Jump to content

Vapenvård

Guest 6.5x55SM
 Share

Recommended Posts

Guest 6.5x55SM

Er syn på vapenvård? Minutiöst gnidande eller som en gammal uv i jaktlaget sade "pipan skjuter man ren"?

Produkter och tillvägagångssätt när det kommer till vapenvård? Dos and don'ts, både hagel o kulgevär.

Själv är jag rädd om grejerna och brukar torka av bössan med lite olja på en trasa o dra en boresnake med lite olja genom pipan om det varit blött ute. Drar igenom pipan några vändor med läskstång om jag skjutit mkt på banan, toppar med lite olja.

Använder bara balistol just nu. Ska köpa nå andra produkter framöver. Rekommendationer?

Kiitos.

Drar ur pipan med EDs red efter skytte.

Ibland (typ 1gång/år)en sväng med amonik för att ta bort koppar.

Efter varje jakt, låta bössan torka och en lätt inoljning av metsllytorna.

Jag kör ett ganska slappt "vårdprogram" :ph34r:

Alltid låta våta bössor torka i pannrummet, torkar av överflödigt vatten med en trasa.

När bössan är torr kör jag i vilken krutlösande olja jag har för stunden och drar någon lapp tills jag tycker det ser rent ut. Sen drar jag i en oljefilm i pipan som jag alltid torrdrar innan jakt med ren lapp.

Torr kolv får någon droppe olja o handflatan som gnids in. Och ståldelarna får en övertorkning med en lätt anoljad trasa, kasserade sockar håller oljan bra för att ge rätta oljefilmen på ytan B)

Detta gäller både kula och hagel.

Sen någon gång ibland när lusten faller på  blir det storstädning med kopparlösare i kulvapnen. Börjar med bronsborte och vanlig krutlösare för att få bort eventuella kvarsittande rester innan jag går på med kopparlösare på lappar. Där har jag kört på Robla Mil, luktar apa men tar kopparen bra. Bara att köra i och låta stå en stund och dra rent med rena lappar, upprepas tills inget blått syns. Sen avslutar jag alltid med att sra i en ny oljefilm i pipan (som dras ur med ren lapp innan användning).

Hävdar ej att detta är rätt men så här gör jag och mina vapen har inga rostfläckar och levererar den precision jag kräver med konsekvent resultat. Duger alltså åt en hobbyjägare som mig ;)

• Like 1

Om man oljar pipan och drar ur den blir det en fet hinna kvar på stålet, det räcker som skydd mot fukt i skogen.

Oljedroppar kvar i pipan är inte bra alls då vätska ogärna vill sammanpressas när kulan vill förbi.

Liten historia om att inte torrdra pipan innan jakt....

Hade glatt monterat och skjutit in bössan med ljuddämparen och tänkte se om jag kunde skjuta ett vildsvin på åtel och faktiskt se vilket håll den springer på, om den nu gör det. Tänkte att dämparen tar bort mynningsflamman....

Sagt och gjort, sitter på åtel och vildsvin kommer fram. Efter en stund bestämmer jag mig för att skjuta en. Känns helt OK, så jag trycker av. Världens rökmoln kommer ur pipan och  när röken lagt sig ser jag att vildsvinet sprungit iväg och har jag ingen aning om vart den tog vägen. 

Vildsvinet hittades död efter ett dösök, men man kan konstatera att torrdra innan jakt är bra av mer än en orsak. :)

2 minutes ago 6.5x55SM sa:

Är gyttorps solvent och olja dugligt åt en novis med beg.bössor? Det finns på vildmarksbutiken.

Det duger nog alldeles utmärkt.

Som olja använder jag vanlig symaskinsolja, finns billigt på många stora mataffärer bla.

Guest 6.5x55SM
Just now Järven sa:

Det duger nog alldeles utmärkt.

Som olja använder jag vanlig symaskinsolja, finns billigt på många stora mataffärer bla.

Okok! Gött! Kostar 75kr st på vildmarks, känns överkomligt. :D

Ett ställe man kan vara lite noggran med vad man smörjer med är glidytorna (uppspänningskurvan) mellan slutstycket och slutsycksmuttern.

Där använder jag fett avsett för inkörning av kamaxlar på bilar, Mos2 fett.

Till det andra fungerar symaskinsolja bra.

39 minutes ago 6.5x55SM sa:

Är gyttorps solvent och olja dugligt åt en novis med beg.bössor? Det finns på vildmarksbutiken.

Det är ungefär lika bra som 5-56 - som solvent sett så är det mao komplett värdelöst. Som sliskigt smöjmedel är det en liten aning bättre (läs mindre värdelöst), som lösningmedel faktiskt nästan på gänsen till användbart.

Däremot är det direkt skadligt på vapen generellt sett eftersom slisket torkar ut oljade delar.

Köp oljan på ICA - det blir billigare och den är bättre för bössan.

Köp solventen och ordentliga läskststänger på vapenvårdsbutiken så slipper du slita så förbannat.

/T

Guest 6.5x55SM
25 minutes ago pmt sa:

Köp oljan på ICA - det blir billigare och den är bättre för bössan.

Köp solventen och ordentliga läskststänger på vapenvårdsbutiken så slipper du slita så förbannat.

/T

Vet du mer exakt vad det är för märken?

5 minutes ago 6.5x55SM sa:

Vet du mer exakt vad det är för märken?

Symaskinsoljan finns på ICA - vet inte vad den är av för märke. Det viktiga är att det är en olja som inte hartsar.

Solventen rekommenderar jag Sweets eller Shooters Choice, men Hoppes funkar den med.

