Hoppa till innehåll

Ny kolv till en Brno ZKK-602?


Wizard

Recommended Posts

Som flera av er vet så fick jag ett meddelande av sidelock häromveckan på en "löp-och-köp" bössa och han hade helt rätt för det var bössan jag hade vigt en plats i skåpet för flera år sedan. Det är en Brno ZKK-602 i .416 Rigby det handlar om!

BRNO416Rigby.jpg

Jag har klämt på en del CZ 550 innan och de har varit "ok" stockade men denna verkar vara lite mer fyrkantig i framvagnen och inte alls har det safari-stuket jag har i åtanke, så jag har börjat sondera terrängen för vilka options jag har?

Mina kunskaper om Brno/CZ är små men det jag har läst mig till är att CZ 550 är ungefär samma sak som Brno ZKK-602 - med undantag för trycket. (och på min bössa sitter det schnelltrycke dessutom... scary...) Kolvarna skall passa varandra - enligt "experter på internet"... Förmodligen är det också så men som sagt, mina kunskaper är små om dessa vapen. (ZKK-600=short/medium action, ZKK-601=long action, ZKK-602=magnum action - om jag har förstått det hela rätt?)

Förhoppningen är att denna bössan skall bli min standard grovsing och i sådana fall ersätta min Sako 85, men rekylen kommer tveklöst att vara mer påtaglig och således vill jag ha en rak kolv utan svinrygg osv för att få bäst kontroll över rekylen. 

Vidare har bössan klassiska flip-up öppna riktmedel upp till 300 meter och dessa skall inte röras. Faktum är att jag på ålderns höst har börjat fundera på att skrota Aimpoint och börja köra med öppna riktmedel igen och hänga på en tub när det behövs. Hur jag skall göra med kolvkammen får bli ett senare problem men eventuellt så får det lösas med kolvkådis som jag har i dag på min Sako? Det skulle inte se snyggt ut med en safaribössa med justerbar kolvkam faktiskt...?

Jag har också hört av samma "experter på internet" att Brno har lite suspekta spår frästa för montage och att det inte bara är att hänga på weaverringar direkt... Stämmer det? Ett lågt montage är viktigt på en sådan bössa i min värld och det får inte bli någon kompromiss på själva montaget. Då sätter jag hellre lådan i fräsen för ett nytt montage, men av naturlig anledning så hoppar jag helst över detta...

Är det någon som säljer semi-inlet eller inlet safarikolvar någonstans? Jag är inte ute efter någon fancy valnöt på denna utan simpelt och slitstarkt. Jag tror inte jag vill ha en laminatkolv på denna dock...

Så här vill jag att kolven skall se ut, men det får gärna vara grade 1 valnöt för jag har inte råd att plöja ner en massa pengar i en träbit i dagsläget... 

Big-Game-375-HH-Magnum-DSB-grade-5-wood-

Jag skulle ha byggt färdigt min kopierfräs jag började bygga för några år sedan och fixat det själv men såsom så mycket annat föll det bort medans jag hade horisontellt läge och väntade på operation.

Denna tråden lär flyttas till projektarean under våren utan tvekan, men det blir en bra morot framöver när jag skall komma igång efter lite mer titanskrot i kroppen ;) 

TL;DR - Är Brno ZKK-602 och CZ 550 kompatibla vad gäller kolvarna? Vem säljer safarimodell?

p.s Sen kan det vara så att bössan visar sig vara trevlig att skjuta med som den är stockad i dag, men det återstår och det är inte hur jag hade planerat från början... Detta är en gammal dröm och sådana skall man inte göra avkall på, eller bara göra halvvägs... Jag vill ha en .416 Rigby afrikabössa i skåpet och bredvid den skall det stå en B25 - även om jag måste tillstå att den B15 jag klämde på i höstas gav mig ofantligt stort habegär :wub:  En B15 är inte realistiskt men en afrikabössa är det!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra tråd! Vi tänker mycket lika och jag har ännu inte gjort ngt åt min CZ 550 annat än tagit bort lacken och slipat litet på den krokiga originalstocken... men insett att den vill jag nog inte ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du tänker "grade 1" valnöt kan du lika gärna lägga den i en Boyd's kolv: Rak, klassisk och färdig.

