BlekingeJim Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Hejsan. Jag är ute efter en Winchester med billig ammo. Den ska inte se ut som en leksaksgevär utan kännas som en riktig med bra piplängd. Jag vill ha en winchester pga av bygelrepetern. Jag vill använda den att övningsskjuta med , för att övningsskjuta med ammo som kostar 20-30 kr per skott passar ej min plånbok :-) Jag välkomnar alla tips och info som kan göra mitt beslut enklare. Jag tackar alla på förhand som kommer med tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Det blir nog en aning svårt att kombinera den där kravspecen i ett vapen….. Byglar generellt, och 22-byglar i synnerhet, är som regel ganska tunna och små generellt sett. Så de känns i ärligheten mest som leksaker med några få undantag.. Lägger vi till Winchsters skrattretande kvalitet och finish i mer modern tid så blir det liksom vare sin bättre eller enklare. Annars brukar det stå en eller två hos snart sagt varje handlare längst in i begagnatstället så det kostar inte så många kronor att testa konceptet - men jag hade inte haft allt för höga krav på vare sig "skjutbarhet", funktion eller precision. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGH Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Jag skulle nog med din kravspec höra med Vildsvin om de kan ta hem en av de tyngre Henry-byglarna i .22LR, t.ex. denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holz Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Såg denna på Blocket precis. https://m.blocket.se/vasterbotten/Winchester_9422_xtr_22lr_72214130.htm?ca=11&w=3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Känns dyr..... /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Hade för min del hellre gått på browning bl22 om det måste vara en bygel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 49 minutes ago pmt sa: Känns dyr..... /T speciellt när man brukar hittar dom för runt 2 papp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holz Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Har ingen koll på priser för dessa utan såg bara att det stämde hyffsat in på beskrivningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finskavapen Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 De flesta man ser av dessa är i 22wmr, svårsålda och brukar ligga runt 2000kr, de få 22lr jag sett har varit runt 2500kr, min bror har en och det är en rolig bössa, han gav 2100kr för sin och då var den i nyskick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klompdomp Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 I höstas gick det en winchester 22a på Walter Borgs auktion för 4200 kr, utan slagavgiften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 21 minutes ago klompdomp sa: I höstas gick det en winchester 22a på Walter Borgs auktion för 4200 kr, utan slagavgiften. har tyvärr insett att Walter borgs auktioner är dålig som prisindikation så jag tittar hellre på vanliga handlare för en indikation just pga att priserna är konstiga vissa säljs riktigt dyrt sen andra säljs hur billigt som helst är det 20% i slagavgift ?? 5040:- ? min matte suger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klompdomp Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 6 minutes ago killer_mouse sa: har tyvärr insett att Walter borgs auktioner är dålig som prisindikation så jag tittar hellre på vanliga handlare för en indikation just pga att priserna är konstiga vissa säljs riktigt dyrt sen andra säljs hur billigt som helst är det 20% i slagavgift ?? 5040:- ? min matte suger Haha japp! Jag skulle tro att många dras med i budgivningen och inte har vett nog att gå därifrån innan priset skenar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Just now klompdomp sa: Haha japp! Jag skulle tro att många dras med i budgivningen och inte har vett nog att gå därifrån innan priset skenar. visst jag själv har tyvärr dragits med i en auktion men hade pengarna och vart förbannad men som tur var så orkade jag lägga band på mej efter vapenskåpets nypris uppnåddes och snåljåpen i mej vaknade vart en dyr affär för den som la bud i förväg å ingen koll på vad skåpet kostade nytt 3,500 gav jag mej och personen slutade på 3,800 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlekingeJim Posted March 21, 2017 Author Share Posted March 21, 2017 Jag tackar alla för erat input. Då kommer min nästa fråga Om jag köper en sån här. 101 XTR -LW KAL 20 Vart kan man köpa 1000 st skott och hur långt ner i pris kan man komma? Ursäkta om jag ställer dumma frågor men jag är en nybörjare som vill lära mig lite mer. Vart köper man ammo i bulk? Vilket hagelgevär har en ganska så billig ammo? Och vad ska man tänka på när man köper ammo? Tänker mest på övningsskjutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 testa på xxl dom brukar vara billiga om dom har hemma men kaliber 20 är väl inte så superbilliga på jaktskott har jag en känsla av kaliber 12 är billigast pga störst tillgång kan vara värt att kolla in xxl eller större handlare i området där du bor jag bor själv i "u-landets u-land" när det gäller hagel med långt till bra priser ska du övningsskjuta så är det skeet/trapp som gäller då är det stålhagel och nu hänger jag ut huvudet en del men i början så köp så billigt du bara kan visst inte skitkul att ha kassa patroner men bättre att börja nöta stance än dra sej för kostnaderna och i gengäld kasst skytte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 1 hour ago BlekingeJim sa: 101 XTR -LW KAL 20 Vart kan man köpa 1000 st skott och hur långt ner i pris kan man komma? Kaliber 20 kostar alltid mer än kaliber 12 så där är du snett ute redan från början om priset på pluggen är styrande. Därtill kostar vanligen en 20a 10-30% mer än motsvarande modell i kaliber 12. En kaliber 20 övningspil ligger nog från 1.75 styck om du köper minst 1000, förmodligen närmre 1,80 kr/styck. Kaliber 12 kan du kanske hitta för 1,30 eller däromkring. 