Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu när jag ska bo i Västerbotten igen så blev jag sugen på att skaffa en trädskällare, men nu får jag höra från flera olika håll att det är ont om skogsfågel (flera år i rad) och att många slutat med trädskällarjakten för att det inte funkar längre. Dom jag pratat med jagar kring gränsen mellan Västerbotten och Norrbotten. En av dom avrådde t o m från att skaffa en trädskällare just pga fågeltillgången...

Vad säger ni som håller på med trädskällare, är det dumt att skaffa sig en? Är den typen av jakt på väg utför?

Posted

allt är cykliskt. för 3 år sedan, var det "bästa året på 80år"
Sen kom sorkpesten.

Stammen är på väg upp igen, men det tar tid. Då många som lever på gnagare strök med då..

Posted

Skaffa stora marker så kvittar det.

Posted

Vvo i norr är i regel stora o då minst 3000 ha o uppåt för det mesta, men visst finns det mindre också. Skogsbolagen brukar ju ha betydligt större arealer för småviltsjakt. Fågelbestånden går upp o ner i cykler som nämns i ett tidigare inlägg.

Posted

Mm, dom där cyklerna ver jag om. Gubbarna hävdar att det gått käpprätt utför senaste 10-15 åren. En av dom håller på lite med inventering av skogsfågel, en annan har sålt jakter med trädskällare och älgjakt, så dom påstår båda att dom har koll på läget... dom säger att minskningen beror på skogsbruket. 

Fan, jag var sjukt nära att skaffa en trädskällare. Nu blev jag tveksam. 

Posted
40 minutes ago Sparven sa:

Mm, dom där cyklerna ver jag om. Gubbarna hävdar att det gått käpprätt utför senaste 10-15 åren. En av dom håller på lite med inventering av skogsfågel, en annan har sålt jakter med trädskällare och älgjakt, så dom påstår båda att dom har koll på läget... dom säger att minskningen beror på skogsbruket. 

Ja, det har gott mer utför än o upp o ned i cykler de senaste åren o det kan jag hålla med dig om. För att skogsfågeln ska repa sig me lan varven så måste man även hålla på med viltvård som att skjuta räv, mårdhund o fånga mård. Stående fågelhund för du har jag inte så långt förrän du är uppe på fjällen? Det beror ju på lite hur man ser det o vad som är långt. Kika under värsterbotten i länken o hör dig för hur det ser ut med småvilt. 

http://svenskjakt.se/start/nagonstans-att-jaga/

Posted
2 hours ago Sparven sa:

Visst kan skogsbruket ha negativ inverkan på småviltet, men jag tror att vi jägare också har ett ansvar.

Många som jagar fågel och annat småvilt skiter totalt i att hålla efter predatorer, det är t.ex. jävligt glest med mårdfällor i skogarna numera.

• Like 1
Posted
1 hour ago lsjonsson sa:

Ja, det har gott mer utför än o upp o ned i cykler de senaste åren o det kan jag hålla med dig om. För att skogsfågeln ska repa sig me lan varven så måste man även hålla på med viltvård som att skjuta räv, mårdhund o fånga mård. Stående fågelhund för du har jag inte så långt förrän du är uppe på fjällen? Det beror ju på lite hur man ser det o vad som är långt. Kika under värsterbotten i länken o hör dig för hur det ser ut med småvilt. 

http://svenskjakt.se/start/nagonstans-att-jaga/

Mm, en setter är back up-planen. Men jag är uppvuxen med settrar och gråhundar, så det hade varit skoj att bryta lite ny mark och ha trädskällare... 

Posted
9 hours ago lindgren sa:

allt är cykliskt. för 3 år sedan, var det "bästa året på 80år"
Sen kom sorkpesten.

Stammen är på väg upp igen, men det tar tid. Då många som lever på gnagare strök med då..

För 3år sedan var det verkligen inget kronår i Västerbotten och inte heller någon annanstans i landet vad jag vet. 12 var krasch nu är det sakta på väg tillbaka. Här i Västerbotten var 07 senaste kronår och brukar ofta vara runt 10år mellan dem så hoppas hoppas

• Like 2
Posted
5 hours ago Sparven sa:

Mm, en setter är back up-planen. Men jag är uppvuxen med settrar och gråhundar, så det hade varit skoj att bryta lite ny mark och ha trädskällare... 

Se där ja! :thumbsup: Ja visst kan det vara kul att prova på en annan ras någon gång men det är svårt att lämna en ras för en annan också.

• Like 1
Posted

Jag snackade lite med en av jaktvårdskonsulenterna i Umeå, och på honom lät det som vanliga cykliska fluktuationer i populationerna. Det har t o m varit lite bättre närmare kusten i höst. Så han var då inte orolig, och tyckte inte att det var så ont om skogsfågel att det är dumt att köpa trädskällare.

Det stora problemet kvarstår dock: att övertyga frugan om att det här är en bra idé.

• Like 2
Posted

Det låter ju bra isf! Då är det bara att övertyga henne om att du ska få köpa en valp. Mycket fjäsk!:rolleyes:

• Like 1
Posted

Spontant så låter det som om frugan är det största hindret,,, i så fall är vi samma läge förutom rasval!

• Like 1
Posted
1 hour ago SuNe sa:

Spontant så låter det som om frugan är det största hindret,,, i så fall är vi samma läge förutom rasval!

Frun/sambon brukar ju alltid skylla på at tdet är dom som får dammsuga upp alla hår efter de där 4-benta varelserna.:thumbsup: Jag har hört det där snacket förut men här hos oss har det inte varit något problem. Ögongodis blev det ist!:D Snäll fru.:wub:

Posted

Det är sådant som man får ta med i beräkningarna ibland.:thumbsup:

Posted

Det finns tillräckligt med fågel i hela Norrland för att man ska kunna bedriva meningsfull fågeljakt. De som säger annat har nog mest hundarna stående i hundgården året runt utan att jaga. Följ Lars råd ovan så har du goda möjligheter att lyckas. 

• Like 1
Posted

På det vvo jag jagar älg ha vi haft helt otroligt bra med skogsfågel ett par år nu. Köp en trädskällare du! Fantastiskt trevlig jaktform där man inte är piskad till tidiga mornar för jakt utan kan ta en liten sväng efter jobbet om man vill... :) Tyvärr trilla aldrig poletten ner helt för min nobs så de blev inget med han... :(