Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns många bra tips på viltåker, men kan man direktså på hygge? Håller på med ett våtmarksprojekt och ta fram gammal åkermark. Det kommer ske i etapper och ett hygge kommer orört vara några år. Finns det något man kan direktså på gammal granskogsförna? Huvudsyfter är att gynna fältviltet, men om några klövar förser sig så är det ok.:) Någon som har några ideer eller tips?

Posted
16 hours ago vildmark sa:

Du får elda och plantera svedjeråg..

Nja, inte så mycket att sätta fyr på...:)

20170325_211918.jpg

Posted

Rallarros och hallon brukar komma av sig självt samt gräs.. uppskattat av rådjur. Jag hade nog tagit och kalkat och gödslat för att fixa till den magra och sura skogsjorden.. aska borde funka att strö ut också med tanke på att svedjebruk fungerar. Har du möjlighet att bearbeta marken med jordfräs eller grisar helt eller delvis så kommer det att hjälpa till med att få igång marken för växtlighet. De första åren skall du nog odla sånt som binder kväve typ ärtor eller klöver.. 

Posted

Jag skulle börjat med att ordna en rejäl markberedning genom att sprida majs och melass över hela hygget. När grisarna gjort sitt hade jag sått in  stråk med midsommarråg som ju liknar svedjerågen rätt ordentligt, andra stråk hade jag sått med någon fältviltblandning. Antagligen hade jag sett till att båda varianterna hade inslag av klöver för att binda kväve.  

Posted
På 2017-03-27 at 14:59 vildmark sa:

Rallarros och hallon brukar komma av sig självt samt gräs.. uppskattat av rådjur. Jag hade nog tagit och kalkat och gödslat för att fixa till den magra och sura skogsjorden.. aska borde funka att strö ut också med tanke på att svedjebruk fungerar. Har du möjlighet att bearbeta marken med jordfräs eller grisar helt eller delvis så kommer det att hjälpa till med att få igång marken för växtlighet. De första åren skall du nog odla sånt som binder kväve typ ärtor eller klöver.. 

Nja, kan väll gå loss med plogen möjligen, men tanken är att minimera insatsen, finns annat pyssel. Så om det finns något so  tar sig utan bearbetnimg vore det optimalt.

Posted
På 2017-03-27 at 15:03 Älgflugornas Herre sa:

Jag skulle börjat med att ordna en rejäl markberedning genom att sprida majs och melass över hela hygget. När grisarna gjort sitt hade jag sått in  stråk med midsommarråg som ju liknar svedjerågen rätt ordentligt, andra stråk hade jag sått med någon fältviltblandning. Antagligen hade jag sett till att båda varianterna hade inslag av klöver för att binda kväve.  

Finns inte en gris på min sidan av ån, på andra sidan någon halvmil bort finns det, i vart fall om man ska tro bönderna där, massor. Det är inget långsiktigt projekt, marken ska återställas till åker vad det lider.

Posted

Lite gödsel och kalk skulle jag spridit för att öka på näringsvärdet och sedan är det nog bara att vänta på uppslag.

• Like 1