Hoppa till innehåll

Hur smygjagar man?


Gustav

Recommended Posts

Hej!

Jag är en hyfsat nyutbildad jägare (jag tog examen i juni) och har väldigt lite erfarenhet av jakt. Jag har bara jagat två gånger då vi suttit i torn, en gång på bockjakten och en gång på älgjakten. Vi är inte med i något jaktlag, utan det är mest jag, min far, min morfar och lite andra som jagar på vår mark. Vi har inte jakthund eller andra som kan gå i drev så vi kan helt enkelt bara sitta i torn och jaga vilket jag inte gillar, så jag hoppas att jag kan börja smygjaga lite men har som sagt ingen erfarenhet.

Jag behöver helt enkelt hjälp med hur man smygjagar.

Mvh

Gustav

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på smygjakt men då jag gör det (bockjakt i augusti) brukar jag gå tyst och långsamt längs skogsvägarna, spana mycket (gärna med handkikare) och se vad som kan tänkas stå på hyggena. 

Kombinerar ofta med lock om det är tidigt på bockjakten. En stor fördel är ju om man kan spana av områdena innan jakern och vet var djuren brukar stå, då kan man lättare lägga upp en plan på sin smygrunda. 

Srn får man va beredd på att göra bort sig ofta när man smygjagar. Djur kan ju stå där man minst anar.... hrhmmm :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först och främst bör du ha tillgång till en eftersökshund om det skulle behövas. 

Smygjaga är lätt.. ta på dig bra och tyst camouflage och ut och smyg.. gå en bit.. sätt dig och spana.. gå en bit till.. kikare är användbart...trampar du på någon pinne så stå helt still i någon minut...  djur som betar ser dig inte men om de tittar upp så stå helt stilla.. rör dig sakta om du närmar dig.. tänk slow motion.. försök att hålla dig i skuggan och ha bakgrund så du inte visar siluett.. tänk även på vinden som kan röja dig lätt. Smygjakten kan du med fördel kombinera med lock. Du kan smygjaga det mesta..även nötskrikor om du hör dem i träden..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan skrivas många böcker om hur man skall smygjaga men om jag skall komma med några enkla tips för att trevande komma igång är det följande.

1) Invänta en solig dag när viltet rör sig mycket. Helst skall marken vara bar och ej frusen för att undvika mycket ljud. Smyg i terräng som är tillräckligt öppen för att ta dig fram på ett smidigt sätt. Sikta in dig på ett antal ställen som du skall besöka där du vet att djur har lega/betar. Smyg dit sakta i motvind. Stanna upp då och då för att kunna observera eventuella djur. 

2) Spårsnö. Gå ut en morgon när det finns färsk snö. Leta upp spår, följ efter dem tystast möjliga. Var väldigt vaksam för rätt vad det är kan du ha kommit ifatt spårinnehavaren. 

Bra tips är skjutstöd, lätt kikare (8x32) och tysta kläder. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hörs på namnet! Smyg! Gör det alltid mot vinden! Ha mjuka camoflagekläder som är tysta. Locka ibland (kolla youtube). Håll koll på skogs- och åkerkanter  (om du har några på markerna). Man lär sig hela tiden. Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är ju ren politik! ^_^

Återinför vi värnplikten så kan vi återfå en behaglig del av befolkningen som vet vad det innebär att vara spaningsstyrka eller förtrupp (beroende på vad som är lovligt i skogen)...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att lämna bössan hemma i början. Då slipper du fundera på om du är tillräckligt nära. Bara att smyga på. 

Ett annat tips är att få så mycket tid som möjligt på marken både med och utan bössa. Jag går alltid en extra sväng när jag är ute på gården och underligt nog så är det när man inte har bössan med som man kommer närmast.:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra tips här! 

Passa på att smyga i skogen de dagar det blåser rejält, små hyggen och gläntor brukar kunna ge utdelning då. 

När hjortdjur blir stötta av nåt det inte riktigt vet vad så brukar de 9 av 10ggr stanna för att kolla bakåt innan de försvinner in i skyddet, där får man ibland en extra chans när man blitt upptäckt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svaren!

