmannen i samråd med LKC om det skall vara platsbesök eller eftersök. Hos oss brukar det inte vara några problem att få ut eftersökjägre, de flesta gånger får man ja till svar.                                           

Dock vill helst inte LKC (efter dödsolyckan för några år sedan) att kontaktmannen går eftersöken själv utan att man har en eftersökjägare som man håller kontakt med, har väl att göra med arbetsgivaransavaret tror jag. Dom trafikeftersök jag går får jag  nästan alltid av andra kontaktmän. 

Många gånger sparar man tid på att göra platsbesök och biträda eftersökjägaren, då det är mycket lättare at hitta vem som är markägare om man är på plats.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute igår kväll på ett eftersök på gris, står lite i min jaktdagbok. Då hade jag hjälp av kontaktmannen vilket gör det hela enklare. Men här får vi inte vara två när det gäller rådjur! Man kan tycka att det skulle vara lika i hela landet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har det ingen betydelse vilket vilt det gäller om kontaktmannen skall bisträda eftersöksjägaren, men man måste meddela  LKC och kontaktmannen får inte ha laddat vapen om han går med eftersöksjägaren. Om det gäller gris får vi  däremot skicka ut två eftersöksjägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...