Hoppa till innehåll

Dubbelstudsare


hs_merkel

Recommended Posts

Har suktat efter en dubbelstudsare några år. Då jag går mycket vill jag ha en som är lätt. Och gärna kort. Visst är de skönt med dämpare men bär mer än jag skjuter.

I helgen var jag så trött så var sugen att ställa R93an mot ett träd och ta den på tillbaka vägen.

På kvällen vägde jag den 4,3kg 

Utan kikare 3,8kg

Utan dämpare och kikare 3,4kg

Bock är väll de jag vill ha, men sida sida funkar med bara den är lätt. 

Kaliber gärna 8x57jrs men även 7x65r och 9,3x74r funkar tror jag?

Har tittat på Antonio Zoli och Angela Zoli men vet inte?

Franchi express kändes intressant ända till jag fick veta vikten.

De som känns vettigast är nog

Hanel jager 8 både i vikt och pris?

Tankar och idéer? 

S

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago pmt sa:

Jag hade tveklöst gått på begagnatmarknaden......

/T

Säkert klokt, kulspännare är en önskvärd ingrediens på hf bössa. Har själv en 26b i 8x57irs, 2,9kg och 1 meter.

https://www.blocket.se/kronoberg/Beg__Heym_26B_9_3_74R_70967430.htm?ca=10&w=3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago MKJ sa:

Säkert klokt, kulspännare är en önskvärd ingrediens på hf bössa. Har själv en 26b i 8x57irs, 2,9kg och 1 meter.

Varför i herrans namn ska man ha en uppspänningsmekanism på ett brytvapen?

Uppspänningsmekanismer är för obegripligt generellt sett, och på ett brytvapen är det om möjligt ännu mer obegripligt.....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På sätt och vis håller jag med dig Tobias men ur en eftersöksjägares / hundförares perspektiv så finns det en poäng med att kunna ha skott  i loppen utan uppspänd mekanism.

För övrigt så kan jag gå i god för den länkade Heymbössan. Den skjuter riktigt bra med fabriksladdad Norma Oryx. 5 cm på 60 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du menar INNAN dom har bekantat sig med rekylen. Lär man sig att ta rekylen i 9,3X74R är den faktiskt ganska "go" om man håller i vapnet och gungar med skottet.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago trumpetarn sa:

Prova skjut en 9,3x74 innan du slår till. Vissa säljer bössorna när de hunnit bekantat sig med rekylen. 

Det är långt fler dubbelstudsare som har ett ägarkompetensproblem än det är dubbelstudsarägare som har problem med samskjutningen och rekylen .....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undantaget mycket av det här billigaste skräpet som försöker se dyrare ut än det är....

Dom är inte lätt att få att samskjuta. Och inte ekonomisk försvarbara att reglera om heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite OT men känner man av rekylen från en 9.3x74R med en DS så har man inte inpassat vapnet korrekt!

Lånade en kompis Beretta Silver Sable under älgjakten för en massa år sedan när vi upptäckte att den i princip var 100% rätt stockad för min storlek och skjutteknik och hade jag inte vetat att det var styvt handladdade Oryx i 9.3x74R det handlade om hade jag sagt att det var en klass 2 kaliber! 

Faktum var att jag var fruktansvärt nära att köpa bössan av honom för en rejäl påse pengar men ekonomin tillät inte en sådan transaktion, samt faktumet att en Browning fanatiker skulle köpa en Beretta tog emot en aning... ;)

Jag sköt rätt många skott med bössan eftersom han skulle prova mina 325gr Oryx i den i stället för de 285gr han hade laddat upp alla sina hylsor med så jag fick i princip skjuta upp all ammunition - vilket jag inte var sen att tacka ja till!

Den hade en mjuk bakkappa till skillnad mot de i bakelit jag är vad vid på mina hagelbössor, men rekylen kändes som en kaliber 20 subsonic eller en klass 2. Så är det att skjuta med en korrekt stockad DS eller hagelbock.

Har aldrig haft habegär av en Beretta innan, och inte efter det heller, men det var en mycket trevlig bössa och den vägde inte så mycket trots att den hade kikarsikte i ett vridmontage.

Vad gäller debatten om uppspänningsmekanism i ett brytvapen så är jag också av den åsikten att det inte hör hemma i ett brytvapen - även om det tveklöst skulle vara förnuftigt för hundföraren som bär vapnet på ryggen... Själv skulle jag aldrig ha vapenrem på ett sådant vapen, men det är jag det...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Wizard sa:

Lite OT men känner man av rekylen från en 9.3x74R med en DS så har man inte inpassat vapnet korrekt!

Njae - om kolven passar OCH man kan skjuta så ja.... Men - tro mig - alla kan inte skjuta.

Nån gång rtunt augusti/spetember ska jag ta med dig till Sövde, eller Malmö, så ska vi titta lite på farbröderna som har lite problem med älgen så ska du se att det där med att "att kunna skjuta" är det våldsamt många fler som säger än de har täckning för.....

Om kolven passar hjälper inte ett skit om du i alla fall inte kan hantera bössan.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju en del beg Merkel 141 i kaliber 9,3x74R till salu. Också en smidig DS.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Point taken... ;)

Ok, en viss talang för det hela är nog tveklöst en förkunskap som krävs för ingen inpassning i världen kan kompensera för okunskap. Jag bara förutsätter att är man intresserad av jakt och skytte så löser man den biten först, men alla kanske inte lever i min värld?