1 hour ago BlekingeJim sa: Vart köper man ammo i bulk? Hos en vapenhandlare normalt sett. Man köper 5000, åker runt och kollar priset hos några olika..... 1 hour ago BlekingeJim sa: Vilket hagelgevär har en ganska så billig ammo? Nått i kaliber 12.... 1 hour ago BlekingeJim sa: Och vad ska man tänka på när man köper ammo? Tänker mest på övningsskjutning. Som nybörjare - priset, priset och priset...... Kvalitetsammunition är liksom nått man kan leka med när träffarna inte längre är slumpmässiga. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 3 hours ago killer_mouse sa: speciellt när man brukar hittar dom för runt 2 papp Och då är det lite prutmån med på det priset som regel..... En 22 bygel är fan inte lättsåld. Och speciellt roliga är de inte heller.... /T 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlekingeJim Posted March 21, 2017 Author Share Posted March 21, 2017 Så om jag skiter i en 22lr och köper en 12 kaliber hagelgevär istället. Billig ammo - bättre och roligare övnings skjutning än 22lr. 22lr ammo ca 70 öre styck. Inget omph i skottet. 12 kaliber ammo 1.30 kr skottet mera omph i skottet och mera nöje och se lerduvan splittras. ;-) Vilken 12 kaliber bössa skulle ni rekommendera och varför? Tack igen för era svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6.5x55SM Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Just now BlekingeJim sa: Så om jag skiter i en 22lr och köper en 12 kaliber hagelgevär istället. Billig ammo - bättre och roligare övnings skjutning än 22lr. 22lr ammo ca 70 öre styck. Inget omph i skottet. 12 kaliber ammo 1.30 kr skottet mera omph i skottet och mera nöje och se lerduvan splittras. ;-) Vilken 12 kaliber bössa skulle ni rekommendera och varför? Tack igen för era svar. Två olika sorters skytte. Man måste ju ha både kulgevär och hagelsprutor. Plural på båda. Drilling också, drilling måste man ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6.5x55SM Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 7 minutes ago BlekingeJim sa: Vilken 12 kaliber bössa skulle ni rekommendera och varför? Kan nog kvitta i början, bara den passar din kropp. Ska du jaga? Vad ska du jaga? Det styr ju vapenvalet rätt rejält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlekingeJim Posted March 21, 2017 Author Share Posted March 21, 2017 (edited) I början ska jag bara öva in stancen och att kunna skjuta prick på lerduvor. Det ska bli mitt 1 vapen. Under den tiden ska jag ansöka om att gå med i ett jaktlag. Sen får vi se... Planen senare är ju vildsvinsburgare. ;-) Edited March 21, 2017 by BlekingeJim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 31 minutes ago BlekingeJim sa: Så om jag skiter i en 22lr och köper en 12 kaliber hagelgevär istället. Billig ammo - bättre och roligare övnings skjutning än 22lr. 22lr ammo ca 70 öre styck. Inget omph i skottet. 12 kaliber ammo 1.30 kr skottet mera omph i skottet och mera nöje och se lerduvan splittras. ;-) Nu har hageskytte och kulskytte ungefär lika mycket med varandra som bangolf och tennis....... Så jag skulle säga att du liksom inte kan välja egentligen, eftersom det är så diametralt olika. Ska du skjuta för att kunna jaga? Om ja, vad och hur? Avser du bara stå på banan och skjuta gips och papp? Om ja - vilka dicipliner tänker du fokusera på? 33 minutes ago BlekingeJim sa: Vilken 12 kaliber bössa skulle ni rekommendera och varför? Tack igen för era svar. Finns det skrivet kilometervis om här - sök och du ska finna..... Beror inte så lite på hur du skjuter, och det vet du inte ett jota om i dag eftersom du ställer frågan på det viset..... Så köp nått skjut mycket och så lär du inse efter ett tag hur det ska vara, då vet du vad du ska ha med. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlekingeJim Posted March 22, 2017 Author Share Posted March 22, 2017 Ok. Ska göra det , köpa nått och skjuta friskt. Man får nog lära sig på egen hand. Tack för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Ska du ha vildsvinsburgare så ska du varken ha 22lr eller hagelbössa. Är du klar med jägarexamen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 4 hours ago BlekingeJim sa: Ok. Ska göra det , köpa nått och skjuta friskt. Man får nog lära sig på egen hand. Tack för hjälpen. Vill du utvecklas fort skjuter du för en kompetent instruktör. Att lära fel är att göra det svårare för sig..... Duktigt mycket svårare. T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts