Hoppa till innehåll

Vem säljer miljöhagel


aasenheim

Recommended Posts

Vart finns det bismuth och tungstenshagel att köpa i Sverige? Hittar i princip bara gyttorp silver us 5 som finns på bland annat xxl. Skulle vilja testa Eleys bismuth-hagel. Ska iof köpa en laddning gyttorp silver med för att prova. Har de tagit bort den som hette 12. Hittar bara 9,5:an på deras hemsida? Fnns det inte en Gyttorp bismuth förr också. Stål vill jag inte ha. Testade wetland, och det kändes som kulorna kunde studsa hur som när jag sköt mot markmål. Hittills har jag kört med Gyttorps Röda och en Winchester som jag varit nöjd med. Ni som kör miljöhagel. Vart köper ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köper mina Eley Bismuth hos lokala handlaren, Kjell Sport. De har ett riktigt bra utbud även av kaliber 20 som jag använder, men så ovanlig tror jag inte Eley Bismuth i kaliber 12 är, men de har nog inte så hög omsättning med tanke på vad en ask kostar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago aasenheim sa:

Vart finns det bismuth och tungstenshagel att köpa i Sverige? Hittar i princip bara gyttorp silver us 5 som finns på bland annat xxl. Skulle vilja testa Eleys bismuth-hagel. Ska iof köpa en laddning gyttorp silver med för att prova. Har de tagit bort den som hette 12. Hittar bara 9,5:an på deras hemsida? Fnns det inte en Gyttorp bismuth förr också. Stål vill jag inte ha. Testade wetland, och det kändes som kulorna kunde studsa hur som när jag sköt mot markmål. Hittills har jag kört med Gyttorps Röda och en Winchester som jag varit nöjd med. Ni som kör miljöhagel. Vart köper ni?

iofs inte din fråga :   Varför miljöhagel till markmål ?  

Gyttorps röda och Winchester som du  nöjd med var det  miljöhagel eller bly ?

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Miljöhagel är ofta ganska svårt att få tag i generellt sett - med ett och annat undantag som Kjell i Sjöbo som brukar ha hemma. Handlarna vill inte ta hem som regel.... "för dyrt och ingen som köper"....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill ha alternativ till bly, dels för att testa och dels för att jag i grund och botten tycker att det är otrevligt att veta att det varit bly i köttet och hamnar bly i natyren, även om jag är medveten om att det inte är så troligt att blyet lakar ut i marken. Men för mig skulle det hännas bra att ha ett alternativ.

PMT: ja utbudet av ammo tycker lg är ganska skralt overlag, de flesta säljer ju mest gyttorp, norma, lite laupa och winchester typ.

Ska i vart fall testa Gyttorps Silver på duva och kråka. Borde ju funka på moderata avstånd på hare också. 

Men nu läste jag att det finns saker som tyder på att Tungsten faktist kanske inte är så bra för miljön. Utan att det finns risk att det släpper ifrån sig ämnen i naturen. Därför vore det kul att testa bismuth också,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago aasenheim sa:

Men nu läste jag att det finns saker som tyder på att Tungsten faktist kanske inte är så bra för miljön. Utan att det finns risk att det släpper ifrån sig ämnen i naturen. Därför vore det kul att testa bismuth också,

Då ska du ha i minnet att tungsten, vismut och zink mänga gånger är giftigare än bly i praktiken eftersom bly är stabilare. Giftfritt är bara stål.....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PMT: Jo jag är medveten om att det kan vara så. Har använt stål till kråka ett par gånger och det funkade helt ok. På hare, räv osv funkar det nog ok rent verkansmässigt, men testade en gång, träffade en sten och det kändes som det åkte hagel åt alla håll. Så till gemensamhetsjakter med hyffsat tätt mellan skyttarna känns det sådär...

Sen har jag inga nyare hagelvapen heller och misstänker att framförallt en nyinköpt Winchester från 40-talet skulle ha svårt med jakthagel i stål. iof är väl inte heller tungsten så snällt mot bössorna vad jag förstått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago aasenheim sa:

iof är väl inte heller tungsten så snällt mot bössorna vad jag förstått?

Tungsten Martrix är som bly, heavy shot är som kullagerkulor och rena fördärvet.

Det finns två olika tungstenshagel.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt Gyttorp Bismuth (tillverkade av Eley) på XXL. Kartongen var rätt dammig. Han som sålde trodde den stått där sedan de öppnade butiken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att skjuta 24g stål funkar ju i de flesta bössor om inte choken är för trång. Men hur kraftiga stål kan man egentligen skjuta med en äldre bössa med säg 1/4 choke? Funkar exempelvis Wetland 28 och 32g us4? i ett äldre vapen? och om det är osäkert, kan man ta reda på vad vilket tryck en bössa tål och vilka krav patronerna ställer på bössan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago redtop sa:

Jag har köpt Gyttorp Bismuth (tillverkade av Eley) på XXL. Kartongen var rätt dammig. Han som sålde trodde den stått där sedan de öppnade butiken.

