Hoppa till innehåll

Zeiss Diarange M 3-12x56..


Hipshot

Recommended Posts

Fått sniff på tub men lite osäker på modellen. Den heter just M och så är det den är linsbehandlingen T*.. 

Någon med insikt om dessa modeller?

Och ytterligare en fråga, fått för mej att modellen är lite äldre.. går det att säga hur den står sig i jämförelse ljusmässigt mot Victory HT??? 

Vafan.. nu ser jag på bilderna, det är en Victory.. 

/ Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

M har jag ingen aning om, men T* är deras mest avancerade coating som ger skarpare bild, tar bort linsgläns osv

edit: du kanske såg det redan. Kan tänka mig att m står för meter som den mäter i?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så... Letade reda på det åt dig. M står för att den monteras i skena. Om du söker på en vanlig Zeiss med M så får du se att det kommer med "Rail" då. T* är ju som du skrev deras inre linsbehandling och sen är det lotutec på utsidan, lotutec är då för att ta bort vatten och imma.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok tack! 

Ska bara övertyga Faxe om behovet av uppgradering av optik.. så blir det affär. Ska ta reda på åldern även.. Priset är rätt iaf :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fått hem siktet, blir affär skulle jag tro. Satt och lekte i natt med det och lasrade en räv som knallade runt.. jämförde synfält med HT:n.. hade känslan av att det var mindre synfält. Möjligt att det var det men marginellt isf. Ruskigt fin optik! 

En sak var konstig som jag måste kolla med övriga som har/har haft Diarange..

Slog på den belysta punken i siktet, funkade utmärkt.. Sen siktade jag på räven eller ngt annat och lasrade.. fick värdet i displayen nere i bild men.. då jag fick siffroran slocknade punkten?? 

Jag fick då trycka igång punkten igen.. inga problem men kändes lite konstigt.. Erfarenheter ngn?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Första kvällen igår som det blev mörkt vid halv tio redan.. Tände punkten och ställde in styrkan på den. Mätte till räven och samma här, punkten slocknade efter mätning. Ganska så irriterande och tidsödande.? Som tur var kom han in så mätning inte behövdes tillslut. 

Har en diarange 2.5-10x50 och tyckte den blev lite mörk, i klass med 1,5-6x42an i varipoint jag brukar likaså.. Diarange 3-12x56, var är du? ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago LillNiklas sa:

Första kvällen igår som det blev mörkt vid halv tio redan.. Tände punkten och ställde in styrkan på den. Mätte till räven och samma här, punkten slocknade efter mätning. Ganska så irriterande och tidsödande.? Som tur var kom han in så mätning inte behövdes tillslut. 

Har en diarange 2.5-10x50 och tyckte den blev lite mörk, i klass med 1,5-6x42an i varipoint jag brukar likaså.. Diarange 3-12x56, var är du? ?

Jag köpte nytt batteri så slutade oskicket med slocknande punkt.

Sen har jag gårdsbelysning på min åtel så jag är inte så beroende av ljuset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Jag köpte nytt batteri så slutade oskicket med slocknande punkt.

Sen har jag gårdsbelysning på min åtel så jag är inte så beroende av ljuset.

Skall prövas! Tackar. 

Har klurat lite på det här hemma oxå. Logens port borde bli belyst.. ? Fick ett napp på en 3-12x56 T*. Mycket sliten i skicket men säkert fungerande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
På 2019-08-04 at 21:59 LillNiklas sa:

Skall prövas! Tackar. 

Har klurat lite på det här hemma oxå. Logens port borde bli belyst.. ? Fick ett napp på en 3-12x56 T*. Mycket sliten i skicket men säkert fungerande. 

Hej! Min far har ett 3-12x56 T* som han vill avyttra, får jag fråga vad du fick ge för ett? Hans är i nyskick, och har inte en susning vad jag ska sälja det för åt honom..

 

Hälsningar Ludwig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...