Hoppa till innehåll

Mörkerkikare till vakjakt


vildmark

Recommended Posts

Känner att jag skulle behöva köpa en mörkerkikare till vakjakten på räv. Vad jag förstår så får man inte ha en monterad på bössan så det får väl bli en handhållen. När man väl hittat räven i mörkret så kan man förmodligen hitta den i det vanliga kikarsiktet. För utan snö så ser man knappt räven på 30m.. 

Det jag söker är bästa ljus till bästa pris.. finns det nåt vettigt under 2000kr så vore det toppen..  Förslag önskas..tack

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att direkt ha använt mörkerkikare så skulle jag avråda från den utgiften.

Om du hittar räven i mörkerkikaren så innebär det att du har förstört ditt mörkerseende och bara kan sitta och vänta på att synen återvänder eller räven springer iväg.

Utan tvekan så fungerar en åtelbelysning bättre.

Gyttorps är bra men den är väl troligen inte ok att använda på räv av någon outgrundlig anledning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago redtop sa:

En bildförstärkare / värmekamera som man tittar i med ett öga förstör inte mörkerseendet på det andra.

Blir ju bra träning för det ögat som inte är dominant också! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Tjörnbon sa:

Utan att direkt ha använt mörkerkikare så skulle jag avråda från den utgiften.

Om du hittar räven i mörkerkikaren så innebär det att du har förstört ditt mörkerseende och bara kan sitta och vänta på att synen återvänder eller räven springer iväg.

Utan tvekan så fungerar en åtelbelysning bättre.

Gyttorps är bra men den är väl troligen inte ok att använda på räv av någon outgrundlig anledning.

Det du säger kanske möjligtvis är sant för mörkerkikare i den nämnda prisklassen. Det vet jag inget om. Jag är "van" mörkerkikare där priset har en nolla till. Eller är i dollar... Och frekvensen på det ljuset de skickar in i ögat förstår inte mörkerseendet i andra spektra. Och jag blir ärligt förvånad om de billigare kikarna verkligen skall vara så jätte mycket sämre i just detta hänseendet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.elbitsystems-us.com/sites/default/files/imported/airborne/quadeye.pdf

Tror nog att dessa är bäst på marknaden just nu ifall man inte vill gå över på "thermal". Observera att de inte är monterade på bössan. (Blir dock väldigt jobbigt med ett vanligt kikarsikte till...)

Annars är detta bästa lösningen. Men kanske liiiiiiiiite annorlunda budget. Och du måste nog be Leven om hjälp med export licensen... http://www.baesystems.com/en-us/production-begins-on-us-armys-newest-thermal-weapon-sights

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
På 2017-02-15 at 07:31 Tjörnbon sa:

Utan att direkt ha använt mörkerkikare så skulle jag avråda från den utgiften.

Om du hittar räven i mörkerkikaren så innebär det att du har förstört ditt mörkerseende och bara kan sitta och vänta på att synen återvänder eller räven springer iväg.

Utan tvekan så fungerar en åtelbelysning bättre.

Gyttorps är bra men den är väl troligen inte ok att använda på räv av någon outgrundlig anledning.

Han kan titta i mörkerkikaren med det ena ögat och siktet med andra ögat iom att förlorat mörkerseende på ena ögat inte påverkar det andra. Testa nästa gång du ska pissa i natten tänd lampan med ett öga öppet sen släcker du och öppnar det andra... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inget mörkersikte men väl två handhållna bildförstärkare. Om jag inte minns galet går det dock att få tillstånd av Länsstyrelsen för vapenmonterat mörkersikte, vilket förtsätter att man är kommunjägare el. dyl.? De bildförstärkare jag har är en Minox som nyttjar videoteknik istället för traditionell katod. Således finns ingen risk att "bränna" bildförstärkaren såsom med äldre generationers modeller. De gamla 1010 vi använde i lumpen var av tvivelaktig standard numera, säkerligen p.g.a. generationer av bassar som inte hörsammat försiktighet. Däremot var de GN1 vi lånade av Vaxholms amfibiebataljon riktigt vassa men kostar X-antal tiotusen mer än en Minox, om dessa ens går att hitta civilt? Räckvidden på Minoxen är enligt min erfarenhet hälften av vad som uppges, ca 40 meter. Den är dock lätt och ryms i fickan. Nackdelen är att den laddas via USB och inte lösa batterier, jag har inte provat att ladda med powerbank dock, varpå jag skaffade en billig begagnad Gen 1 från tyska Aldi. Den fungerar för pengen bra och kan dessutom förstärkas med påhängd extra IR-lampa varpå man lätt får en effektiv räckvidd på 100-150 meter vilket täcker mina behov rätt väl. Slutsumman för den med extra kinesisk IR-lampa och egenhändigt bönhasat fäste landade på under tusenlappen. En handhållen bildförstärkare ger förstås inte möjlighet att skjuta i mörker men ger iaf klart bättre observationsmöjlighet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Bönpotatis sa:

Han kan titta i mörkerkikaren med det ena ögat och siktet med andra ögat iom att förlorat mörkerseende på ena ögat inte påverkar det andra. Testa nästa gång du ska pissa i natten tänd lampan med ett öga öppet sen släcker du och öppnar det andra... 

Frugan får spel då eftersom siktet drar till vänster om jag kör piraten på muggen!! :ph34r:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...