Stänger med jaggar och tillbehör: Dewey

Sedan behöver man ett bra fett med, men det behöver man så där fjantigt lite av att du köper minsta möjliga lilla fjuttförpackning. Det viktiga där är att den inte är hygroskopisk eller vaselinbaserad.

/T

• Like 1

• 5 years later...

Tänker införskaffa ett vapenvårdspaket till hagelpangen och sitter med vapenvårdsbutikens hemsida framme på datorn. Försöker göra det begripligt (och så enkelt som möjligt) för mig vad jag skall satsa på och jag har hittat tre förslag på färdiga paket som kanske kan vara värt att satsa på, men jag tänkte slänga ut frågan på detta förnämliga forum först; Vad föreslår ni för en hagelbrakare med 28" pipor i kal. 12 !? 

Vapenvårdspaket 1

Vapenvårdspaket 2

Vapenvårdspaket 3

Sedan finns det en läskstång som är speciellt framtagen för hagelbössa, kanske skall jag satsa på en sådan !? Boresnake går bort, så det behöver ni inte nämna. Så, kom gärna med förslag, det känns som att det är dags att ägna lite kärlek till hagelbössan nu, då det gått igenom ~200 puppor vid det här laget.

Jag hade valt nr:1. 

Vill alltid ha så stadig läskstång som möjligt för kalibern.

Nu kanske jag svär i kyrkan, men jag knölar ihop lagom mycket toapapper (så att klumpen går småtrögt igenom loppet) och trycker igenom för att bli av med värsta soten. Känns det skitigt blir det en tuss toapapper med lite clp, låter det stå och trycker ur skiten som lossnar med ytterligare en tuss.

Hetvatten tvätt var 10år sen clp!

• Like 1
  • Thanks 1

På 2022-05-10 at 18:48 MrT. sa:

Tänker införskaffa ett vapenvårdspaket till hagelpangen och sitter med vapenvårdsbutikens hemsida framme på datorn. Försöker göra det begripligt (och så enkelt som möjligt) för mig vad jag skall satsa på och jag har hittat tre förslag på färdiga paket som kanske kan vara värt att satsa på, men jag tänkte slänga ut frågan på detta förnämliga forum först; Vad föreslår ni för en hagelbrakare med 28" pipor i kal. 12 !? 

Vapenvårdspaket 1

Vapenvårdspaket 2

Vapenvårdspaket 3

Sedan finns det en läskstång som är speciellt framtagen för hagelbössa, kanske skall jag satsa på en sådan !? Boresnake går bort, så det behöver ni inte nämna. Så, kom gärna med förslag, det känns som att det är dags att ägna lite kärlek till hagelbössan nu, då det gått igenom ~200 puppor vid det här laget.

varför går boresnake bort ?    anal retard vapenvård tröttnade jag på redan i lumpen -81 

27 minutes ago culot sa:

varför går boresnake bort ?    anal retard vapenvård tröttnade jag på redan i lumpen -81 

Av två skäl, varav det förstnämnda väger tyngst (och om det kan man tycka vad man vill om); PMT rekommenderar inte boresnake och om jag skall göra ren bössan, kan jag likaväl lägga den halvtimmen mellan varven och göra det ordentligt. Lite som en meditativ upplevelse, skulle jag vilja säga.

Först en krutlösare som tar bort smuts. Sedan menar en del skyttar (Håkan Spuhr bland andra) att kraftiga kemikalier för att ta bort kopparavlagringar sliter på stålet. Det är heller inte bra att öppna upp de små, små värmesprickorna i pipan genom att använda kopparsolvent. Då skall det vara bättre att mekaniskt slipa bort beläggningarna med tex JB-pasta. Överflödet koppar försvinner och den koppar som blir kvar i microsprickorna får ligga kvar. Kan rent av verka skyddande och förlänga piplivet.

49 minutes ago josc72 sa:

kraftiga kemikalier för att ta bort kopparavlagringar sliter på stålet.

Fast nu är det inte aktuellt i detta fall, då det handlar om (i mitt fall) rengöring av hagelbrakaren. Dessutom torde väl de kemikalier som används och som är framtagna för ändamålet vara tillerkade på sådant sätt att skador på materialet de används på, inte uppstår, (kan jag tycka).

• Like 1

När det gäller hagelpipor så är det väl två saker som ska bort om jag fattat rätt, krutavlagringar och plast.

Så krutlösare, aceton och vapenolja skulle jag använda invändigt. (i den ordningen)

21 hours ago MrT. sa:

Av två skäl, varav det förstnämnda väger tyngst (och om det kan man tycka vad man vill om); PMT rekommenderar inte boresnake och om jag skall göra ren bössan, kan jag likaväl lägga den halvtimmen mellan varven och göra det ordentligt. Lite som en meditativ upplevelse, skulle jag vilja säga.

Du kommer bli varse att boresnake är ett utmärkt komplement och i synnerhet till en halvautomat.

Tandborste och tryckluft på burk likaså, PMT har absolut inte fel men det meditativa är lätt överskattat.

chrome pipor fastnar inte så mkt skit i däremot traditionella lopp utan chrome kan  bli mögiga. 

På 2022-05-17 at 18:44 MagnusN sa:

Nu kanske jag svär i kyrkan, men jag knölar ihop lagom mycket toapapper (så att klumpen går småtrögt igenom loppet) och trycker igenom för att bli av med värsta soten. Känns det skitigt blir det en tuss toapapper med lite clp, låter det stå och trycker ur skiten som lossnar med ytterligare en tuss.

+1 :tongue: