Pertan Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Staffan säger vad som helst för att sälja, den kaliber som är bäst är den han har flest på hyllan, förlista skepp utanför Japan är den största ursäkten när varor inte dykt upp. För att hålla sig till ämnet så skulle jag om jag nu skulle nedåt landet inte besöka en butik utan jag skulle tagit de flesta i planeringen och känns det rätt och bra pris shoppa loss, vänd tillbaka, inget hugget i sten men några dagar med polarna på vift, Torsbo Hylte Kjell Köpenhamn ostkusten på väg tillbaka. Quote
henke67 Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 5 hours ago pmt sa: Nu kastar jag iofs stridsvagnar i dockhuset då emedan jag har ett handlartillstånd själv och sålunda är en handlare. Men handen på hjärtat så vill jag inte tjafsa om vapen när jag är i en kasun - jag vill titta på vapen. Ska det stå ngn i kasunen när jag är där inne kan vederbörande gärna få stå i givakt i hörnet - det ser trevligt och korrekt ut om inte annat. Och så blir det framförallt TYST i kasunen. Om det finns något på denna jord jag hatar så är det folk som tuggar en massa gagg med mig i kasunen, tjafsa kan man göra utanför. Men visst kan jag ge en halv poäng om att Torsbo stundligen kör saker och ting väl fort och det blir fel då och då, men att man aldrig stått för sina misstag har jag aldrig varit med om på Torsbo. Förr tvärt om skulle jag nog säga..... Och jag har haft en hel del med dem att göra under åren. Kjell i Götene har haft mer trista upplevelser från - man bör ju hjälpligen veta vad man pratar om som säljare.... /T Du tror inte att det delvis beror på att få handlare i landet kan tillföra speciellt mycket gällande vapnet du tittar på? För oss något mindre bevandrade kan det faktiskt behövas lite tugg. Jag brukar tom vara besviken på den lilla info man kan få. Lite tråkigt att stå i en kausun och googla info om bössan man tittar på... Quote
Guest 6.5x55SM Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 3 hours ago pmt sa: Jag har inte sagt att han inte är serviceminded eller att han inte är trevlig - för det är han. Men jag har hört saker i den butiken som i bästa fall kan kallas horribelt hårresande. Åker man till en handlare för att man inte kan eller inte vet - ja, då hjälper i min värld inte ett trevligt bemötande. Jag tar tusen gånger hellre en surgubbe som vet vad han mumlar om även han gravt oförskämd mot mig än en som är så trevlig men inte vet vad hen pratar om. /T Jag är av uppfattningen att man kan och ska vara både kunnig och trevlig när man säljer vapen. Det är inte knallpulver vi grejar med. Jag förväntar mig att någon som ska dra i min penningpung åtminstone kan möta mig med samma respekt jag ger honom. Förväntar mig det av alla jag möter i övrigt också. Vet att det är för mycket begärt i dagens samhälle. Quote
Dansken Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Det är väldigt få Jakt- affärer i min närhet där "säljaren" har någon större kunskap om vapen. Dom kunde lika gärna sälja tvättmaskiner. Lokala "fina affären" - om man får en audiens i vapenbunkern står ägaren och trummar med fingrarna på bordskanten och gäspar och tittar lite disträ på klockan. Typ: köp det här eller gå ut. "Den passar dig perfekt" säger dom till en ny jägare som står och känner på en billig skräpbock som finns inom ekonomisk räckhåll för hans plånbok samtidig som han (hon) också ska köpa skåp i samma veva- eller "känn hur fint trycket är" på en Sako som "händige herr'n" själv har skruvat ned till 2 hekto när han hittade skruven... Gissa vem som får ta hand om skiten sen.... Det fattas mycket kompetens hos nasarna vågar jag påstå... Men trevligt bemötande är absolut en förutsättning för att dom ska få några av mina pengar. Vad som är skit ska jag nog ta reda på själv. 1 Quote
