Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om du vet om man skulle kunna använda jaktlabrador och pudel som en blandras till klövviltsjakt. Har en cockerpoo (cockerspaniel och pudel blandras) som jagar allt i skogen med skall. Vill nu ha en större hund och som är avlad till jakten. Jag har jagat med jaktlabrador och är imponerad. 

Vet du om det finns några uppfödare av denna blandras? Intresserad av alla slags svar. 

Skitjakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror du kan få svårt att hitta någon som föder upp dessa blandraser för jakt. Framför allt för jakt av klövvilt. Min upplevelse är att dessa "designer breeds" inte avlas på bruksegenskaper i första hand. Jaktmässigt har ju inte en pudel nåt att tillföra en labbe... 

Du kanske kan hitta någon som föder upp jaktlabbar för klövviltsjakt men mitt tips är att du siktar in dig på någon hund som ska jaga klövvilt enligt sin rasstandard. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en hund som är avlad för jakten så hade jag rekommenderat någon av de otal skalldrivande raser som finns idag.

Som Sun Flower var inne på så förefaller det kontraproduktivt att blanda en ras som avlats för att jagas med, med ras en som inte avlats på för att jaga med i modern tid - om det nu är jaktegenskaper som är det viktigaste med hunden!

Sen är inte labben den första hundras jag hade tittat på om jag sökte en skalldrivande hund, däremot kanske om jag sökte en apportör som kunde fungera som stötande/kortdrivande på klövvilt.

 

Bara mina fem ören...

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länge sen någon skrek troll.....!!!:huh:

Eller så är TS bara knepig i största allmänhet.... visst kan en cocker/pudel springa runt i skogen och skälla på diverse......men jaga!???

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Urban sa:

Länge sen någon skrek troll.....!!!:huh:

Eller så är TS bara knepig i största allmänhet.... visst kan en cocker/pudel springa runt i skogen och skälla på diverse......men jaga!???

Han kanske får göra en Pudel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Urban sa:

Länge sen någon skrek troll.....!!!:huh:

Eller så är TS bara knepig i största allmänhet.... visst kan en cocker/pudel springa runt i skogen och skälla på diverse......men jaga!???

Tittar man på ts tidigare inlägg så frågar han efter hundar som inte fäller. Min gissning är att det finns allergi i familjen men att han ändå vill ha en hund att jaga med. Med de förutsättningarna sänker man antagligen kraven något. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Cockerpoon har ställt gris, skalldrivande på allt hjortvilt och rådjur. Ställde också älg en gång men hämtade upp honom direkt. Behöver ha en pudel blandning för är allergisk och pudel är den ändå som inte gjort utslag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Urban sa:

Länge sen någon skrek troll.....!!!:huh:

Eller så är TS bara knepig i största allmänhet.... visst kan en cocker/pudel springa runt i skogen och skälla på diverse......men jaga!???

... är inte det att springa själv runt i skogen och skälla på diverse beskrivningen på en gråtuss :P 

Precis som tidigare beskrivit så är ju pudeln från början en av dom apporterande raserna, men det lär bli svårt att hitta jagande linjer på pudlar i SE. Kolla lite i England, det hade inte överaskat mig om där finns entusiaster för jagande labradoodles (eller spanielkorsningar).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sett två kungspudlar som haft ett förföljande på 7-upp m och skallar för fullt!!

Har du kollat med basset fauve...? Har hört att dom ofta funkar med hundallergiker!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sun Flower sa:

Tittar man på ts tidigare inlägg så frågar han efter hundar som inte fäller. Min gissning är att det finns allergi i familjen men att han ändå vill ha en hund att jaga med. Med de förutsättningarna sänker man antagligen kraven något. 

Missade den detaljen...:huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...