Revidering då: OM du kan hålla i prylarna OCH står som folk OCH har lite koll på vad du pysslar med och strävar efter att bli bättre så skall ingen inpassad DS kamrad i 9.3x74R sparka otrevligt! Rekyl blir det oavsett men rätt rekyl är en njutning medans fel rekyl är vedervärdigt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är frökenkalibrar ni diskuterar i ett DS sammanhang. Jag har en Blaser S2 470NE. Som PH är det gott och veta att klienten som kryper bakom inte har uppspänt. Vid farligt vilt, big 5 så laddar man av förklarliga skäl innan ansmygning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago pmt sa:

Varför i herrans namn ska man ha en uppspänningsmekanism på ett brytvapen?

Uppspänningsmekanismer är för obegripligt generellt sett, och på ett brytvapen är det om möjligt ännu mer obegripligt.....

/T

Vari ligger det negativa i det? Jag bär mitt vapen i en hölstersäck, laddad men säker. Det är mycket bära i min bransch, mindre pangande, men när det sker så sker det kvickt.

Har en Heym 55b också, finns inte en chans att jag skulle våga bära den på samma vis.

Kan gå i god för modellen jag länkade till, tyrefors reglerade min till en dryg 5-krona på 80m för en i sammanhanget spotstyver.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago MKJ sa:

Vari ligger det negativa i det?

- Svaga anslag
- Trög uppspänning
- Långsam anläggning
- Förlåter ingen dålig vapenhantering hur som helst

Ser i ärligehetens namn inga som helst fördelar.....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago White hunter sa:

Det är frökenkalibrar ni diskuterar i ett DS sammanhang. Jag har en Blaser S2 470NE. Som PH är det gott och veta att klienten som kryper bakom inte har uppspänt. Vid farligt vilt, big 5 så laddar man av förklarliga skäl innan ansmygning

...men som PH så har du troligen(?) inte en susning om personen bakom och vilken erfarenhet han har (om det är jaktturism). En hundförare i Sverige som använder DS har många mil under sulorna och ett stort antal vilt i backen och har kommit fram till att en DS torde kunna vara en bra plattform vad gäller kaliber, vikt och längd! Som hundförare behöver du inte gå laddad för du skall ändå göra en ansmygning när det blir ståndskall och det kan ta en timme utan problem!

Hade jag varit i dina skor hade jag också haft krav på att det inte laddades på annat än min order - precis av den anledningen du nämner ;) 

Jag jagar tveklöst mest med brytvapen och för mig är vapnet osäkrat i brutet tillstånd. När jag stänger bössan är det samma sak som att jag osäkrar, även om säkringen är på. Har ingen vapenrem eftersom det är vansinne i mitt tycke. Fältjakten med hagel kan inte jämföras med ditt jobb som PH - vilket jag totalt saknar egen erfarenhet av - men det finns alltid olika vinklar och i ditt fall är nog uppspänningsmekanism något som du helst önskar att personerna bakom har gissningsvis...

p.s och JA, 9.3x74R är en frökenkaliber jämfört med 470NE :P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago White hunter sa:

Det är frökenkalibrar ni diskuterar i ett DS sammanhang. Jag har en Blaser S2 470NE. Som PH är det gott och veta att klienten som kryper bakom inte har uppspänt. Vid farligt vilt, big 5 så laddar man av förklarliga skäl innan ansmygning

Och det vet du att han aldrig någonsin gör än precis före han ska skjuta?

Frågar du mig har uppspännarna en otäck egenhet - de tycks göra skyttar mer benägna att spänna upp långt innan de annars normalt sett inte ens hade övervägt att osäkra en vanlig säkring......

/T - som aldrig någonsin litar på vare sig uppspänningsmnekanismer eller säkringar

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

100% av de av mina jaktkompisar som råkat ut för att det klickar de senaste 10 åren har haft dylika uppspänningar. (Den som inte hade ammunition i borträknad) Klent underlag för statistik. Men ändå...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Och det vet du att han aldrig någonsin gör än precis före han ska skjuta?

Frågar du mig har uppspännarna en otäck egenhet - de tycks göra skyttar mer benägna att spänna upp långt innan de annars normalt sett inte ens hade övervägt att osäkra en vanlig säkring......

/T - som aldrig någonsin litar på vare sig uppspänningsmnekanismer eller säkringar

Det kan man inte veta naturligtvis. Ofta går det fort när läget kommer. Då är det gott att bössan är skjutklar. Och vänder elefanten / buffeln sig emot oss så har vi en extra bössa. Däremot är det ett extra moment om du inte får ner den med dem första två och måste ladda två nya. En DS utan uppspännare är ju redo för skott när du slår ihop bössan. Jag spänner upp i samma rörelse som jag lyfter upp mot axeln.

Jag gör likadant med min r93 i 375HH. Jag uppmanar alla att öva in den rörelsen / rutinen. Spänna upp i lyftet av bössan

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago MKJ sa:

Ser endast fördelar och köper inget av de tre första argumenten då de helt enkelt inte stämmer enligt min erfarenhet. Bland folk gäller brutet vapen oavsett och har inget med en uppspänningstangent att göra.

Tja - verkligheten talar emot dig....

- Svaga anslag
Sant, fråga vilken tillverkare som helst av vapen, du ligger på max 75% av anslagsenergin mot en "normal" konstruktion vilket ställer betydligt högre krav kalibrering av hylsan och hur hård tändatt man kan hantera OCH som ökar låstiderna. Man puttar med andra ord acceptansen för vilken ammunition man ska kunna hantera ett par pinnhål upp till priset av minskade marginaler.

- Trög uppspänning
- Långsam anläggning
Sant det med. Varför finns det i princip inga hagelbockar med uppsänningstangent? Jo, för att det tar tid i anlägget eftersom man måste byta grepp och för att ökar låstiden.

Var och en må naturligtvis bli salig på sin tro - men som en konstruktör på Browning som jag diskuterat det med torrt konstaterade "enbart en marknadsföringsteknik för att skapa nyköp - tekniskt sett är det en försämring". Jag delar hans uppfattning.

/T

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...