Popular Post Nils l Posted April 12, 2017 Popular Post Share Posted April 12, 2017 Dags för en ny tråd med nytt år i lockjaktens elfte timme. Fruktansvärt trögt år i år. Lyckades få in en pytteliten tik nu på morgonen. Den kom längs en sjökant efter att ha förförts av smäktande toner från HS strut,s raspy old hen membran. Fruktansvärt effektiv sak om man tar sig tid att lära sig den. Dessutom så får man oftast respons med ljud från intresserade rävar. Så också denna gång även om det mera lät som en stressad lavskrika än en räv som svarade. Hann rikta om och göra mig beredd fem minuter innan den visade sig. Skottet tog lite högt då jag hade en liten buske precis i vägen och var tvungen att skjuta ovanför några kvistar. Den dog absolut omedelbart och hörde aldrig smällen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Skam den som ger sig! Till slut föll den. Grattis Nils! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted April 14, 2017 Author Share Posted April 14, 2017 Lockade längs med linaälven nu på morgonen. Hade in en räv som inte följde manualen och kom smygandes i medvind. Hann se skymten av den på lite styvt hagelhåll upptäckte mig. Förbannade mig själv för att jag inte skidrade ut på udden jag först tänkt sätta mig vid. Bättre lycka ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Sista dagens rävjakt blev även den en nolla i protokollet. Men ta ledigt en nattvecka för att jaga räv är lite för dyrt. Så nu är det bara vänta på våren som lyser med sin frånvaro. Minusgrader och nysnö hela veckan om SMHI har rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted April 18, 2017 Share Posted April 18, 2017 Grattis till räven! Måste erkänna att det är längesedan jag lockade räv, man skulle kanske ta sig själv i kragen framöver... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted April 18, 2017 Author Share Posted April 18, 2017 Hade tänkt göra en riktig locksväng sista veckan men då mina arbetskollegor passade på att åka utomlands så fick jag inte ledigt. Så årets rävjakt gick mer eller mindre åt helvete med blåst och dåligt väder varje ledigvecka och då det väl blev dags så satt jag fast med förmiddag och nattskiftsvecka bästa tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bönpotatis Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Ni som lockar årsunge på våren och sommaren, när börjar ni locka? Jag tänker att dom flesta rävkullarna bör bör vara födda nu, eller föds snart. Har ni någon koll på när dom börjar ränna runt ett par hundra meter från grytet? Nordik predators fågelskrik bör väl funka? Tiken tar väl en del fågelungar till grytet som skriker? När sker detta? Mitten slutet på maj? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 16 minutes ago Bönpotatis sa: Ni som lockar årsunge på våren och sommaren, när börjar ni locka? Jag tänker att dom flesta rävkullarna bör bör vara födda nu, eller föds snart. Har ni någon koll på när dom börjar ränna runt ett par hundra meter från grytet? Nordik predators fågelskrik bör väl funka? Tiken tar väl en del fågelungar till grytet som skriker? När sker detta? Mitten slutet på maj? 1 augusti när säsongen drar igång är det muspip och fågelångest som gäller på ungrävarna. Harskrik skrämmer dem säger Ulf Lindroth. Under sommaren är det bara skyddsjakt på ungräv som är tillåtet. Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ) Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården den 1 juli–30 juni. Om de är stora nog att springa på lock då vet jag inte. Skulle gissa att de är beroende av modern för att få föda då? Mata ut dem från grytet och passa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted April 12, 2018 Author Share Posted April 12, 2018 Jakten häruppe slutar först den 15/4 så några ungrävar syns inte förrän i slutet av juli. Jag lockar inte förrän snön kommer ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 2 hours ago Bönpotatis sa: Ni som lockar årsunge på våren och sommaren, när börjar ni locka? Jag tänker att dom flesta rävkullarna bör bör vara födda nu, eller föds snart. Har ni någon koll på när dom börjar ränna runt ett par hundra meter från grytet? Nordik predators fågelskrik bör väl funka? Tiken tar väl en del fågelungar till grytet som skriker? När sker detta? Mitten slutet på maj? Under våren får du nog svårt att få ut nån unge ur lyan, såg iofs en ute 1maj ifjol men det hör nog till ovanligheterna. Midsommar och framåt känns säkrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bönpotatis Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Då blir det att köra igång efter midsommar, vaka vid gryt & växlar samt locka lite! Tackar för svaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 2 hours ago Bönpotatis sa: Då blir det att köra igång efter midsommar, vaka vid gryt & växlar samt locka lite! Tackar för svaren! Har ni åkrar med vall så är det självmål när de slår och strängar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bönpotatis Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 Ja. Man får testa muspip efter första skörden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skogsbo Posted May 11, 2018 Share Posted May 11, 2018 kör ni små försiktiga mus-pip med en såndär gummigrej man klämmer ihop eller kör ni mer mus-skrik med en pipa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bönpotatis Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 Jag tror jag ska köra med en "gummigrej" och även med småfågelskrik. Vi har synobs på valpar på slagna vallar så det bli lock/vak i helgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars m. l. Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Tydligen finns det gott om räv på markerna i år. Har set 3 kull om 4-6 valpar. Än så länge har jeg skjutit 5 styk på kombinerat vak och lock med muspipa. mvh Lars 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Nils l Posted November 16, 2018 Author Popular Post Share Posted November 16, 2018 Första svängen med lockpipa. Tog inte tio minuter så small det.. Efter en mycket lyckad tur med lock på orre så beslutade jag mig för att prova efter räv. En kortare förflyttning i motsatt riktning från Gällivare för att få lite mer vitt på backen så satte jag mig och lockade mot ett berg med en stor myr framför. Har sett en del spår där tidigare och det såg i övrigt optimalt ut. Kröp ihop med en risig gran bakom mig för att radera ut min kontur i möjligaste mån varefter jag tog fram nordik predatorn. En pipa jag blir mer och mer nöjd med. Tar inte fem minuter så ser jag en vacker räv på runt trehundra meters avstånd. Den har pejlat in mig exakt och kommer i trav rakt på mig. Då avståndet är hundra och några sänker den huvudet och farten. Då jag varit beredd länge låter jag skottet gå. Kulan tar två cm högre än vad jag siktar så det blir tvärnit i steget. Bilden förklarar varför. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 På 2018-11-16 at 18:51 Nils l sa: Första svängen med lockpipa. Tog inte tio minuter så small det.. Efter en mycket lyckad tur med lock på orre så beslutade jag mig för att prova efter räv. En kortare förflyttning i motsatt riktning från Gällivare för att få lite mer vitt på backen så satte jag mig och lockade mot ett berg med en stor myr framför. Har sett en del spår där tidigare och det såg i övrigt optimalt ut. Kröp ihop med en risig gran bakom mig för att radera ut min kontur i möjligaste mån varefter jag tog fram nordik predatorn. En pipa jag blir mer och mer nöjd med. Tar inte fem minuter så ser jag en vacker räv på runt trehundra meters avstånd. Den har pejlat in mig exakt och kommer i trav rakt på mig. Då avståndet är hundra och några sänker den huvudet och farten. Då jag varit beredd länge låter jag skottet gå. Kulan tar två cm högre än vad jag siktar så det blir tvärnit i steget. Bilden förklarar varför. Snö ❤❤ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted November 19, 2018 Author Share Posted November 19, 2018 12 hours ago strävhår sa: Snö ❤❤ Tyvärr så är det knappt någonting kvar i skogen. Men det som är kvar är hårt som sten och knastrar värre än knäckebröd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 1 hour ago Nils l sa: Tyvärr så är det knappt någonting kvar i skogen. Men det som är kvar är hårt som sten och knastrar värre än knäckebröd. Vid kusten är det ännu sämre. 0;0 mm snö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted December 3, 2018 Author Share Posted December 3, 2018 Ett långt skott i rak sidvind resulterade i ännu en räv som fälldes på nästan samma ställe som den förra. Denna gång en tik som inte kunde låta bli att kolla upp lätet från nordik predatorn. Fem pass avverkades under dagen men endast en räv. Det kommer en hel del snö nu och snart är skogsvägarna ofarbara. Väldigt lite rävspår men mycket ripspår längs småvägarna runt Gällivare. Jag hoppas nästa fågelår blir lika bra eller bättre än det här. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted December 3, 2018 Share Posted December 3, 2018 Grattis Nils! Bra jobbat! Kul att ni får ett bra ripår där uppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Nils l Posted December 3, 2018 Author Popular Post Share Posted December 3, 2018 Jag och min kompis står för någonstans runt 500 till 600 rävar på sex år varav säkert hälften är på lock, Det måste synas i fågeltillgången i närområdena och det gör det också. Inte för att skryta eller ta på sig någon hjälteroll men tillgången på skogshare har säkert tre till femdubblats sedan vi började med lockjakt. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 Två pass idag men det vill inte. Har kommit rätt bra med snö och det plogar över motorhuven när man kör oplogade grusvägar. Det börjar bli jobbigt att ta sig fram för rävarna nu och då sjunker antalet skjutna rävar per tillfälle. Längtar till löptiden och hoppas på skare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 10 hours ago Nils l sa: Två pass idag men det vill inte. Har kommit rätt bra med snö och det plogar över motorhuven när man kör oplogade grusvägar. Det börjar bli jobbigt att ta sig fram för rävarna nu och då sjunker antalet skjutna rävar per tillfälle. Längtar till löptiden och hoppas på skare. I natt skulle du suttit på min åtel, en eller flera (svårt att avgöra) ungräv har vandrat av och till under några timmar och levererat massor av bilder under sen kväll/natt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts