Hoppa till innehåll

Ny kolv till en Brno ZKK-602?


Wizard

Recommended Posts

Men ska man ha en custom bössa utav en 600 har man måååånga timmars polering på lådan och övriga metalldelar framför sig för att få lite stuk på den.

Liknande grovsmide kan endast Remington åstadkomma. Skillnaden är att BRNO inte försöker att dölja det genom att dränka in vapnet med Ceracote och kalla det "tactical"

BRNO'n är ett förbannat robust vapen :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan lugna herrarna med att säga att denna mannen inget gör innan han är tillfredsställd på alla punkter, även om jag låter mig ändras under resans gång beroende på bättre vetande och fantasi vs. verklighet (dvs det är inte alltid det som ser bra ut som passar ;) ).

Jag har inte bössan i nävarna än och det kan ändra spelreglerna utan tvekan, men min gamla dröm är ju att göra en Rigby-inspirerad bössa som skall vara trevlig att skjuta med och ticka i alla de där boxarna man har drömt om!

Jag är medveten om att det är lite som att försöka realisera den där bilden man hade på en supersportbil på väggen hemma som grabb, och tiden när jag växte upp så var det Lamborghini Countach eller Vector W2 som gällde. Originalet har man inte råd med men man vill ju inte köpa en plastig kitcar och låtsas som att det är "the shit" heller, så det gäller att nå målet så nära man kan, vill och har råd med helt enkelt! 

Bössan behöver inte vara klar till ett visst datum så måste jag vänta till det är rätt läge så gör jag det. Det är ju ingen bössa som skall vara i min ägo i ett par månader och sen få respass liksom. Det gör ju inget av mina vapen (med undantag för min bukskytterigg, men där fick ekonomin gå före ett bygge utan kompromisser och ekonomiskt tak... Det tog emot men när man inte hade någon inkomst i fem månader så var det bara att bita i det sura äpplet och prioritera)

Att jag skrev "grade 1" snarare än exhibition grade var för att i min värld så är denna typen av bössa ett bruksvapen. Ett bruksvapen kan absolut få vara snyggt - och det skall denna bössan också bli! - men jag är inte ute efter en dramatisk träbit, men väl utfört och polerat så blir det snyggt ändå! "Grade 1" lär det aldrig bli ändå för blir det så att det blir en helt custom kolv så lär det bli en lite bättre träbit ändå i slutändan, men det är inte så det ser ut i huvudet på mig...

Majoriteten av Rigbys gevär var inte översvulstiga sultan-bössor utan det var bruksvapen, även om de var handbyggda och i dag höjda till magiska nivåer. Dock hade de koll på hur en grov kaliber skulle stockas för att ge en hanterbar rekyl när det gäller och det är den filosofin som ligger som grund till projektet. (samt ett försök att realisera den där bilden på väggen som man suktade efter som grabb... :blush: )

Målet är som sagt att den skall se ut formmässigt som denna:

Big-Game-Vintage-1-cut-1920x373.jpg

Hur det blir i slutändan vet vi inte än och jag har som sagt inte bössan i nävarna än. Det kan ju vara så att jag upptäcker att den är supermysig i originalutförande och att jag i stället bara putsar upp den nuvarande träbiten och sen är glad resten av livet? Men det är inte så mina tankar har varit inför denna kalibern (och jag har funderat i måååånga år på detta) och än så länge är det det spåret jag är på nu! Dock välkomnar jag allas åsikter och funderingar, och alla val är inte rätt för alla, men en bössa med stor till enorm rekyl skall vara ergonomiskt korrekt och i min värld hade de koll på detta långt före 1940!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Wizard 

Denna var klart trevlig i mitt tyckande Brno 602 och är du inte rädd för att putsa och fixa själv så borde det funka? En hel del jobb säkerligen med rekylbultar, säkerligen en del inpassningsarbete kvar, plastbäddning och oljeboning. Men om du inte har något utsatt datum så kan du ju pula lite då och lite då. 

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Joacim sa:

@Wizard 

Denna var klart trevlig i mitt tyckande Brno 602 och är du inte rädd för att putsa och fixa själv så borde det funka? En hel del jobb säkerligen med rekylbultar, säkerligen en del inpassningsarbete kvar, plastbäddning och oljeboning. Men om du inte har något utsatt datum så kan du ju pula lite då och lite då. 

Mvh

Japp, har sett den kolven och ett par till som troligen skulle kunna funka som utgångsläge, men skall jag ändå passa in prylarna ordentligt så blir det ingen plastbäddning i denna bössan inte. Med sot, oljefärg eller för ändamålet avsedd "inpassningsfärg" (vad sjutton det nu heter) så finns det ingen anledning att hålla på och klabba med plastbäddning - om man nu skall göra jobbet "korrekt" dvs... Det är min filosofi i alla fall och jag vet att många svär nästan religiöst vid "glasbäddning", men är man bara noga så skall det inte behövas.

Det är också därför jag inte är ute efter kraftigt mönstrat trä eftersom det i min värld kan föra med sig svagheter. Raka och fina träfibrer är nog vad som är bäst i långa loppet på en handkanon ;) 

Jag har också en gammal dröm om att en gång i livet åka på riktig safari! Ni vet en sådan där man sitter på en elefant i Centralafrika, eller Indien, med djungelhatt, khakikläder, picknickkorg osv osv, men det kan man inte längre göra så snikvarianten får bli en tur till Sydafrika någon gång på ålderns höst - om någonsin. Annars finns det rätt bra med vilt hemma i svedala också och där kan man parkera bilen så nära passet man behöver, beroende på hur mobil man är eller inte...

safari.jpg safari2.jpg

Observera att denna drömmen inte handlar om att skjuta en massa djur. Det handlar om "äventyret" och att någon gång i livet göra någonting mer galet än man tidigare gjort! 

Jag är hyfsat händig och jag har rätt goda kunskaper att forma både trä och metall. Har dock varken fräs eller svarv hemma så metalldelarna lämnar jag till en vapensmed jag har förtroende för. Trä kräver inte samma uppsättning verktyg utan där kommer man rätt långt med en pelarborr, knivar, hyvlar, filar, stämjärn, sickelstål, sandpapper och lite finurlighet. Dock befinner jag mig inte i ett läge där jag är beredd att göra allt från scratch för det har jag redan provat med till min Merkel 47e och jag kommer helt enkelt inte igång för jag vet inte riktigt i vilken ända man skall börja... Dock är det lite mer komplicerat i min värld att snickra ihop träbitarna till en SBS mot ett gevär. Har riktigt fina bitar valnöt dessutom som också bromsar en att sätta sågen i dem. Här skall en kolvmakare få göra jobbet en vacker dag. Åtminstone göra 95% av jobbet.

Med åren blir man också mer realistisk och vissa saker är helt enkelt bättre att leja bort till folk med mer erfarenhet och inte samma rädsla att göra fel. 

Denna tråden har nu blivit mer än drömtråd än ett faktiskt bygge, men så här nära har jag aldrig varit att realisera det hela och nu har startskottet smällt och då är det bara att försöka rita ut på kartan vart resan skall gå och försöka se till att destinationen motsvarar det som är inritat!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säkert inte av intresse men tänker ändå nämna att grs safari (som jag själv hade valt till en sådan bössa) endast går att beställa tom 31 jan 2017.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now sidelock sa:

Säkert inte av intresse men tänker ändå nämna att grs safari (som jag själv hade valt till en sådan bössa) endast går att beställa tom 31 jan 2017.

Tveklöst förmodligen det bästa man kan ha med tanke på ergonomi, funktion och slitstyrka - men som du säger, inte av intresse till just denna bössan. Hade man jagat 5 dar i veckan som PH hade nog valet varit lätt men skall man förverkliga den gamla pojkdrömmen så får det nog bli traditionellt.

GRS har dock väldigt bra kolvar och jag gillar verkligen deras ergonomi!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska annorlunda vinkel på pistolgreppet, om man jämför GRS med dina målbilder ;-)...

Flackt pistolgrepp känns rätt för mig, och själv vill jag ha klenare framstock än originalet eftersom jag har ganska små händer. Bra grepp känns relevant...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu tittat ganska ordentligt på de kolvar som finns på walnutgrovegunstocks.com (tack för tipset dessutom!!!) och samtliga Brno 550/602 verkar ha väldigt mycket drop, vilket tyvärr inte är vad jag hade tänkt. Helt rakt tänker jag inte ha men inte skall det vara mycket.