Dansken Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 I Lindesbergs Vapenaffär till exempel får man både vänligt bemötande och kunnig rådgivning- samtidigt som man kan få lov att stå i bunker'n och klämma lite fast man inte köper något för dagen. Ägaren på Torsbo är ju inte precis en muntergök om man får säga så. Staffan på Svante Nilsson's må vara som han är, men jag gillar alla i affären. Det är aldrig fel att ta en kunnig kamrat med när man ska köpa vapen som smakråd och till att ta "udden" av säljarens historier. Han har bra priser och jag har alltid fått bra för mina inbyten... Sen är det också många som ska handla vapen som har en "världsmästare" med sig för att förhandla: Jag känner igen dom från handlaren jag hjälper med vapenarbeten. Dom "världsmästare" är fantamej inte roliga att ha att göra med alla gånger heller. 1 Quote
Guest 6.5x55SM Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 14 minutes ago Dansken sa: Det är väldigt få Jakt- affärer i min närhet där "säljaren" har någon större kunskap om vapen. Dom kunde lika gärna sälja tvättmaskiner. Lokala "fina affären" om man får en audiens i vapenbunkern står ägaren och trummar med fingrarna på bordskanten och gäspar och tittar lite disträ på klockan. Typ: köp det här eller gå ut. "Den passar dig perfekt" säger dom till en ny jägare som står och känner på en billig skräpbock som finns inom ekonomisk räckhåll för hans plånbok samtidig som han (hon) också ska köpa skåp i samma veva- eller "känn hur fint trycket är" på en Sako som "händige herr'n" själv har skruvat ned till 2 hekto när han hittade skruven... Gissa vem som får ta hand om skiten sen.... Det fattas mycket kompetens hos nasarna vågar jag påstå... Men trevlig är absolut en förutsättning för att dom ska få några av mina pengar. Vad som är skit ska jag nog ta reda på själv. 2 minutes ago Dansken sa: I Lindesbergs Vapenaffär till exempel får man både vänligt bemötande och kunnig rådgivning- samtidigt som man kan få lov att stå i bunker'n och klämma lite fast man inte köper något för dagen. Ägaren på Torsbo är ju inte precis en muntergök om man får säga så. Staffan på Svante Nilsson's må vara som han är, men jag gillar alla i affären. Det är aldrig fel att ta en kunnig kamrat med när man ska köpa vapen som smakråd och till att ta "udden" av säljarens historier. Han har bra priser och jag har alltid fått bra för mina inbyten... Sen är det också många som ska handla vapen som har en "världsmästare" med sig för att förhandla: Jag känner igen dom från handlaren jag hjälper med vapenarbeten. Dom "världsmästare" är fantamej inte roliga att ha att göra med alla gånger heller. Precis så. Quote
henke67 Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Tyvärr så stämmer nog din beskrivning inte bara lokalt... Kanske inte gör så mycket för dig och PMT men för en annan blir det jobbigt. Som när man berättar att man funderar på en drilling för att trampa fågel och fått intressant info om en klass två drilling från Ferlach... Och de plockar fram en helt osexig kommunist drilling! Quote
pmt Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 1 hour ago henke67 sa: Du tror inte att det delvis beror på att få handlare i landet kan tillföra speciellt mycket gällande vapnet du tittar på? För oss något mindre bevandrade kan det faktiskt behövas lite tugg. Jag brukar tom vara besviken på den lilla info man kan få. Lite tråkigt att stå i en kausun och googla info om bössan man tittar på... Jo - men socialt glidmedel kan liksom aldrig kompensera för fakta och kunskap. Åk till HuntersHouse i Köpenhamn. Kör "first line of support" slut tar "second line of support" vid och när den är förbi kommer mäster själv. Och tro mig - han kör du inte slut på...... Men nu är det ganska få handlare som kan hålla så pass mycket och så kompetent personal. Samtliga är trevliga, artiga och belevade (ja utifrån danska mått mätt då). Så det är i sig inget motsatsförhållande i det att vara artig och korrekt mot att ha ngt att komma med. Men låt aldrig er luras av primitiv säljsvada och skitsnack...... I alla fall jag tar mycket hellre korthugget men korrekt svar än en massa tuggande i fria fantasier. När killarna på Torsbo mycket att göra så blir det lätt korthugget, därmed inte sagt att de är ofelbara. Men det är i de absolut flesta fall korrekt det de kommer med. Sedan ska man kanske ha i minnet vilka marginaler det är på vapen - det är inte super höga marginaler och att då lägga timmar på en kund som köper ett vapen med kanske 1000 kr marginal på är en ren förlustaffär krasst sett. Förväntar man sig att handlarna ska tillhandahålla ren utbildning ska man kanske fundera en stund på vem som ska betala den. /T Quote