Det är inte mycket pill att få den i en m/98 kolv

Eller vad med dom här fina nätskurna nötkolvar från "Grauwolf" ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sorry, men guuud så osexigt med en Boyds-stock på den bössan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför välja?! Både och är mer rätt! Tyckte din teaser i bilder gör valet enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grauwolf kände jag inte till så jag kollade på deras hemsida och efter lite rotande så hittade jag till sist deras kolvar. Tyska är inte min starka sida om jag säger så... Tyvärr var bilderna så små och odetaljerade/mörka att man inte riktigt kunde se hur kolven var utformad men den närmsta kolven som såg någorlunda rak ut var https://www.grauwolf.net/mauser-m-98-nussbaumkernholzschaft-classic-deutsche-backe-edelholzabschluss.html#

Går den att passa in utan att man måste fylla igen eller bygga på något så kan det vara en lösning men det väckte inga habegär utifrån bilderna tyvärr. (vilket inte behöver betyda ett dugg dock)

Bygga om nuvarande kolven och fälla in träbitar där det behövs känns inte rätt väg för mig för jag skulle störa mig över att det var en skarv där fibrerna inte passade ihop. Är tyvärr född med pedantgenen i vissa avseenden och det är också därför som jag vårdar mina vapen så noga och skulle få frispel om det blev ett märke någonstans... Ganska jobbigt faktiskt men så är jag och det är utanför min kontroll...

Men det var ett riktigt bra jobb du har gjort på den kolven Dansken! Riktigt bra gjort och det är nog inte uppenbart direkt om man inget vet att du har skarvat in en bit! :) 

Jag har lekt med tanken att köra med en laminatkolv men för det första skulle det kännas fel och för det andra så har inte Boyds någon safarikolv mig veterligen så den saken var snabbt avklarad.

Det jag är ute efter är typ en pre-1940 Rigby kolv utan kindutfyllnad och svinrygg. Rakt stockad med röd/orange mjuk bakkappa. Mer eller mindre exakt som andra bilden jag lade upp. 

Jag kan tänka mig att göra en hel del kolvjobb själv men inte helt från början för jag har inget koordinatbord till min pelarborr, och skall vi vara ärliga skall man helst ha en fräs när man gör det jobbet. Jag har ju försökt komma igång med kolvmakeriet till min Merkel så många gånger men det är ett hästjobb som första kolven och jag vet inte riktigt i vilken ända jag skall börja på - därav min fråga om det fanns någon semi-inlet safarikolv att börja med så man hinner klart innan luftfuktigheten hinner ändra sig allt för mycket mellan säsongerna här hemma?

Som sjukpensionär så kommer även priset att ha betydelse i slutändan. Jag gillar inte att kompromissa men hade jag stålarna hade det ju bara varit att anlita PO:s kolvmakeri eller liknande men jag gissar på att det lätt landar på 10k+material? En kolv från Grauwolf tycks ligga på ungefär 5k, men jag kan inte säga huruvida det är värt de pengarna utifrån bilderna de hade?

Stort tack för alla tips så länge!!! Har dock en känsla av att utbudet på kolvar var större förr? Nu är det mest bara chassin, laminat och tacticool som det verkar...  Ös gärna på med mer förslag eller idéer på hur fasiken jag skall kunna realisera denna skapelsen! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grauwolfs kolvar är oförskämd fina till priset.

Kolven på bilderna ovan som jag skarvade i var till en våldtagen 602 där ekonomi var av hög prio för projektet.
Det är en .460WbyMag
Din originalkolv är inte omöjlig att "få till" på samma sätt: förhöja och göra rak och lyfta upp buklinjen

Jag ska "rota" i bilderna på lösa hårddisken som jag sparade från dränkta lap-top'en
Det ska finnas några bilder på en kolv jag förlängde, skarvade och förhöjde där jag "gradade upp" virket med latexfärg, tusch och true-oil

Dom trodde att det var en svindyr träbit då Todd hade den med på skjutbanan :D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Dansken sa:

Det är inte mycket pill att få den i en m/98 kolv

Gäller det utan att man behöver fylla i något eller limma dit extra trä någonstans?

I sådana fall blir ju utbudet genast större om man säger så för utbudet är inte direkt enormt om man söker på Brno ZKK-602 eller CZ550...

Följdfråga (om du vet): Är lådan kortare på en ZKK-601 eller passar en ZKK-602 i en sådan kolv? (med att man eventuellt slipar ur något?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dansken sa:

Grauwolfs kolvar är oförskämd fina till priset.

