Kallel Posted March 25, 2017 Posted March 25, 2017 Finns många bra tips på viltåker, men kan man direktså på hygge? Håller på med ett våtmarksprojekt och ta fram gammal åkermark. Det kommer ske i etapper och ett hygge kommer orört vara några år. Finns det något man kan direktså på gammal granskogsförna? Huvudsyfter är att gynna fältviltet, men om några klövar förser sig så är det ok. Någon som har några ideer eller tips? Quote
Kallel Posted March 26, 2017 Author Posted March 26, 2017 16 hours ago vildmark sa: Du får elda och plantera svedjeråg.. Nja, inte så mycket att sätta fyr på... Quote
vildmark Posted March 27, 2017 Posted March 27, 2017 Rallarros och hallon brukar komma av sig självt samt gräs.. uppskattat av rådjur. Jag hade nog tagit och kalkat och gödslat för att fixa till den magra och sura skogsjorden.. aska borde funka att strö ut också med tanke på att svedjebruk fungerar. Har du möjlighet att bearbeta marken med jordfräs eller grisar helt eller delvis så kommer det att hjälpa till med att få igång marken för växtlighet. De första åren skall du nog odla sånt som binder kväve typ ärtor eller klöver.. Quote
Älgflugornas Herre Posted March 27, 2017 Posted March 27, 2017 Jag skulle börjat med att ordna en rejäl markberedning genom att sprida majs och melass över hela hygget. När grisarna gjort sitt hade jag sått in stråk med midsommarråg som ju liknar svedjerågen rätt ordentligt, andra stråk hade jag sått med någon fältviltblandning. Antagligen hade jag sett till att båda varianterna hade inslag av klöver för att binda kväve. Quote
Kallel Posted March 28, 2017 Author Posted March 28, 2017 På 2017-03-27 at 14:59 vildmark sa: Rallarros och hallon brukar komma av sig självt samt gräs.. uppskattat av rådjur. Jag hade nog tagit och kalkat och gödslat för att fixa till den magra och sura skogsjorden.. aska borde funka att strö ut också med tanke på att svedjebruk fungerar. Har du möjlighet att bearbeta marken med jordfräs eller grisar helt eller delvis så kommer det att hjälpa till med att få igång marken för växtlighet. De första åren skall du nog odla sånt som binder kväve typ ärtor eller klöver.. Nja, kan väll gå loss med plogen möjligen, men tanken är att minimera insatsen, finns annat pyssel. Så om det finns något so tar sig utan bearbetnimg vore det optimalt. Quote
Kallel Posted March 28, 2017 Author Posted March 28, 2017 På 2017-03-27 at 15:03 Älgflugornas Herre sa: Jag skulle börjat med att ordna en rejäl markberedning genom att sprida majs och melass över hela hygget. När grisarna gjort sitt hade jag sått in stråk med midsommarråg som ju liknar svedjerågen rätt ordentligt, andra stråk hade jag sått med någon fältviltblandning. Antagligen hade jag sett till att båda varianterna hade inslag av klöver för att binda kväve. Finns inte en gris på min sidan av ån, på andra sidan någon halvmil bort finns det, i vart fall om man ska tro bönderna där, massor. Det är inget långsiktigt projekt, marken ska återställas till åker vad det lider. Quote
Silver Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Lite gödsel och kalk skulle jag spridit för att öka på näringsvärdet och sedan är det nog bara att vänta på uppslag. 1 Quote
Recommended Posts