pmt Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 1 hour ago henke67 sa: Tyvärr så stämmer nog din beskrivning inte bara lokalt... Kanske inte gör så mycket för dig och PMT men för en annan blir det jobbigt. Som när man berättar att man funderar på en drilling för att trampa fågel och fått intressant info om en klass två drilling från Ferlach... Och de plockar fram en helt osexig kommunist drilling! Har de en Verlachdrilling hemma så är det klantigt för att inte säga direkt korkat. Har de ingen Verlachdrilling hemma - vad vill du att handlaren ska göra? Trolla? Eller du hade tänkt dig att - utan kostnad - få diskutera Österrikisk vapenproduktion i ett par timmar? Och var skulle i så fall handlaren i sin tur få denna detaljerade och djupa insikt? Den kompetens som efterfrågas när man får sitt handlartillstånd är ren bokföringskunskap. Det är ju nu inte så att det finns en grundläggande kurs i jaktvapenkunskaper eller en grundläggande kurs i skytte som man ska kan skicka iväg folk på. I synnerhet inte utan kostnader i någon ände. Jag säger nu inte att sveriges vapenkrämare är vare sig ofelbara eller står över all kritik - för det gör de då verkligen inte. De är som fok är mest - en del riktigt bra, en del kompletta fåntrattar men de flesta mitt emellan. Men ibland har de in i helvete okunniga kunder som tror att de bedriver en välgörenhetsinstitution i det att de tror att man kan få utbildning i timmar gratis. Förväntar ni er att få diskutera recept med kassörskan på ICA i 2 timmar med när ni köper en liter mjölk? När förväntan och verklighet krockar kan man antingen justera verkligheten eller förväntan. För att återgå till startfrågan: Trosbos utbud hittar ni ingen annanstans i Sverige - verklighet, och den är JÄVLIGT svår att komma runt. Frågan blir då om förväntan att hitta den annorstädes är realistisk eller ens reellt behovskopplad. Torsbos mail och tfn-konversationer lämnar jävligt mycket att önska sett till socialt glidmedel eller "utbildning" - verklighet, vill ni ha en annan får ni betala mer. Torsbos priser kommer inte ur tomma intet. Förväntar ni er en massa kompetent och korrekt utbildning kors och tvärs när ni vill ha den där ni vill ha den - köp en lott och försök köpa in den kompetensen själv så får ni se om det är så enkelt. Jag har inget emot att vare sig få eller ge kritik, sålunda skulle det vara mig mycket fjärran att förvägra andra den rätten. Men innan man sätter igång sågen ska man kanske fundera en aning kring verklighetens förutsättningar. Därför - vill ni prova en massa, diskutera en massa, få en massa kunskap gratis - åk i första hand till en skjutbana. För där hittar ni de som kan och de som har tid. Handlare som uppfyller både kompetenskravet OCH har tid är om jag ska vara ärlig så in i satan ovanliga att man lugnt kan påstå att de inte finns. /T 1 Quote
henke67 Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Jag vill absolut inte promota ovidkommande säljtjaffs. Utan det är saklig info jag önskar. Instämmer dock kring Torsbo även om jag är orolig för att det kan bli sämre då viss kompetens enligt uppgift är påväg/ flytt norrut. Har även haft otur med någon extrapersonal men då är det bara att åka tillbaka en annan dag. Men då svägerskan bor i Köpenhamn kanske jag skall besöka HUnterd house nästa gång drilling suget blir för starkt... Quote
henke67 Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 PMT För att svara på det ovan så förväntar jag mig att de skall säga att de inte har något i den stilen om de inte har något. Eller plocka fram något likvärdigt/ liknande om det finns. Är grädden slut på ICA förväntar jag mig att de säger det. Och skall de rekommendera något istället så skall det vara någorlunda relevant. Inte apelsin juice trots att det går göra sås på det med... Förtydligande: Det var inte Torsbo i mitt skräckexempel... Quote
