Hoppa till innehåll

Avståndsbedömning


Kaffeikoppen

Recommended Posts

Jag ska skjuta upp inom en snar framtid och har lite funderingar kring avståndsbedömningen. 

 

våran kursledare säger att rådjur och fågel är 25 meter och allt annat lovligt på max 30m. Kurslitteraturen säger 20m på rådjur, gås-och andfågel och max 30 på övrigt lovligt. 

vad är rätt och fel? Antar ju såklart att man ska gå efter boken... 

 

hur såg era praktiska prov ut? var det tydliga felmarginaler eller var det på metern fel? 

 

tacksam för svar och erfarenheter! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Jaktsidan!

Vad gäller max avstånd till vilt med hagel så finns det inget lagstadgat avstånd utan det är rekommendationer då många faktorer spelar in vad som fungerar vid olika avstånd. (hagelstorlek, utgångshastighet, choke etc etc)

Detta är något du primärt kommer att få svara på under momentet "säker vapenhantering" där du går en liten bana med instruktören och du har en hagelbössa med klickpatroner. Där kommer du att få ett antal viltmål presenterade för dig i terrängen och instruktören kommer att fråga hur långt det är till målet och om du kan/bör skjuta på det? Hur denna layout ser ut varierar från ställe till ställe och alla instruktörer är som de är, men poängen är att se då du inte skjuter på ett rådjur som stål 40 meter bort. Känner du dig osäker på om ett mål är på gränsen kommer ingen att fälla dig om du avstår och motiverar varför om resten av momentet är godkänt ;) 

I övrigt råder jag dig att följa litteraturen om det är officiell litteratur ty det är samma litteratur som sen provet är baserat på. Att det sen inte riktigt stämmer överens med verkligheten är en annan femma, men kursen är till för att ge er grundläggande kunskaper för att påbörja er bana som jägare! Resten av erfarenheten får man i skogen och man blir aldrig fullärd.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man såg ganska lätt vilka som var "inne" och vilka som var "ute" tyckte jag i alla fall. Om det är något du ska ha stenkoll på så är det säkerheten och hur du uppför dig med ett vapen i handen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det Ompi lyfter fram är det huvudsakliga syftet med provet - att se hur du beter dig med ett vapen i händerna! Om du hanterar vapnet på ett osäkert sätt så kommer du inte ens hinna prova att avståndsbedöma för det kommer att vara över innan du knappt märkt att det har börjat! Se till att ni går igenom detta på kursen.

Detta är i mitt tycke det absolut viktigaste momentet i hela jägarexamen och jag har sett många kugga detta momentet för att de har varit för nonchalanta eftersom vapnet är "oladdat" i deras ögon... Gör inte den dumheten för kuggar du detta momentet så får du (mig veterligen) inte gå vidare med de andra praktiska skjutproven.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag gick provet så började det med säker vapenhantering en liten promenad där det fanns olika situationer som uppstod, efter det var det avstånden men det var ganka tydligt vid detta tillfälle vad som var ok och inte. Tänk på att provet börjar redan när vapnet hålls fram till dig.

Thommy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs in dig på Naturvårdsverkets anvisningar för provet så vet du vad som gäller:

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-0173-5.pdf?pid=2600

För att bedömas som skjutbara ska fågelsiluetten och rådjursfiguren vara 
placerade på maximalt 20 meters avstånd från provtagaren, och för att bedö-
mas som icke skjutbara på 30 meters avstånd. Övriga figurer ska inte placeras 
längre bort än 40 meter. Närmare anvisningar om zonindelning för placering 
av de olika målen med illustrationer finns i JPM, 3.2 4.2. I JPM 7.4.1 finns i 
en tabell till ledning för att variera placeringen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Har pratat med några andra också och det verkar se väldigt annorlunda ut beroende på var i Sverige man tar jägarexamen... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ompi sa:

Grattis ! Klara du älgen på första också

Jajjemen! Alla delprov klarade jag på första försöket. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Ford32 sa:

Bra gjort, Grattis o välkommen.

Vadå- bra gjort ? du och jag har klarat det: Då kan det inte vara så svårt ;)

Men välkommen Kaffeikoppen :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Dansken sa:

Vi invandrare här rätt till tolk. Jag betalade under bordet-  då svarade tolken på frågorna ;)

Fuskis var det en landsman till dig, med andra ord en skåning ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag stämmer in i gratulationerna! Och välkommen till en värld av allt möjligt - otrolig kunskapsbank,  hjälpsamhet, trevligt folk blandat med en dos dårskap... :rolleyes: :lol::wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...