8 hours ago vildmark sa:

Först och främst bör du ha tillgång till en eftersökshund om det skulle behövas. 

Vi känner en som har tillgång till eftersökshund så det är fixat.

Dem som jag har just nu är väldigt "skramliga" och absolut inte tysta, så nu blir det o titta på nya jaktkläder! Förslag på bra märken? Helst inte allt för dyrt :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag gärna mjukisbyxor eller liknande om det är hyfsat varmt och bra väder. Är det lite mindre varmt så kan det bli att jag har långkalsonger inuti. Är det kallt och eller blött har jag gärna vadmal. På överkroppen blir det ofta fleece eller liknande. Mjuka skor på fötterna. Om terrängen tillåter gympaskor annars mjuka stövlar. Mycket av de jaktkläder som marknadsförs som ”tysta” är i mitt tycke inte tysta nog även om det säkert finns undantag. Där det brister för många är om/när man repar en liten kvist mot tyget. Men det beror lite på i vilken terräng man jagar också.

Gamla militära vadmalsbyxor tycker jag är både billiga och bra. Värmer om de blir blöt också fast då är dem rätt tunga istället. :)

 

Vinden är som tidigare påpekats det viktigaste att hålla koll på. Det man ska ha i åtanke är att vinden kan ha en annan riktning lokalt beroende på terräng. Dels om det är en höjd men även om det är en öppning omringad av skog, då händer det att det blåser "runt" ibland.När jag var yngre hade jag ibland fäst en lång garntråd i rembygelfästet fram på geväret så jag snabbt kunde avgöra åt vad håll det drog åt om det var svag vind. Nu för tiden har jag ett långt snitselband fäst i gps:en, dels för att kolla vinden men även för att lättare hitta igen gpsen om jag tappat den. (hänt tre gånger nu men återfunnit den varje gång) Kanske skulle fästa den i ett snöre i bältet också? :blush:
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kläder behöver inte vara så märkvärdigt. Jag har jagat i det mesta - exempelvis mjukis, snickarbyxor, vaxad bomull, chinos och shorts. Det är mest vid dåligt väder eller blöt knähög vegetation som "riktiga" jaktkläder behövs.

Mina favoritbyxor i och utanför jakten är Chevalier Arizona Pro. Tysta och väldigt bekväma. De är suveräna så länge jakten sker under någorlunda torra former. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ansiktsmask är en bra grej när man smyger. Ett blekt nylle syns rätt bra på håll..

Och numera är jag mer rörlig och gått i från traditionella benstöd på bössan till förmån till ett löst skjutstöd. Just nu använder jag mest en trebening Primos vad det nu heter..

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skägg.
Och klädd för väder och passiv rörlighet. Det är inte skoj att frysa och smyga.. 
+på någon typ av stöd.
Träna på att ALLTID röra sig tyst i skog och mark.
Håll ALLTID koll på vinden.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lär känna marken! att smyga planlöst utan att ha koll på var djuren brukar stå ger inte lika bra utdelning i lyckade jakter. och som tidigare sagts ,håll koll på vinden.

En intressant smygjakt (om man kan kalla det så) är att om marken tillåter det lokalisera djur och sedan genskjuta och vänta in dem i ett tänkt bakhåll .

Om du bara vill smyga runt så är det viktigt att du har rätt förutsättningar  (som också tidigare nämnts) 

Vindriktning och vindstyrka, inte för torr mark, området du jagar i bör ha några attribut som djuren uppskattar.

Annars är det nog bar trial and error som kan lära ut smygjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, a och o för en lyckad smygjakt är att vet var viltet står och hur de beter sig under olika förhållanden beroende på vind,regn mm. För att veta detta är då mitt bästa tips att antingen åka runt i bil på marken under sommarkvällar och sedan bara planlöst smyga av marken eller så gör man som jag också läst högre upp i tråden att man åker ut när det är nysnö och börjar leta spår.

Lycka till med smygjakten^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...