pmt Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 1 minute ago henke67 sa: PMT För att svara på det ovan så förväntar jag mig att de skall säga att de inte har något i den stilen om de inte har något. Eller plocka fram något likvärdigt/ liknande om det finns. Är grädden slut på ICA förväntar jag mig att de säger det. Och skall de rekommendera något istället så skall det vara någorlunda relevant. Inte apelsin juice trots att det går göra sås på det med... Nu är ju "grädden är slut" knappst i samma nivå som frågan "vilken grädde funkar bästa med pasta italiano" ...... Verlachdrillingar är nu allt annat än grädde eller mjölk - det är något du kanska kan hitta i en välförsedd delikatessaffär. Det har liksom inte ICA...... Krasst sett är det så här enkelt: Vill ni diskutera, testa och få en massa kunskaper gratis - åk i första handa till en skjutbana. För där hittar ni de som kan, och som kanske har tid. Den handlare som nu må ha kompetensen OCH som har tid just när ni träder in genom dörren är liksom så osannolikt ovanlig att hen helt enkelt inte finns. /T 1 Quote
henke67 Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 1 hour ago pmt sa: Krasst sett är det så här enkelt: Vill ni diskutera, testa och få en massa kunskaper gratis - åk i första handa till en skjutbana. För där hittar ni de som kan, och som kanske har tid. Den handlare som nu må ha kompetensen OCH som har tid just när ni träder in genom dörren är liksom så osannolikt ovanlig att hen helt enkelt inte finns. /T Skriver jag gärna under på. Quote
danielj Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Torsbo är vapenvärldens Gekås! Jag har sett köer för att komma ner i källaren som har gått en bra bit förbi knivskåpet! Så att de inte svarar i telefon eller mail får man ta ibland (Har aldrig hänt mig, har alltid fått svar. Dock fallerade en norrländsk affär i den frågan som alltid brukar få ros på grannforat!) Sen är det ju så att kompetensen skiljer en del mellan de olika säljarna och hjälpen blir lite si och så när hela butiken är full! Men om vi jämför med Gekås åker ni dit och tror att ni får hjälp med inköpet av brödrost eller köper du brödrosten där på grund av det låga priset? //Danielj Quote
Popular Post Dansken Posted January 4, 2017 Popular Post Posted January 4, 2017 4 hours ago pmt sa: Krasst sett är det så här enkelt: Vill ni diskutera, testa och få en massa kunskaper gratis - åk i första handa till en skjutbana. För där hittar ni de som kan, och som kanske har tid. Den handlare som nu må ha kompetensen OCH som har tid just när ni träder in genom dörren är liksom så osannolikt ovanlig att hen helt enkelt inte finns. Ni skulle bara veta hur många användbara bössor jag har kört och skrotat hos polisen. Det är knappt lönt att sälja en 1000 kronors bössa om kunden kommer och klämmer på den och frågar och talar och berättar om när "drevern drev rådjur och det gick precis förbi Nisse som stod vid stora tallen på berget- du vet".. och snackar bort en timmes produktionstid- minst... innan han ska hem och "tänka över det" Sen kommer han tillbaka och frågar en timme mera- minst, innan han slår till på affären.... Efter det ska det skrivas papper och skickas och väntas.... och väntas.... Vapnet ska gärna levereras rengjord och genomgånget.... och hans sikte får man skruva på och boresighta- gratis när han hämtar den... Sen förväntar kunden sig garanti på åbäket om något går sönder eftersom han har köpt den hos en handlare... Så rent krasst är det mera lönsamt att skrota skiten om man inte kan kränga den direkt till ett projekt. 3 Quote
