Hoppa till innehåll

Sako Finnbears projekttråd


Sako_Finnbear

Recommended Posts

Ursäkta att jag kladdar i din tråd, men vad tror du resultatet kunde bli om man ger min inkommande bössa på bilden nedan en slik behandling med oljeboning? Finns risken att man slipar fram ljusare träslag (tänker att användning genom åren gjort ytan mörkare) och att det blir fult?

8A57986C-888B-4D65-8689-ADE57842D89E.jpeg.bf654413dafc128959bc50090664345f.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara! :)

SAKO brukar betsa sina kolvar, så ljusare kommer den troligen bli efter en renslipning. Dock mörknar den igen efter en riktig oljeboning med linolja. Jag säger: Kör på bara! Snygg bössa förövrigt! :)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago exabit sa:

Ursäkta att jag kladdar i din tråd, men vad tror du resultatet kunde bli om man ger min inkommande bössa på bilden nedan en slik behandling med oljeboning? Finns risken att man slipar fram ljusare träslag (tänker att användning genom åren gjort ytan mörkare) och att det blir fult?

8A57986C-888B-4D65-8689-ADE57842D89E.jpeg.bf654413dafc128959bc50090664345f.jpeg

Det ser ut att finnas en mycket bra grund till att få fram en hel del "liv" i den där så även jag säger "go for it!". 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Joacim sa:

Det ser ut att finnas en mycket bra grund till att få fram en hel del "liv" i den där så även jag säger "go for it!". 

Ja det är en snygg träbit, kommer bli ändå mycket snyggare med en riktig boning. :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Nyfiken fråga.

Hur får man loss rekylbulten på en Sako ?

Verkar ju inte ha de traditionella hålen för att vrida runt.

Jodå, på ena sidan ;)

D7FF516B-6BBC-4A17-BEFC-46F00A57FE10.jpeg.1b848991e2ec72cc8ef712b61eefa1fa.jpeg

69C0FAE8-1143-441A-BA8E-D9ECAECDEA91.jpeg.1b4598d7fc845e334c9d87de0942ea5a.jpeg

CDB01203-9399-452E-91CE-E6DDBCCD0D48.jpeg.8fb399a22de858a93ad5964571f932d6.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Typiskt finnar att bara göra saker och ting halvdant. :D

App, app app! Inte svära i kyrkan!:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste tillstå det är rätt ambitiöst att ha en rekylbult på en halvsjua :ph34r:, men finnpajsarna vet kanske vilket jävla mög till drivved det är i kolven så det inte var lönt att skicka iväg den utan :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago TekDr sa:

Jag måste tillstå det är rätt ambitiöst att ha en rekylbult på en halvsjua :ph34r:, men finnpajsarna vet kanske vilket jävla mög till drivved det är i kolven så det inte var lönt att skicka iväg den utan :P

Satt faktiskt också och tänkte på samma sak, jäkligt ambitiöst med rekylbult på en 6,5:a....men en annan är ju lite svag (ok, jäkligt svag)  för sånt som är lite ’over built’! :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fick hem ett 10 skotts magasin till Finnfiren i dag! Inte helt oväntat matade det inte som det skulle.
De fem första patronerna ville inte alls, men de fem sista matade bra. Aja, blev till att justera 
magasinsläpparna en smula, sedan funkade det med både Subsonic och HV ammon från RWS.


10-skotts-magasin-Sako-Finnfire-varmint-

10-skotts-magasin-Sako-Finnfire-varmint-

10-skotts-magasin-Sako-Finnfire-varmint-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två femskottsmagasin hade sett bättre ut på en sån välpolerad bössa.

Dina bössor ser alla väldigt välputsade ut, själv skulle jag inte våga ta ut dom på jakt av rädsla för att behöva putsa upp dom igen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dahla sa:

Två femskottsmagasin hade sett bättre ut på en sån välpolerad bössa.

Dina bössor ser alla väldigt välputsade ut, själv skulle jag inte våga ta ut dom på jakt av rädsla för att behöva putsa upp dom igen :D

Har även tre stycken 5-skotts mag.

