Jump to content

Första viltet.

Seger
 Share

Recommended Posts

För min del så var det första viltet en tjäderhöna. Jag var 16 år och jagade med farsan. Det var lövfälning och fåglarna var otroligt skygga och flög så ort vi eller hunden kom nära. En av fåglarna stöttes av hunden när han var på väg mot oss och denna höna visade upp en mycket tydlig bredsida åt mig. Baikalen svingades och fågeln föll.. Vilken känsla :)

Guest rifle

För min del så var det första djuret ett kid med bajkalen på cirka 25meter i en mosse stod jag när plöttsligt ett rådjur dyker ut och hunden skriker i...5 minuters drev sedan kom den förbi igen efter en liten lov och den kom snett imot mig...PANG och den låg där och sprällade så jag hoppade ner från tornet 2 meter hög och fram och gav den en dödsmäll...

Det var den 9 okt...

den 11 oktober kom det en älgkalv över en annan mosse och det blev ett fint skott också hade jag skjutit även det villebrådet  8)

en vecka senare så var det dags igen för rådjur nummer 2 det va geten till kidet jag skjötit innan...kom över en grusväg 35meter och...PANG så hade bajkalen lagt ner ännu ett villebråd...

Också massa gäss och ankor och så har man ju dräpt oxå...

MVH/Jocke

Jag var 14 år och hade precis tagit jägarexamen och mitt första vilt blev ett rådjur. jag hade agerat drever åt farsan i ett par helger i ett område där vi visste att det fanns rådjur, men den absolut sista dagen av rådjursjakten så sa farsan att jag kunde gå å sätta mig på pass åsså skulle han gå och försöka driva rådjuren mot mig. Sagt å gjort, jag gick och ställde mig på en viltstig och väntade, efter bara ett par minuter fick jag se nått bakom lite sly... men va f*n, kommer farsan redan? tänkte jag. men då fick jag se att de var ju tre rådjur som kom rakt emot mig... jag hukade mig och osäkrade hagelbössan samtidigt som jag tänkte: när den sticker fram bakom den där björken så smäller det!

jag hörde hur dom kom närmare å närmare, tillslut så hoppade den fram precis där jag hade tänkt och skottet gick.

i skottet så slog rådjuret en bakåtvolt och låg stendöd i snön framför mig... helt överlycklig gick jag fram till mitt absolut första vilt... när jag kom fram tänkte jag: men..undra hur långt hållet igentligen var? så jag stegade tillbaka till platsen där jag stod, och det blev 9 steg. inte så konstigt att djuret gjorde en bakåtvolt när skottet tog...

När farsan kom var han minst lika glad som jag och otroligt stolt!

Det är ett minne som man sent kommer att glöma!! 

Guest markus_piteå

första viltetr var en järpe skjuten på skjutbanan....för ca 6-7 år sedan....farsan lockade till sig en järpe som satte sig i en tall och jag blundade och sköt  :D

• 2 weeks later...
Guest Fabben

Jag var väl 13-14 år om jag minns rätt och följde med farsan när han jagade. Vi stötte upp några järpar och jag fick försöka smyga på dem. Jag upptäckte en järpe högt i en gran och när jag sköt den flög en annan järpe till ett träd bara några meter bort. Lyckades skjuta den också och både jag och farsan var ganska stolta när vi kom hem med bytet  ;D

• 2 weeks later...
Guest Sköld

Första viltetföll när jag var i 14-års åldern, rådjursgeten kom 3m ifrån hagelbocken (idag skulle man nog hålla igen).

Sedan följde den första urtagningen med taffligt utförande o dåligt resultat. Man kommer ihåg den första storskälvan.

Förutom nån kråkfågel med Diana 25  ::) så var det en Fasan tupp på Gotland som jag nerlade med en 22 long halvautomat.

Fick ledigt av fröken när jag gick i 3:an (10 år) för att åka till nämnda ö och jaga med farsgubben.

Jag lovade dyrt o heligt att jag skulle ta med en fasan till fröken som tack för att jag fick ledigt.

O visst fasen skulle den vara nerlagd av mig själv..

Första bocken var nog i 14 årsåldern om jag nu mins rätt.

Träffade lite illa, snett in i bogen o ut genom buken... tog ur den själv, låg på alla fyra o spydde som en kalv :-[

Första älgen sköt jag på drev för en blandrasstövare (långhårig) nån gång i 15-16 årsåldern.

MvJh

NS

• 1 month later...
Guest apocalypse

Första matviltet inom jakttabellens råmärken för tider, var en orrtupp som sköts efter en mörk och kall väntan på flocken som alltid brukade slå i en särskild björk ute på en mosse när solen gick upp. De såg mig alltid när jag smög dit, men denna gång...

Första älgen var kanske pappa till de kalvar jag ej kunnat skjuta på det första älgpasset för mig. Ungtallar stod ivägen och jag svor sakta när tjuren plötsligt dök upp-och ned.

Viktigast när jag nu tänker efter är den första ripan och den förtsa tjädern för min strh.tik.

I alla fall de som betyder mest just nu. Håller med att det första viltet av varje art betyder mycket också.