pmt Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 9 minutes ago Dansken sa: Ni skulle bara veta hur många användbara bössor jag har kört och skrotat hos polisen. Det är knappt lönt att sälja en 1000 kronors bössa om kunden kommer och klämmer på den och frågar och talar och berättar om när "drevern drev rådjur och det gick precis förbi Nisse som stod vid stora tallen på berget- du vet".. och snackar bort en timmes produktionstid- minst... innan han ska hem och "tänka över det" Sen kommer han tillbaka och frågar en timme mera- minst, innan han slår till på affären.... Efter det ska det skrivas papper och skickas och väntas.... och väntas.... Vapnet ska gärna levereras rengjord och genomgånget.... och hans sikte får man skruva på och boresighta- gratis när han hämtar den... Sen förväntar kunden sig garanti på åbäket om något går sönder eftersom han har köpt den hos en handlare... Så rent krasst är det mera lönsamt att skrota skiten om man inte kan kränga den direkt till ett projekt. Verkligheten talar. Lyssna ordentligt. /T, som brukar spränga skrällena innan skroten. 1 Quote
culot Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 På 3 januari 2017 at 21:38 Dansken sa: Här är ett par bilder från ett besök på Hunters House för några år sen: Herreminje! Rena antikrundan dom har ju inte ens enkeltryck eller pistolgrepp, e dom inne för skrotning ? 1 Quote
Dansken Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Jag tror dom var inne för att bli gängad för lösa choker: För inte ens det hade dom 1 Quote
culot Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 2 minutes ago Dansken sa: Jag tror dom var inne för att bli gängad för lösa choker: För inte ens det hade dom Vafaaaan ! Ja ja på med en easy hit så ere väl nån halvblind som köper skrotet Quote
henke67 Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 1 hour ago Dansken sa: Ni skulle bara veta hur många användbara bössor jag har kört och skrotat hos polisen. Det är knappt lönt att sälja en 1000 kronors bössa om kunden kommer och klämmer på den och frågar och talar och berättar om när "drevern drev rådjur och det gick precis förbi Nisse som stod vid stora tallen på berget- du vet".. och snackar bort en timmes produktionstid- minst... innan han ska hem och "tänka över det" Sen kommer han tillbaka och frågar en timme mera- minst, innan han slår till på affären.... Efter det ska det skrivas papper och skickas och väntas.... och väntas.... Vapnet ska gärna levereras rengjord och genomgånget.... och hans sikte får man skruva på och boresighta- gratis när han hämtar den... Sen förväntar kunden sig garanti på åbäket om något går sönder eftersom han har köpt den hos en handlare... Så rent krasst är det mera lönsamt att skrota skiten om man inte kan kränga den direkt till ett projekt. Det har jag full förståelse för. Men resan till skroten får du väl se som en omkostnad för att kunden till den finare bössan skulle få plats i garderoben. Eller vad det nu var för anledning. Du är väl knappast skyldig att köpa in gammalt skräp om du inte tror dig tjäna på det i någon ände? Den typen av tjat du nämner är för övrigt lika jobbigt för alla. Spelar ingen roll vad du säljer. Och det är lika irriterande för mig som står bakom i kön... Quote
klompdomp Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 1 hour ago Dansken sa: Ni skulle bara veta hur många användbara bössor jag har kört och skrotat hos polisen. Det är knappt lönt att sälja en 1000 kronors bössa om kunden kommer och klämmer på den och frågar och talar och berättar om när "drevern drev rådjur och det gick precis förbi Nisse som stod vid stora tallen på berget- du vet".. och snackar bort en timmes produktionstid- minst... innan han ska hem och "tänka över det" Sen kommer han tillbaka och frågar en timme mera- minst, innan han slår till på affären.... Efter det ska det skrivas papper och skickas och väntas.... och väntas.... Vapnet ska gärna levereras rengjord och genomgånget.... och hans sikte får man skruva på och boresighta- gratis när han hämtar den... Sen förväntar kunden sig garanti på åbäket om något går sönder eftersom han har köpt den hos en handlare... Så rent krasst är det mera lönsamt att skrota skiten om man inte kan kränga den direkt till ett projekt. Det där känns ju jävligt trist, att funktionsdugliga bössor skrotas pga ingen lönsamhet. Köper man en bössa i det prisspannet så tänker jag mer, "passar den mig?" "Behöver den lite TLC? Kan jag fixa det själv?" och liknande. Man klämmer på den i tio minuter och funderar på hur mycket tid och arbete man vill lägga på den. Jag menar, en bössa under 2000 kr så får man ju ta det för vad det är eller vad man ska säga. Quote
