Jump to content

Petit Basset Griffon Vendéen

JaktOscar

Recommended Posts

Hej! Funderat att skaffa en PBGV. Kan man jaga in dem på hjort? Den ska jagas in på rådjur men funderar på hjort också. Någon som har erfarenhet av detta? Har jagat rådjur med flera PBGV:s men aldrig hört om en som jagat hjort. Ge gärna tips på hur man jagar in dem på rådjur eller hjort. Tacksam för alla svar. Skitjakt!!

Hejsan

På gården där jag jobbar har dom haft en sådan hund. Fantastiskt trevlig och charmerande och riktigt duktig i skogen,,,,på HARE. Så jag hoppas du tycker om harjakt. var hunden med i bilen och vi körde förbi hjortar blev reaktionen den att hon bytte sida och kollade åt andra hållet!! Var det en hare intill vägen blev det fullt drev i bilen:)

17 minutes ago kkjon sa:

Hejsan

På gården där jag jobbar har dom haft en sådan hund. Fantastiskt trevlig och charmerande och riktigt duktig i skogen,,,,på HARE. Så jag hoppas du tycker om harjakt. var hunden med i bilen och vi körde förbi hjortar blev reaktionen den att hon bytte sida och kollade åt andra hållet!! Var det en hare intill vägen blev det fullt drev i bilen:)

Okej får ta med klöv och kolla hur den reagerar. 

Mitt stolpskott jagar inte hare eller räv vad jag vet. Däremot rådjur, dov och kron jagas med utan prut. Rådjur verkar vara favoriten. 

Han skäller även på gris och älg, nu har jag börjat lära mig läsa honom så kommer det 3-4 vrål lite glest så är det gris eller älg han hittat. Det var gångstånd på gris en gång i höstas men han gav sig efter en kort stund vilket jag tycker är bra. Tänkte han skulle överleva ett tag till.

Grisen skulle jag tro kommer av att han kommer i kontakt med en hel del döda grisar så lukten ser han inte som nåt konstigt.

Farsan hade flera PBGV under min uppväxt och alla jagade rådjur, några även hare och räv, en vägrade driva dov/kron men rådjur jagade hon som tåget. En jagade älg om det inte fanns nåt annat.

Så det verkar vara rätt olika men min erfarenhet är att mer eller mindre alla jagar rådjur. kkjon har å andra sidan andra erfarenheter så uppenbarligen finns det undantag.

Men oavsett så är det störtsköna hundar. 

• Like 1

Desto äldre hunden blev desto mer blev hon en harhund. Dom första åren drev hon rådjur och döv.

Men en riktigt trevlig hund är det. 

1 hour ago kkjon sa:

Desto äldre hunden blev desto mer blev hon en harhund. Dom första åren drev hon rådjur och döv.

Men en riktigt trevlig hund är det. 

Det kan hända med drever med, hade en i jaktlaget som har haft ett par drevrar som blev mer harhundar istället för rådjurshundar ju äldre de blev!

Har en kompis som alltid jagar in sina drevrar på hare och som Galne säger så ökar det intresset ofta när de blir äldre. Men nu var det PBGV, och har även haft en del kontakt med dem. Jättetrevlig ras, och som vanligt är det nog husse som har en del betydelse för vad de jagar. Men inte alltid, för jag har en arbetskamrat som haft 2 st och de var överdrivet förtjust i hare, trots han är rå jägare i grunden. :huh: