Hoppa till innehåll

Bark River Kalahari Hunter - en av världens bästa jaktknivar


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Nu har jag använt min Bark River Kalahari Hunter i bortåt en månad och kan delge mina första intryck av den, det går jag i form av en inkopierad blogpost http://lipoptena.blogspot.se/2016/11/test-bark-river-kalahari-hunter.html :

Detta är min andra recension av en kniv från det amerikanska knivföretaget Bark River, ett företag som fortfarande har hantverksmässig serieproduktion av high end knivar kvar i USA. Denna gång har jag testat deras Bark River Kalahari Hunter och jag kan utan att ljuga säga att detta är en jaktkniv som ligger väldigt nära full pott. Jag har några små invändningar mot den men låt oss först se hur den svenska återförsäljaren beskriver kniven:

Bark River Kalahari Hunter.  Kalahari har utformats med den seriöse jägaren i åtanke. Denna eleganta och ergonomiskt utformade jaktkniv kommer enkelt och smidigt utföra de jobb du vill den ska göra.  Skaftets utformning gör den bekväm att arbeta med även under långa perioder. Blad i A2 stål med konvex slipning och naturligtvis full tånge.  Levereras med kraftig läderslida.
Total längd: ca. 235 mm
Bladlängd: ca. 114 mm
Bladtjocklek: ca. 4,3mm
Bladstål: A2@58 - 59 RC
Slida: Läder
DSC_0261.JPG

Kniven är rejäl men har en klart tunnare klinga än den tidigare testade Bark River Bravo 1. Kniven ligger mycket bra i handen och handtaget är välformat så att man inte glider i greppet.

Klingan är i stålet A2, ett mycket bra verktygsstål som kan härdas så det blir väldigt hårt, men här har man nöjt sig med 58-59 hcr även om det går att pressa upp det något ytterligare. Bladet har en klassisk flåknivskurvatur och är konvext. Kniven är extremt vass vid leverans och håller skärpan väl. En nackdel med stålet är att kromhalten är så låg att det knappast kan kallas rosttrögt längre utan snabbt missfärgas av blod och andra invärtes vätskor om man inte är noga med rengöringen direkt efter användning. Vissa stör sig på det, men jag bryr mig personligen inte om lite patina.

Slidan är rejäl och i läder. Den är avsedd för högerhänta och kan bäras snett i crossdraw läge på vänster höft alternativt på höger höft och då kan den bäras lodrett eller vinklat. Jag tycker att slidan är helt OK men hade föredragit en slida av danglertyp för att komma åt kniven även när jag har jacka på mej. Därför monterade jag på en förlängare som gör att slidan fungerar som dangler. Jag har jagat under någon månads tid med slidan i de olika lägena och landar i att antingen ha den i crossdraw läget eller som dangler.

DSC_0260.JPG

 

DSC_0262.JPG

Jag har haft möjlighet att ta hand om ett par rådjur med hjälp av kniven. Den fungerar hyfsat att öppna upp djur med och är en mycket bra kniv vid flåning. Möjligen hade jag vid dessa arbeten föredragit en ramp för tummen på knivryggen, precis som på Bark River Bravo 1, men det går bra även utan. Kniven fungerar nästan allra bäst vid styckning (har styckat ett par rådjur och ett par lamm med den), då saknar jag inte rampen utan arbetar på helt obehindrat. Här dyker det dock upp ett mindre problem. Handtaget som är i svart micarta blir ganska halt när det får blod, köttvätska och fett på sig. Handtagsformen är dock tillräckligt markerad för att man inte skall tappa greppet om kniven men det är definitivt något att ha i bakhuvudet när man använder kniven.

