Hoppa till innehåll

--


nicke91

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • nicke91

    9

  • Linus

    8

  • karlsson

    6

  • Kolja

    5

Skulle nog satsa pa en grahund om jag vore dig. Alla raserna är ju bra, men jag tror det är lättare att fa till en grahund, än nagon av dom andra.

Har ju själv jämte och laika sa jag pratar ju lite emot mig själv ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är mest älg du skall jaga så är nu gråhund säkrast...själv har jag alltid tänkt skaffa jämte...men,men ,men...tycker att jag får snart ge mig med detta...för att det verkar svårare att få en bra älghund av en jämte! :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är mest älg du skall jaga så är nu gråhund säkrast...själv har jag alltid tänkt skaffa jämte...men,men ,men...tycker att jag får snart ge mig med detta...för att det verkar svårare att få en bra älghund av en jämte! :-

Håller med dig om att det kan vara lättare att få en gråhund som jagar. Tror säkert att 9 av 10 gråhundar jagar, men bara 1 av dem 9 som är någonting att ha.

Jämtarna tycker jag håller en jämnare klass. Och som nu när vi har 30-40 cm snö här uppe, tanken på att jaga med en Gråhund finns ej men jämthundsägarna går i skogarna varenda helg.  Har en farbror som haft flera JCH:s gråtussar men när han tog första Jämten blev han frälst och sedan dess är han rasen trogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att det kan vara lättare att få en gråhund som jagar. Tror säkert att 9 av 10 gråhundar jagar, men bara 1 av dem 9 som är någonting att ha.

Jämtarna tycker jag håller en jämnare klass. Och som nu när vi har 30-40 cm snö här uppe, tanken på att jaga med en Gråhund finns ej men jämthundsägarna går i skogarna varenda helg.  Har en farbror som haft flera JCH:s gråtussar men när han tog första Jämten blev han frälst och sedan dess är han rasen trogen.

Min nästa hundras hade jag tänkt skulle bli en jämthund...för får man en bra sådan så behöver man ingen bättre älghund. ;D men efter ha sett så mycket mer eller midre misslyckade jämthundar så börjar till och med jag tvivla på vilken ras det kommer att bli...  ;) ... den dagen :-
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar med jaga in, alla skäller älg om det finns jaktlust i hunden, problemet brukar vara när hunden ska sluta jaga och då upplever jag gråhunden som mer jaktidiot, jämthund är ett säkert kort och har mer kontakt med föraren om du väljer bra linjer,jag rekomenderar dig att alltid ta kontakt med avelsrådet för rasen innan du ska köpa valp, karelare har tyvärr mycket höftledsproblem, men det finns en ljusning i öster gäller att få bra hjälp med linjer och spårket men det brukar man få här, laikan har jag valt för dess rovdjursintresse, hunden jagar med föraren och rasen är inte förstörd med sjukdommar dock är materialet lite tunt, hälleforsare har jag liten erfarenhet av dock jagar de ganska bra de individer jag varit med, vitälghund har jag ingen åsikt om och likaså hedehund.

Vet inte vilken erfarenhet du har av hundar men jag rekomenderar dig en laika, de är sociala och trevliga hundar som inte är så utåtriktade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fakta är att man får den hund man förtjänar, lägger man ner tid och energi på sin hund så kommer du att få en duglig jakthund av snart sagt alla raser, stamtavlan säger lite men inte allt, det viktigaste är att mor och far föräldrar samt att föräldrarna är friska djur, sedan är det mest upp till dig som hundägare att forma hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag har HÖRT altså ett rykte säkert så är laikorna inte mycket att ha :-  dom ska tydligen vara dåliga i söket och lite annat tjafs som jag inte kommer ihåg. Dock så skulle dom varit jävla duktiga när dom väl ställt grisen/älgen. Men somsagt kanske bara ett rykte. Gråhund är jag somsagt inte så sugen på dom snödjupet kan bli ganska högt även här nere nuförtiden (om den ens kommer i år villsäga) Men laikorna verkar också intressant just nu. Närmast ligger jämte och laika nu. Men en annan fråga när det blir korsning med olika raser vad är det som gör att hunden troiligen blir sämre än en renrasig hund? Blir det någon genrubbning eller vad? Och om man skulle para två olika spetsraser med varandra borde det väl gå bättre än att korsa spets med tysk terrier? Eftersom hundarna är spets båda två deras arbetsätt är ju likadant. Á jag vet inte det vet ni bättre.

Håller absolut inte med om att laikor inte skulle vara något att ha. Söket ska enligt "experterna" vara något kortare än jämtar/gråhundar. Dock tror jag det inte är något generellt, har själv som sagt både laika och jämte. Och laikan har bättre sök än jämten.

Anser att du borde sattsa på en renrasig hund. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som alltid när det gäller hundar till gris och björn så är det inte rasen som avgör om hunden skäller gris eller björn utan det är individen, tänk på att du behöver stora marker till en spets, leta efter föräldrar som skäller gris/björn och be om refrenser, är inte så hemma inom spetsraserna men Kvistgårdens kennel - Jämthundar har hundar som skäller björn & gris då Glenn Nordström (en av ägarna till kennlen) är ansvarig för eftersök på trafiksskadade björnar i västerbotten, två av hans hundar är även med i en av mikael thams filmer då dom skäller gris,  Ackers som har laika, karelare, gråhund och jämte har också många hundar med bra rovviltsskärpa....Sure-fires mikael thams kennel mycket öst importerade laikor... finns säkert fler men är inte så hemma på detta med spetshundar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börja med att vänja (prägla) valpen vid älg "doft" t.ex ett älg ben. Lägg ett korvspår hemma på gräsmata och avsluta det med ett älg ben. Sen tycker jag att man ska spåra mycket älg i skogen med hunden i tidig ålder, och när hunden visar intresse är det mycket beröm som gäller.Under älgjakten ska du spåra fram till skjutana älgar. När du anser sedan att den börjar bli mogen för att släppas på älg, så försök att gå där du vet det finns älg (och alltid i motvind). Så hunden slipper gå tom. Dock måste du ha gjort hunden skogsvan innan, så han/hon har ett fungerande sök. Uh skulle kunna skriva hur mycket som helst. Hoppas detta hjälper dig lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...