pmt Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 23 minutes ago henke67 sa: Det har jag full förståelse för. Men resan till skroten får du väl se som en omkostnad för att kunden till den finare bössan skulle få plats i garderoben. Eller vad det nu var för anledning. Du är väl knappast skyldig att köpa in gammalt skräp om du inte tror dig tjäna på det i någon ände? Att ta in skrotobjekten är liksom inget stort jobb, de ger om inte annat en "transaktion" i vapenboken som därtill går fort som f-n. Man kan ta lite reservdelar, prova saker, spränga dem etc innan man åker in med resterna. Se beskrivningen som en förklaring till varför man inte säljer dem i stället. Och varför "utbildning" och "snackande" liksom kräver en lite mer betalningsvillig (säker) kund. 23 minutes ago henke67 sa: Den typen av tjat du nämner är för övrigt lika jobbigt för alla. Spelar ingen roll vad du säljer. Och det är lika irriterande för mig som står bakom i kön... Det är en glidande skala.... Från ska vi kalla det "ICA-kunden" som kommer in, pekar, skiver och slänger upp handpenningen på 10 minuter till "snackepellen" som pratar jakt och vapen i två timmar för att köpa en ask ammunition. Däremellan kommer "de frågvisa pillarna" som kan stanna halva dagar om det vill sig illa. Alla som inte kör "ICA-kunden"s stuk är lite av en förlustaffär. Om du jobbar som bilförsäljare kanske du behöver sälja 4-5 bilar i veckan, dra av lite mötestid och administration så har du kanske 5-6 timmar "kundbearbetningstid" per såld bil. Då är det ok att "offra" 30 minuter på någon som redan från början är klar med att bilen inte kommer att köpas här. För lite goodwill och för att just den marknaden fungerar på det viset. Tro mig - på nya vapen är det fjantigt låga marginaler, på begagnade är de snudd på noll med tanke på att blocket är marknadssättaren. De flesta handlare överlever krasst sett på kläder och stövlar. Handlaren måste med andra ord sälja ganska mycket kläder och stövlar till dig om du tar upp handlarens tid 5-6 timmar om året bara för att du inte orkar leta informationen själv. Grejen är att kläderna kan du som regel hitta långt billigare på nätet. Så även där är marginalerna ganska låga eftersom som man provar lokalt och köper "på nätet". Har man dåliga handlare med skruttigt utbud lokalt finns det en som regel en högst lokal anledning - de lokala kundernas köpbeteende. Missförstå mig rätt här - det är inte hån och häckel av kunderna utan en ganska realistisk syn på marknaden och dess förutsättningar. Eller den verkligehet er förväntan ska mappas mot. Nu säger jag inte att TS inte ska åka på sin "upptäckarresa" eller att man inte ska kolla och klämma på alla pangarna i en kasun - jag tycker verkligen att TS ska göra en liten roadtripp, och att man SKA klämma på allt i kasunen. Men ta er en studs fundering på er förväntan på vilken "service", "information" och "utbildning" ni förväntar er att få om ni kommer nya till en för er okänd handlare som ni aldrig köpt något hos och som ni ytterst osäkert vet om ni ska handla något hos. Det största utbudet hittar ni på Torsbo - räkna inte med att någon har tid med er bara. Det kan hända - det ska medges, och sannolikheten ökar exponentielt om ni köper en ny bössa där då och då så ni räknas som stamkund...... Vill ni ha testandet och utbildningen - åk till en skjutbana. De flesta som är där försöker hjälpa er - kanske inte alltid och kanske inte med allt ni vill NU, BUMS, OMEDELBART. De kanska vill skjuta själv, eller ska hem och hjälpa till med nån läxa eller kanske behöver de bara gå runt hörnet och pinka. Men handen på hjärtat - ni betalar inte för den "tjänsten" heller. Lika lite som här. Men kunskapen, erfarenheterna och tiden finner ni där förr än hos handlarna, bössorna kan ni hitta och titta på hos handlarna. Verklighet vs förväntan, förväntan vs verklighet. Det trista är att verkligheten alltid vinner över fantasier....... /T 2 Quote
