Älgflugornas Herre Posted March 3, 2017 Posted March 3, 2017 Även om jag vet att det är svårt så är jag sugen på att kläcka fram egna fasaner. Någon som har tips på en bra leverantör av fasanägg, tänk små sändningar om ca 40 ägg i varje. Quote
vildmark Posted March 3, 2017 Posted March 3, 2017 Jag har köpt skickade ägg ett par gånger.. tyvärr med uselt kläckresultat.. De fasankycklingar som överlevt har dött inom några dagar.. Man vet inte hur gamla äggen är och äggen brukar kosta 15kr st.. Oftast är det billigare att köpa livskraftiga ungfåglar direkt om man tänker på dödligheten... Gräsänder däremot är mycket lättkläckta och livsdugliga..men det är ju något helt annat.. Quote
vildmark Posted March 3, 2017 Posted March 3, 2017 Kolla med nb fasaneri om du ändå vill prova att kläcka.. Quote
Bonnjohan Posted March 8, 2017 Posted March 8, 2017 NB Fasaneri säljer inte ägg längre. Jag har också köpt ägg som skickats och det har varit värdelöst rent ut sagt, man är så bunden till hur bra eller dåligt säljaren paketerar äggen och en del förtjänar ett rapp över fingrarna så dåligt som de förpackar dem. det är mer lönsamt isf att köpa dagsgamla och driva upp dem, men det kräver en hel del jobb, fasankycklingar är riktigt dumma i huvet och är inte som vanliga hönskycklingar. Quote
trumpetarn Posted March 8, 2017 Posted March 8, 2017 Om du har vägarna förbi Skåne kan jag ge två bra rekommendationer. Quote
lasse_c Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 Trimmade just huvudet av en ruvande fasanhöna nere vid dammen.... Har lagt äggen i en kläckningsmaskin. De är nästan fullgångna. Vad äter nykläckta fasanungar? Är det bra med en vanlig höna som fostermor? Nu är alla tips välkomna! Quote
killer_mouse Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 Som jag vet innan exakt info Ja höna funkar som fostermor Insekter och sånt samt kycklingfoder funkade iaf när polaren födde upp ett par st innan Mickel tog dom 1 Quote
hs_merkel Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 Kul men kostsamt. Köp 6 veckors. Sen ge dem granngården start. Och vatten sen grus i voljären. Har fött upp rapphöns där tupp och höna fått ta vara på de små. (Dansk metod)Dessa fåglar går inte att jämföra med de andra! Hoppas jag får se nästa generation ute i markerna snart? Quote
lasse_c Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 Tackar för svar. Granngården Start och så fostermor. Vi provar! Quote
hs_merkel Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 10 minutes ago lasse_c sa: Tackar för svar. Granngården Start och så fostermor. Vi provar! Vatten, på en tallrick.med låga kanter. Likaså foder. Värmelampa. Och halm. 1 Quote
lasse_c Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 Som vanliga kycklingar ungefär då. Du får det att låta enkelt... Tack! Quote
Popular Post hs_merkel Posted June 16, 2019 Popular Post Posted June 16, 2019 1 hour ago lasse_c sa: Som vanliga kycklingar ungefär då. Du får det att låta enkelt... Tack! Nej enkelt är de inte. Lite som att tappa plånboken på plattan i Stockholm typ 3 Quote
Popular Post strävhår Posted June 16, 2019 Popular Post Posted June 16, 2019 6 hours ago lasse_c sa: Som vanliga kycklingar ungefär då. Du får det att låta enkelt... Tack! Har du tillgång till gasade myggor ? Leta reda på myrbon/stackar, då har de göra ? 3 Quote
lasse_c Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Av sexton ägg har blivit tretton små fasaner. Här tillsammans med trenne hönskycklingar. Nu då? När ska de släppas ut? Hur släpper man ut dem? 1 Quote
Dansken Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Det värsta med dom där är att dom blir varken roliga att jaga eller goda att äta: Det blir mycket roligare att mata dom och kolla hur dom mår. En av mina goda vänner födde upp änder och åkte och matade dom och pysslade om dom varje dag. Sen släpptes dom ut i kanalen vid Segersjö, och när det var dags att jaga kom dom som små räcerbåtar på vattnet och ville ha mat: Dom kände igen gubbarna... Så vi delade våra smörgåsar med dom och åkte hem sa Stig: Det var ju inget kul att skjuta dom... 1 1 Quote
strävhår Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Vänta till de är 6 - 8 veckor, har du möjlighet att ha de hägnade i området där du vill ha dom så gör det. Öppna upp och fortsätt mata, går oxå att släppa dem portionsvis. Dels håller de burade kvar de fria lite någe och de omkommer inte alla samtidigt. 13 av 16 var redigt bra 2 Quote
lasse_c Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Har en bur att flytta ut i spenaten. Den kan få fungera som bas för vidare utflykter, några i taget. Har inget tak på boxen i lagården så eventuellt rymmer de därifrån och ut i det fria när de känner sig mogna själva... Gillar att "..de omkommer inte alla samtidigt..." Nä, har inte tänkt jaga ännu på några år. Hoppas att dessa kan bredda avelsbasen lite bara. Och så är vi ju tvungna att prova när det gick som det gick med hönan... Det som oroar mig mest är alla katter som stryker omkring... Jag skjuter inte katter med tanke på grannsämjan men nu är här bra många... 1 Quote
Popular Post kkjon Posted July 5, 2019 Popular Post Posted July 5, 2019 25 minutes ago lasse_c sa: Det som oroar mig mest är alla katter som stryker omkring... Jag skjuter inte katter med tanke på grannsämjan men nu är här bra många... Officiellt skjuter jag inte katter,,, men vid rätt plats och rätt tid så smäller det. Har gått bra hittills. 1 1 1 Quote
hs_merkel Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Helst skulle du ha en gård. Med en förgård med stegpinnar så dem lär sig ta natt kvist. Ju tidigare desto bättre. 6-8 veckor som strävis säger. Annars gläntar du dörren och låter några vandrar ut. Mycket mat och vatten. Dem ska veta vad en foderautomat är och vatten är. Finns på Granngården annars bygger du själv. Bur till fasaner måste va stor annars börja dem gå på varandra. Så vilka mått? Alt 2 är att hänga in med elstängsel i något tätt buskage lämpligt där hönan togs av daga. Antligen tråd på 5, 15, 30 och 50 cm sen om du vill försvåra det ännu mer sätter du jordtråd 20 cm ut på 10cm. Eller ett elstängsel. Sen foderautomat och vatten och grus. Har du tillgång till minkfälla sätt ut den, har du grävlingsfälla lägg i lite kattmat? grävling gillar det. 1 Quote
lasse_c Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Hm... Kanske ska låna @Vandrarens omonterade hundgård ett tag... Lätt att sätta upp på rätt plats och bra höjd... 1 Quote
vandraren Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Inte stort V..... Bara låna! Vi kan titta på det imorgon, dvs idag när du läser detta.... p. 1 Quote
Popular Post lasse_c Posted August 15, 2019 Popular Post Posted August 15, 2019 Efter några veckor i @vandraren s till voljär ombyggda hundgård, har jag idag glämtat på porten till rovdjur och andra faror. Av de tretton ursprungliga återstår nio då fyra stycken pressade sig ut ur voljären direkt. 4 Quote
Recommended Posts