PB180974.JPG

Skall man sammanfatta mina intryck av Bark River Kalahari Hunter så är de mycket goda. Det är helt enkelt en av de absolut bästa jaktknivar jag hittills provat. Jag kan varmt rekommendera den även om den är ganska dyr och jag egentligen hellre hade sett en annan utformning på slidan. Hos vår svenska återförsäljare, survivalstore, finns den med lite olika handtag och kostar från ungefär 2.200 - 3.400 kr. Mycket pengar, men det är en bra kniv som håller en livstid eller två om man bara tvättar bort blod och andra kroppsvätskor i tid.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju nämna att jag medvetet provat mig igenom bortåt 50 jaktknivar de senaste åren, just i syfte att finna de som är bäst och detta är tveklöst en av dem. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ser ut som mycket fina knivar. Skulle vilja tipsa om en bekant i Hoting i norra Jämtland som också gör knivar i samma prisspann och av mycket hög kvalitet. Grym finish och underbar balans. Kolla in "aberg knives" på  facebook. Kan nog vara mellan ett och två års väntetid på din drömkniv men det kan det faktiskt vara värt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har en Bark River Fox River med A2 stål, samt en Bark River Senegal A2. Det första som slår en, när man tar tag i knivarna - är att handtagen är formade så att kniven sitter som svetsade fast i näven. 

Har man följt virtuovice på Youtube, så vet man att det är kvaliésort på dessa knivar.

https://www.youtube.com/user/virtuovice/videos

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fox river och sengal har jag inte testat däremot har jag även en Bumblebee, Classic lite hunter, JX6 samt en cusom av Jim Stewart. Hade en Bravo 1 ett tag men den sålde jag vidare. Bra kniv men det var lite för mycket pengar upplåsta i den, sedan gillade jag inte alls slidan. 

JX6, en grym skinner:

jx6.thumb.JPG.9289ae359ab7d8291f3c24b80f575e46.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst kostar dom. Men dom har ju ett mervärde i och med att dom håller riktigt bra. Sedan kan man ju skicka in en Bark River och få den restaurerad. En kniv så kan hänga med i generationer.

Det bästa med Bark River är dock att man har en uppsjö med olika material på sina handtag, att välja bland. En Fällkniven F1 är ju likadan som grannens. Chansen att ni väljer samma handtag på en Bark River är nog mindre troligt... om man nu inte är riktigt sniken och går på en Black Canvas Micarta. 

Iofs tog jag min Fox River med ett sådant handtag, inget fel på det. Det var lite klent med val hos Klingenwelt.de så det fick bli vad det blev.

Det jag känner just nu som saknas i min samling är en Mora Eldris, eller nånting i den storleken. En finare kniv som man kan ha runt nacken helt enkelt eller som har bara en stump till blad.

Bumblebee är ju lik den, är det en kniv du gillar?

 

EDIT: Senegal är en halv meters djungelkniv. Ville inte köpa en yxa. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag gillar Bumblebee. Har dock inte riktigt hunnit testa den ordentligt, men kan konstatera att den ligger bra i handen och går fint ner i fickan. Sedan måste jag ordna en ny slida till den för den befintliga är riktigt dålig, håller inte alls kniven på plats. Nu är iofs detta en first production run så man kan ju hoppas att den levereras med en annan slida nuför tiden...

Jag har köpt mina privat eller via survivalstore (som köper in från klingenwelt som i sin tur är EU distributör, men det vet du säkert redan).

Den svarta canvas micartan är iofs bra men jag håller med om att den är lite tråkig. Trä eller horn gillar jag bäst. JX6-an på bilden ovan har snakeskin burgundy micarta och är riktigt snygg (tycker jag).

Mitt yxalternativ är en Ontario RTAC, föregångaren till ESEE Junglas. 

Nedan min classic lite hunter med hantag i sambar stag:

58eb1b7c91c3c_brklite3.JPG.2e1d829d1b2dc13c7da8935fe64d9e6b.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








  • Liknande innehåll

    • seved
      2
    • seved
      0
    • seved
      16
      Edc
    • seved
      2
    • seved
      4
×
×
  • Skapa ny...