Hur tyckte du att de funkade? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago aasenheim sa:

Att skjuta 24g stål funkar ju i de flesta bössor om inte choken är för trång. Men hur kraftiga stål kan man egentligen skjuta med en äldre bössa med säg 1/4 choke? Funkar exempelvis Wetland 28 och 32g us4? i ett äldre vapen? och om det är osäkert, kan man ta reda på vad vilket tryck en bössa tål och vilka krav patronerna ställer på bössan?

Man kan säga så här att så länge det handlar om jaktammunition så behöver ni inte oroa er så mycket för det kommer inte att spränga era gamla bössor, även om de inte är stämplade för stålhagel. Dock skall/bör ni inte stå och nöta på skjutbanan med lerduveplugg i stål.

Man skall inte glömma att tillverkare som Browning, Beretta, Miroku osv inte gjorde några direkta förändringar i produktionen för att de skulle klara stålhagel, det var bara provtryckningen för stålhagel som tillkom. Men så länge ni håller er till jaktammunition så behöver ni inte bekymra er.

Min filosofi kring hagelpatroner är att jag använder samma patron till allt. Då behöver man aldrig fundera på framförhållning och avstånd utan man kör samma på allt och i min värld använde jag 4:or till allt, men på den tiden var det bly jag sköt med. I dag kör jag med den gamla, och sedan länge inte tillverkats, Eley Bismuth och jag har tillräckligt kvar så jag klarar mig något år men sen är det dags att börja skjuta in mig på deras nya ammunition. Skall jag skjuta duvor eller svartfågel så har jag en hel låda (250 st) FSI blyplugg kvar för jag vill inte skjuta slut på min Eley som inte längre tillverkas, men i övrigt så är det bara bismuth jag använder. Kan tala om att det fungerar precis lika bra på rådjur som dito blyhagel!

Vad gäller Gyttorps bismuth så instämmer jag med föregående talare. Helt värdelösa! Jag vete tusan vilket krut, och hur mycket, som Gyttorp pyttsat i sina puppor men herre jösses vad långsamma de var, och de spred som en dyngspridare! Jag skänkte mina till en person som behövde träna på skjutbanan i stället ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehh??

Hajjar inte riktigt hur du tänker här.. du ska skjuta kråkor med Gyttorp Silver?? Om inte mitt minne sviker mej så kostar de snuskigt mycket pengar per skott..så pass mycket att de inte säljs i 25pack utan 10 pack.. Kråkor ska du väl inte äta??

Förövrigt.. ja, en 28 gr Wetland us 4 funkar i de flesta bössor med kvart borrning och till kråka torde det vara ett formidabelt recept. Jag skjuter rätt många kråkor med stål varje år och till skillnad mot många så är jag rätt förtjust i Wetland just.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago aasenheim sa:

Att skjuta 24g stål funkar ju i de flesta bössor om inte choken är för trång. Men hur kraftiga stål kan man egentligen skjuta med en äldre bössa med säg 1/4 choke? Funkar exempelvis Wetland 28 och 32g us4? i ett äldre vapen? och om det är osäkert, kan man ta reda på vad vilket tryck en bössa tål och vilka krav patronerna ställer på bössan?

Krasst sett är det så här:

Det finns två sorters stålpatroner - normalpatroner och högeffektspatroner (förr kallade man dem semimagnum).

Normalpatroner kan du skjuta i vilken pipa som helst som har moderna patronläge och ett giltigt nitroprov utan begränsning i choke. Däremot tar stål choke väldigt bra så 1/2 brukar blir 3/4 eller full. 3/4 eller full ser ganska ofta "si-så-där" ut i träffbilderna eftersom man överchokar. För dessa patroner finns begränsning i bla hagelstorlek och laddvikt.

Högeffektspatroner kräver ett magnumprov eller ett stålprov (lilja). Där finns en gräns på en strypning om 1/2mm i choken.

Vad som är vad kan läsa här: http://www.shotguns.se/html/stal_prov.html

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎01‎-‎19 at 14:53 Hipshot sa:

Ehh??

Hajjar inte riktigt hur du tänker här.. du ska skjuta kråkor med Gyttorp Silver?? Om inte mitt minne sviker mej så kostar de snuskigt mycket pengar per skott..så pass mycket att de inte säljs i 25pack utan 10 pack.. Kråkor ska du väl inte äta??

Förövrigt.. ja, en 28 gr Wetland us 4 funkar i de flesta bössor med kvart borrning och till kråka torde det vara ett formidabelt recept. Jag skjuter rätt många kråkor med stål varje år och till skillnad mot många så är jag rätt förtjust i Wetland just.

Jag skjuter max 15 kråkor per år. Så kostnaden är inget problem. Ungkråka funkar att äta. Men det är ingen favorit, tycker att det är lite levrigt i smaken! Låter bra att Wetland funkar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...