Det kan vara mina ögon som luras men det verkar vara 1.25-1.5" eller mer drop på de flesta kolvarna av den modellen. Jag skall mäta lite och se vad som känns lämpligt och återkomma helt enkelt.

Om någon har köpt kolv från ovan nämnda ställe nyligen, blir det den sedvanliga importskatten på prylarna dessutom eller? Tullen som skall jävlas som vanligt? Jag har slutat köpa prylar från staterna för de sista tre gångerna har jag fått lösa ut prylarna dyrt eftersom tullen plockat prylarna. Det händer aldrig när jag köper inom Europa eller från Asien.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tanke? Ta en boyd laminat raspa till den som du vill sedan hydrodippa?

http://www.customprintvarberg.se/mönster-trä

Har en bekant som gjort så på en R93 hade de inte varit för gummit på grytorna så hade jag sakt lackad träkolv.

Har du instagram finns de bilder på dippade kolvar

Sugen på att lämna min kolv och göra trä på den.

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om ni minns när jag gjorde hemgjord micarta för en herrans massa år sedan och klippte ut de yttre bitarna ur en katalog från Blaser och på så sätt gjorde fejkad exhibition grade valnöt - fast i micarta? Det såg skitbra ut och lätt kunde lura en på lite avstånd...

Dock så var det fortfarande micarta och det spelar ingen roll hur mycket man sminkar en gris för i slutändan är det ändå bara en gris - men dagens hydrodip är förbaskat spännande och är man bara ute efter utseende men med andra egenskaper så är det tveklöst rätt väg att gå! Faktum är ju att en laminatkolv är betydligt stabilare än dito träbit, det kommer man inte från, och min Sako 85 med laminerad kolv är jag ju skitnöjd med - men det skulle bli fel på denna bössan, tyvärr. 

Stort tack för tipset dock! :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har konfererat med pmt, som för övrigt är den enda jag känner som har haft en äkta Rigby i sin ägo, i syfte att ta reda på hur mycket (eller snarare hur lite) drop det är på en pre-1940 Rigby big rifle.

Kolvämnena från Walnut Grove Gun Stocks har en drop på 1.25"-1.5" medans en Rigby har motsvarande typ 10 mm om vi pratar om själva vinkeln. Mitt mål var ju att göra en så rakt stockad bössa som möjligt och att den skall funka med siktbladen på bössan, men i övrigt vara så rak som möjligt. Heller skall det inte vara någon utfyllnad som de flesta moderna kolvar har a la "njure".

Edit: Jag har fått kolvmått från pmt som är tveklöst vettiga. Min terminologi här ovan är kanske inte helt korrekt och det ber jag om ursäkt för, men jag får lära mig helt enkelt för kolvmakare finns inte med i min CV och då blir det kanske lite missvisande termer. ;) 

Jag har funderat på hur man löser problemet som uppstår när man hänger på en tub, även om den är lågt monterad, men det är rejäla hylsor på denna kalibern och det behövs nog lite luft mellan låset och tuben...? Hur som har jag kommit på en lösning som jag faktiskt tror kan fungera! (och som jag nästan skulle ta patent på för det skulle fungera för alla andra också som ibland vill ha en högre kolvkam - utan att såga sönder kolven eller sätta på en neoprenkondom)

Man borrar ett långt hål i bakkant av kolven (under bakkappan) och så stoppar man in neodyniummagneter med rätt avstånd som limmas på plats. (eller fästs på adekvat vis) Sen gör man en kolvkam i samma träslag som kolven och borrar och limmar fast neodyniummagneter på undersidan. Sen är det bara att lägga kolvkammen mot kolven och har man bara satt magneterna på rätt ställen och med rätt avstånd från varandra (vilket man lätt fixar med en spacer av trä) så har man nu en löstagbar kolvkam som kommer att sitta tillräckligt hårt för att inte röra på sig när man skjuter, men ändå hyfsat lätt kan plockas av när siktet åker av - och som inte lämnar några spår efter sig på kolven!

Jag har ett par sådana magneter här hemma, som visserligen är lite för stora för detta ändamålet, men de har inga problem att fungera genom skivan på köksbordet. Borrar man säg 5-7 mm under ovansidan av kolven så torde det fungera? Ganska lätt att prototypa!