Första jaktviltet var en knipa. Jag var ute med morfar, farfar och pappa och jag lyckades skjuta två till under den dagen. Jag tror jag var 12år.(gissa om jag var stolt :)) Första rådjuret skjöt jag vid 15års ålder, första grävlingen 18år, första älgen var jag 19år, första räven & haren var jag 20år. Det är alltid kul första gången man får fälla ett nytt vilt.

Mvh MA

Mitt första vilt var under älgjakten -99, jag var 18 år och det var första året jag ensam satt på pass. Vi började på måndagen och på fredagen hade alla vuxna skjutits och jag inte sett en enda älg, men på lördagen fick jag ett pass där pappa skjutit en älg när jag var med året innan. Till min förvåning bytte dock jaktledaren pass med mig för det var svårt att hitta dit och jag visste inte vägen. Tilläggas ska dock att vi jagade från ett annan håll denna dag så mitt första pass hade varit ett bakpass. Nåväl, jaktledaren visade mig till passet, förklarde varifrån älgen kunde komma osv. Kalv var som sagt bara skjutbar. Hundföraren, som gick med hund i band, tog upp en ensam kalv lite längre bort men meddelande att det var på väg mot mig! Pulsen var i ungefär 140-150 nu.....det gick 10 min sen knakande det till och två kalvar kom ut på myren i rask takt. Av ren reflex(kändes det som i alla fall) tog jag upp bössan och sköt! Kommer fortfarande ihåg känsla: "vad fan....nu sköt jag ju verkligen, jag gjorde det! Min första älg" kalven jag sköt på gick undan in i skogen medan den andra stod kvar på myren och titta på mig. Min puls var nu ungfär 200-220!!! Så småningom stack kalven iväg men jag trodde det kom fler älgar för det plaskade och levde om!! efter ett tag insåg jag dock att det var mina egna ben som skakade så mycket att vattnet for runt benen på mig..:) Snacka om älgfrossa!! den kalven jag skjutit på låg inne i ett buskars och jag avfångade den det under övervakande av hundföraren som kommit till mig. Min första älg var skjuten på "oxhälla-passet" och lyckan var total! Kommer aldrig att glömma detta ögonblick, fy f_n va skoj det var....hehe, ryser till lite nu när jag tänker på det. Första viltet är speciellt...../Erik

Kul att du hittat hit Erik  :)

Tja mitt första vilt var när jag var 8år me slangbellan. En gråsparv som kom ivägen.

Hade lite ont i magen efter det, men inte mindre jaktlust.

Sen bidde det några till när min äldre kompis fått ett luftgevär. Ölburkar var inte kul till slut ju.

Så går det när man inte tar ungdomar med ut o lär dem riktig jakt-etik.

Min "Riktiga" jaktdebut var väldigt sen trots att jaktintresset alltid funnits där (missförstå inte, har inte tjuvjagat sen 13år o då bara gråsparv!).

Det blev en toppande orrtupp på 150m, mittförsta lagliga vilt jag fällt.

1år sen nu om jag inte räknar helt fel.

Sen har det blivit ett antal orrar, ripor, bävrar o fler står på tur (hoppas ja).

Rävjakt ska jag satsa hårt på i år o se om de ger resultat då de e så lite fågel på marken min.

För övrigt har jag skjutit en hel del djur me blickfånget o kameran  ;D

Inte fel de heller!

Oh, jag minns det som igår!

Mina första vilt var 2 järpar och en tjäderhöna.  :)

Jag var 14 år och precis lärt mig locka järpe. Jag satte mig med farsans hagelbössa, en gammal AYA, i en glänta.

Första timmen hände ingenting men envis som synden lockade jag vidare. Tills slut kommer en järpe smygande på backen.

Undrar vem som vart mest brydd, järpen eller jag...  ;D

Hur som helst så sköt jag den och hann bara resa mig för att hämta bytet, så flyger nästa järpe upp och sätter sig i en gran 15 meter bort.

Det var det sista den gjorde. Stolt som en tupp beger jag mig hemåt för att visa upp mina järpar. Jag kände mig 3 meter hög...  8)

Efter att jag gått kanske 100 meter så stöter jag en tjäderhöna. Den drar iväg åt det håll jag ska, så jag smyger försiktigt vidare med hjärtat i halsgropen.

Och plötsligt så avtecknar den sin siluett mot himlen! Den sitter i en myrtall, ca 80 meter bort. Jag har 300 i puls och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.

Jag backar tillbaka in i skogen och går försiktigt runt myren. Döm om min förvåning då den sitter kvar! Jag har bara 30 meter till den! Pang!

Jag har nog aldrig varit så stolt varken förr eller senare som jag var då jag kom hem den dagen.

// gAsToN

;D Så kännde jag mig 32år gammal då jag plockade upp min först orrtupp  ;D

Tror inte ålder spelar så stor roll. Pojkar är vi alltid!  ;D

Sköt en orrtupp i flykten med ett Baikal enpipigt hagelgevär.Extrafull choke.Bössan var nästan lika lång som jag.Minns det som igår , var väl en 10-12 år gammal.Kommer också ihåg då min lillebror sköt en ripa i flykten med 22lr.En strong prestation av en 9-åring.Han fick dock återgå till luftgevär för en tid eftersom farsan endast tillåtit skott på sittande vilt.Det ska böjas i tid....