Kolven på bilderna ovan som jag skarvade i var till en våldtagen 602 där ekonomi var av hög prio för projektet.
Det är en .460WbyMag
Din originalkolv är inte omöjlig att "få till" på samma sätt: förhöja och göra rak och lyfta upp buklinjen

Jag ska "rota" i bilderna på lösa hårddisken som jag sparade från dränkta lap-top'en
Det ska finnas några bilder på en kolv jag förlängde, skarvade och förhöjde där jag "gradade upp" virket med latexfärg, tusch och true-oil

Dom trodde att det var en svindyr träbit då Todd hade den med på skjutbanan :D

Det var ett jävligt bra jobb i alla fall! :wub: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mät avståndet mellan lådskruvarna: Lådan kan vara längre på BRNO's Magnum.

Är det samma avstånd som på en standard m/98 låda är det ganska enkelt att få den dit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt Dansken!!! Det var fanimig inte lätt att se att det var skarvat!

Det är helt ok att lägga in bilder på kolvjobb här för det är ju inspiration, tips och idéer jag vill ha, samt att det ger ett mervärde till framtida medlemmar som har snarlika frågor!

Jag har inte bössan hemma än så jag kan inte mäta lådskruvarna än tyvärr, men skall göra det så snart den är hemma. Dock verkar det som att det är skillnader för jag tittade på kolvarna på rifle-stocks.com och där gör de absolut skillnad på 600,601 och 602 så gissningsvis är de inte kompatibla med varandra. rifle-stocks.com hade faktiskt ett enormt sortiment men deras safarikolv är väldigt amerikanskt och inte brittiskt som jag vill ha det för fem öre så de var tyvärr ett bottennapp... Trist för de säljer semi-inlet kolvar till riktigt vettiga priser och de har även valnöt till modesta priser!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om jag fullständigt älskar schnelltrycke och helst skulle ha det på samtliga mina kulvapen så hör det inte hemma på en afrikabössa, det måste jag hålla med om. 

Jag har nog en del småbitar av mönstervällt (damascus) stål här hemma efter jag har kapat bitar bredvid ässjan så man kanske skulle ta och fila till sig en avtryckare med sådant stål? Fast det är ju kolstål och nickel jag har använt och det är ju kanske inte så lysande att ha en avtryckare som är rostbenägen... Nåja, har AEB-L och liknande rostfritt också så joxa ihop en avtryckare skall jag nog kunna göra en vacker dag framöver ;)

Då går det med andra ord att göra bypass på schnelltrycket genom att montera en avtryckare utan den funktionen? Hoppas trycket är användbart som standard för jag gillar lätta trycken, annars får det justeras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säkringen kan föra ett herrans liv på dom där...

En fick jag vika plåt av svepet från en kattmatsburk runt och trimma till det lite för att få den att osäkra ljudlöst.

Men vem bryr sig om hur säkringen låter? Frontal brain shot på en anfallande elephant bull..... Då hör ingen att du osäkrar i tumultet.

Trycket går att få rent och fint som direkttrycke (snelltrycket brukar f.ö. inte vara speciellt fint på dom där: Det är som Remington 700: stommen till en byggsats..

Men den här är mycket mera robust än skramlington'en.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dansken sa:

Du FÅR bara inte ha den där fula tryckaren i ett bygge i .416 med Afrikastuk... Jag lägger mitt veto ;)

Instämmer :)

Har skjutit en hel del med Magnums gamla 602 (med den snyggare avtryckaren monterad) i 375 och det var en ganska tung bössa vill jag minnas (iaf jämfört med min tidigare Sako Hunter i 375 och Sako 75 Deluxe i 416 Rem Mag). Blir nog inga problem med rekylen här :)

CZ har ju en Safari series eller vad de heter med snygga stockar men de lär vara mer än Grade 1 och en sådan lös kostar nog mer än din bössa.

Kul projekt hursomhelst! Rätt kaliber och idéer kring trä och bakkappa mm. :wub:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om raka avtryckare inte ser så trevligt ut så tycker jag det är otroligt mycket lättare att bli kompis med trycket när avtryckaren är rak.

Med lite muskelminne lär du dig snart var i höjdled du ska placera fingret för olika känsla o tröghet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag står vid mitt tidigare uttalande, bössan är rätt trevlig att kasta upp som den är, ha den i originalutförande tills du har pengar för att göra det du verkligen vill istället för att lägga 50% av kostnaden på en halvmessyr som du kommer uppgradera om ett par år ändå.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago sidelock sa:

Jag står vid mitt tidigare uttalande, bössan är rätt trevlig att kasta upp som den är, ha den i originalutförande tills du har pengar för att göra det du verkligen vill istället för att lägga 50% av kostnaden på en halvmessyr som du kommer uppgradera om ett par år ändå.

För en gångs skull håller jag med dig fullt ut ;):) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som med det mesta och speciellt bössor gäller "Buy expensive and cry only once..."

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...