Vad tror ni? Kolvkammen kommer alltid att hamna på exakt rätt plats förutsatt att man har fäst magneterna på exakt rätt avstånd mellan varandra, vilket är en smal sak att fixa. Jag tror inte man behöver använda så stora magneter och således torde det inte öka på vikten med så många gram.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ägt och ägt, kundvapen äger man väl inte formellt sett.

Förlåt trevliga studsare dock, och är ni i London så åk förbi - butiken är jävligt väl värd ett besök.

Den som vill köpa sig en ny så gör de nya 98or för runt 60 loppor. Förmodligen världen mest prisvärda premiumbössa.

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago pmt sa:

Den som vill köpa sig en ny så gör de nya 98or för runt 60 loppor. Förmodligen världen mest prisvärda premiumbössa.

 

När jag och den gamle svetsande bönhasaren från Göteborg för en massa år sedan satt och räknade på att bygga en .416 Rigby (eller om det var en .458 Lott?) till mig från scratch med ett äkta lås från Mauser så hamnade prislappen på strax över 60k ändå så det är tveklöst ett förbannat bra pris!

Hade jag befunnit mig i ett annat läge, som jag befann mig i för 6 år sedan, hade jag nog köpt en sådan bössa. Det gör jag tyvärr inte men känner ändå att jag kommer att närma mig drömmen som funnits sedan man satt på pojkrummet hemma och drömde om brudar, bilar, livet som rockstjärna och galna äventyr på safari i Afrika! :wub: 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
12 minutes ago exabit sa:

Titta vad jag hittade idag :wub:

IMG_6483.JPGIMG_6484.JPG

Big Like! :wub:

Med en prislapp därefter antar jag :P 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago exabit sa:

Titta vad jag hittade idag :wub:

 

:wub:

Tyvärr ligger prislappen (startpriset) på den ensådär 70k+ mer än vad jag gav för min - och fort betydligt mer, men attans vilken underbar bössa - och för att inte tala om den nästan magiska renommé den bär med sig! 

Rigby, Purdey, Holland & Holland osv är fantastiska hantverk som andra än Britterna och endast ett fåtal till enbart kan drömma om!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago exabit sa:

Japp, 125 tovor. Och tung som satan...

Den väger 4.5 kg naken så det är ingen lättviktare direkt, men med sådan rekyl är man nog glad över att ha släpat på lite extra tror jag... Jag lär tveklöst ha åsikt om den saken om ensådär 7-8 veckor i alla fall ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Wizard sa:

Den väger 4.5 kg naken så det är ingen lättviktare direkt, men med sådan rekyl är man nog glad över att ha släpat på lite extra tror jag... Jag lär tveklöst ha åsikt om den saken om ensådär 7-8 veckor i alla fall ;) 

Den är onödigt tung, men det är väl brittiskt så det förslår iof sig.

De har även en ny CZ 550 i 416 Rigby hemma :) Den är jag lite sugen på faktiskt - mer realistisk prisklass också. Men då härmar jag ju bara dig...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som har beställt från walnutgrovegunstocks.com och har lite koll på frakten, om det blir pålagt exportskatt (vilket jänkarna började med för två år sedan på det mesta man köper på eBay t ex) och huruvida tullen är trolig att nypa paketet och man åker på strafftull trots att det bara är en träbit?

Jag håller på att förhandla med mig själv om jag skall ge mig på en custom kolv, men det får inte dra iväg till galna summor bara på att få hem träbiten! Jag lägger hellre en slant extra till en vapensmed för de momenten jag kommer att behöva ha hjälp med...

Jag har hittat en träbit där borta som jag tror skulle bli rätt med tanke på vad jag vill åstadkomma, men som sjukpensionär måste man vara väldigt mycket mer realistisk än när man tjänade stålars...

Tack på förhand! (och jag hoppas snart kunna flytta denna tråden till projektarean! :wub: )

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Wizard sa:

Slå till vetja så får vi starta en Rigby-klubb där vi iförda khaki och safarihatt bryter för lunch mitt på dagen med lunchkorgar och finporslin mitt ute på jaktmarken! :lol:

dfbe357f22be7e8fc544050dfd07953f.jpg

Glöm inte ett hopfällbart badkar av canvas.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...