Minns inte dom första sjöfåglarna, men den första haren minns jag som om det var i går. Det var när jag var 15 år och skulle gå en sväng i hemskogen, då jag kommit upp en bit hör jag hur en stövare driver, ser haren en gång men släpper den. Drevet går en stund bort från mig och sen vänder det. Står och funderar vem som jagar hare på detta ställe? (ganska hård traffikerad väg i närheten) så kommer haren skuttande i lugn tackt mot mig på 20m håll, jag tänker inte utan lyfter bössan och skjuter en prakt bom, men haren reagerar inte utan kommer närmare, och på 10 att m faller den. Glädjen är som alla vet en otroligt stålt känsla,men så kommer tankarna,

vems hare har jag just tagit?  Känner mig jätte dum och börjar ropa och vissla i fall någon skulle vara i närheten, men inget svar.

Fick senare veta att det var en bekants stövare som hade rymt, och då jag berättat allt för honom om förloppet så sktrattade han bara och sa att det var bra gjort.  ::)

• 3 weeks later...
Guest AimPoint

Mitt första vilt var ett rådjurskid. var 9 och ett halvt år. min farbror satte mig på ett gärde medans han skulle gå igenom ett mindre skogsparti. redan efter 5 minuter kom de första rådjuren. get och kid på dryga 80 meter. dom släppte jag givetvis eftersom att jag hade hagelbössan. 5 minuter senare kommer det get och 2 kid och går in i såten, ungefär på samma ställe som de nyss passerande rådjuren smygit ut. 5 minuter senare kommer dom tillbaka ut och ställer upp sig på 80-90 meter. sedan vände dom och gick rakt emot mig. när det bakersta kidet var inne på 25 meter vinklade det och ställde bredsidan till. då kunde jag inte hålla mig längre utan reste mig sakta upp och lyfte bössan till axeln och tryckte av. kidet slog ikull direkt. Hjärtat slog 10 000 gånger i sekunden kändes det som och det var med skakig röst jag meddeleade min farbror över radion att jag skjutit ett kid. Det är absolut ett minne för livet=) sedan dess har det blivit ett antal fler vilt men det är det första som sitter kvar längst på näthinnan! ;D

Hur lång är preskriberingstiden? Ähum..;-) Officiellt föll första viltet, en fyrtaggad råbock den 16:e augusti strax efter 19.15 1991. Då var jag femton år fyllda och jagade under uppsyn av min morfar. Vi spejade in en sextaggare på ca 90 meters håll på en betesfålla när fyrtaggaren uppenbarade sig i skogskanten på ca 20 meters håll varpå jag fyrade av en 18,5 grams Alaska genom bogen på den med min morfars Hva 9,3X57:a...Jag kan lugnt erkänna att hjärtat slog frivolter i bröstet på mig och att händerna darrade som asplöv efteråt....Sedan dess har det blivit rätt många bockar och händerna brukar lyckligtvis inte darra lika mycket längre..;-) Däremot går pulsen upp fortfarande, men tråkigt vore det väl annars..;-)

Guest mikhen02

Låg inne i skogen på en kulle med Farsan ( uppsynsjakt ) Och kollade efter råbock (16 aug ) Plötsligt såg jag 2 rådjur :) Hjärtat började slå i 200 slag i min ( f_n så spännande ) upp med min lilla handkikare och började kolla. Nähä inga horn här inte. Kollade på farsan ( låg på rygg, Låg han o sov!!!???, just snygg hjälp ). En lätt spark på smalbenen fick fart på farsgubben. Han kollade med sin stora handkikare och viskade lite undrande varför jag inte skjutit den lilla bocken till höger. Va !! där var ju ett till ute hjärtat upp till 200 igen smög upp 222 och började sikta in mig. Farsan började viska lungnande tips ( så var pulsen nere på bara 190 ) Bocken började gå rätt mot mig stannar upp på 60-70 m vrider till med perfekt bredsida. Tänkar på alla tips och låter skottet gå. Bocken ramlar på plats :) Den lycka man kände då går ej beskriva, men vilken skön känsla när allt gick bra !! :P     

Bara jag som inte ens mins första vilter? Gissar att det bör ha varit nån sjöfågel eller nått sånt före 10års ålder..

Inte björnjakt.

;)

mitt första vilt var en and. Efter många nervösa bom skott på premiären så var minen sur men jag kämpa på och tre dagar efter premiären när jag och min far var ute på en så kallad forkning så flyger en and upp. Jag ställer mig snabbt upp i båten ett slarvigt första skott och bom men andra satt klockrent och anden störtade ner i vattnet. Allt detta kändes som en minut fast det bara var några sekunder långt. När man väl hade förståt att "jaktoskulden" var tagen så började mina vader att krampa och jag kände äkta lycka. Det blev två ander efter det samma sesong. Hoppas det blir nån skogsfågel i vinter också ;D