Haha! Det finns små skavanker på bössorna, det syns att dom är använda. Är dock väldigt rädd om dom. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har haft lite kolvvård på 22:an. Började bli lite matt i pälsen, så den fick sig en omgång med 
linoljevaxet som nu fått härda riktigt.


IMG_2726-1.md.jpg

IMG_2727-1.md.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hade 375:an ute och luftade i dag! Kolven har blivit hyggligt fin efter linoljevaxbehandlingen om 
jag får säga det själv. :)


IMG_2809.md.jpg

IMG_2811.md.jpg

IMG_2813-1.md.jpg

IMG_2815.md.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt många hekto bak på kolven med en sån strumpa... speciellt i en sån kaliber... ?

Har slängt bort min jag hade på 9,3:an för den väger tillräckligt ändå.... och har jag inte löst uppgiften med de 5 bulorna i bössan så ska jag nog lämna över till nån som kan... till allt annat hinner jag fiska upp färska patroner ur fickan ?

Tycker du får slöjda till en i läder om du nu tvunget ska ha patroner på kolven... skämmer inte kolven på samma sätt som strumpan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago TekDr sa:

Rätt många hekto bak på kolven med en sån strumpa... speciellt i en sån kaliber... ?

Har slängt bort min jag hade på 9,3:an för den väger tillräckligt ändå.... och har jag inte löst uppgiften med de 5 bulorna i bössan så ska jag nog lämna över till nån som kan... till allt annat hinner jag fiska upp färska patroner ur fickan ?

Tycker du får slöjda till en i läder om du nu tvunget ska ha patroner på kolven... skämmer inte kolven på samma sätt som strumpan

Vet att många påpekat samma, om den extra vikten. Visst, lite tyngre blir det, men inget som stör tycker jag.

Har haft strumpor på nu i 15 år och inte ett märke efter patronerna faktiskt! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har de senaste dagarna haft lite omvårdnad på mina vapenremmar. Lädret har först oljats in med 
Wilmas Beckolja och sedan fettats in med Wilmas Kängskosmorning. Sadelgjorden har vaxats med
vax för oljerockar.


IMG_2973bffccd21f23822a0.md.jpg

IMG_2976db5e175036200b26.md.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Du har fått till din slutfinish så stockarna riktigt bra måste jag säga, så bra att jag inte kunde låta bli att beställa en burk Linoljevax för att prova på Drillingen.

Har tidigare gjort en egen häxblandning med linolja och bivax, det blir blankt men den är svårjobbad då den har oxiderat till klumpar och har ett tjockt segt skinnlager.

Ska du provskjuta nya Expressiktet på Älgbanan ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Järven sa:

Du har fått till din slutfinish så stockarna riktigt bra måste jag säga, så bra att jag inte kunde låta bli att beställa en burk Linoljevax för att prova på Drillingen.

Har tidigare gjort en egen häxblandning med linolja och bivax, det blir blankt men den är svårjobbad då den har oxiderat till klumpar och har ett tjockt segt skinnlager.

Ska du provskjuta nya Expressiktet på Älgbanan ?

Tack ska du ha! :)

Ja det linoljevaxet är helt kanon. Ger mycket fin finish och härdar på ett par dagar.

Först och främst ska det skjutas in på 50m vallen, sedan får vi se...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Sako_Finnbear sa:

 

Ja det linoljevaxet är helt kanon. Ger mycket fin finish och härdar på ett par dagar.

 

Hur arbetar du med det ?

Lägger på och gnussar av eller låter torka lite först ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Järven sa:

Hur arbetar du med det ?

Lägger på och gnussar av eller låter torka lite först ?

Jag arbetar in med handflatan och låter det sedan dra in en timme innan jag torkar av, men vänta INTE längre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte mig ett patronbälte för hagel i läder och canvas från Racerback. Verkar både stabilt och 
välgjort trots det facila priset av 299kr. Har givetvis smort in lädret med läderolja och fett, samt 
canvasen med vax för oljerockar, så håller grejerna förhoppningsvis lite längre.


IMG_3003.md.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...