Guest 6.5x55SM Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Kul att få lite perspektiv på deras verklighet. Jag förväntar mig dock bara ett korrekt och trevligt bemötande. Inte varken utbildning, socialt häng eller annat. Utbildning har vi ju bla dig här på forumet till Quote
henke67 Posted January 5, 2017 Posted January 5, 2017 PMT Vad gäller Torsbo så vill jag påstå att om man åker dit en vanlig vardag mitt i veckan. Helst nära öppningsdags, då är chansen stor att få riktigt bra service. Sista Lördagarna innan älgjakten är det lite sämre... På det stora hela mycket bättre än att bli kallade gekås som någon gjorde längre upp i tråden.Dessutom ett tipps till de som planerar en resa. Nu kanske det beror på att jag gjort mer än ett inköp därnere. Men de brukar vara snabba med att låna ut begagnade vapen om man vill provskjuta. (Kanske mindre lämpligt om man planerar åka vidare till Köpenhamn) Sedan kan jag väl tycka att om det bara är ICA kunder man vill ha så är det ICA man skall jobba på. Jag har bekanta som driver flera olika typer av butiker. "Snackepellarna" kan jag garantera finns överallt. Och sabbar lika mycket överallt. Men adekvat info om dämpning i en sportsko för några hundralappar eller +- för en kompaktkamera för en tusenlapp eller två hör till. (Kanske därför du aldrig ser mig på mediamarkt) Och det är väl just de som kan ge den infon som överlever nätkonkurrensen. Begagnat marknaden borde vara etter värre... Vill sedan ingen betala för det så har man nog fel varor eller fel kundgrupp. Jag kan inte riktigt förstå den som vänder sig till dig för en Tusenkronorsbössa. Quote
pmt Posted January 5, 2017 Posted January 5, 2017 3 hours ago henke67 sa: PMT Vad gäller Torsbo så vill jag påstå att om man åker dit en vanlig vardag mitt i veckan. Helst nära öppningsdags, då är chansen stor att få riktigt bra service. Sista Lördagarna innan älgjakten är det lite sämre... På det stora hela mycket bättre än att bli kallade gekås som någon gjorde längre upp i tråden.Dessutom ett tipps till de som planerar en resa. Nu kanske det beror på att jag gjort mer än ett inköp därnere. Men de brukar vara snabba med att låna ut begagnade vapen om man vill provskjuta. (Kanske mindre lämpligt om man planerar åka vidare till Köpenhamn) Som jag skrev - du kan få riktigt bra service på Torsbo, men du bör inte förvänta dig att få det. 3 hours ago henke67 sa: Sedan kan jag väl tycka att om det bara är ICA kunder man vill ha så är det ICA man skall jobba på. Jag har bekanta som driver flera olika typer av butiker. "Snackepellarna" kan jag garantera finns överallt. Och sabbar lika mycket överallt. Men adekvat info om dämpning i en sportsko för några hundralappar eller +- för en kompaktkamera för en tusenlapp eller två hör till. (Kanske därför du aldrig ser mig på mediamarkt) Och det är väl just de som kan ge den infon som överlever nätkonkurrensen. Begagnat marknaden borde vara etter värre... Vill sedan ingen betala för det så har man nog fel varor eller fel kundgrupp. Jag kan inte riktigt förstå den som vänder sig till dig för en Tusenkronorsbössa. Tja - kruxet är väl att det viktigaste i vapenhandlarbranchen är "billigt". Hur ska man annars kunan förklara drivorna med turkiskt och italiensk mög som står och glänser i ställen? Det enkla svaret är att marknaden inte har fel. Billigt skit säljer för att billigt skit efterfrågas. Gärna ännu billigare, då blir det billigare om man sänker servicen. Volymen prioriterar mao inte annat än skrot till lägsta möjliga kostnad vilket går ut över servicen. Därmed får vi de handlare vi förtjänar, men det utbud vi förtjänar. Jägarexamen står inte för någon djupare skjutteknisk utbildning eller djupare vapenteknisk utbildning heller. Det är lite av en sakta sjunkande nedåtgående spiral...... Vi har i princip ingen egentlig vapenkultur eller vapenkompetens i det här landet, och den vi har föröker alla inblandade parter ignorera till döds. Som handlare säljer du vapen - that's it. /T Quote
Recommended Posts