Hoppa till innehåll

Kunnigt folk om choker & patroner.


Blötjärn

Recommended Posts

Hej! 

 

Jag skulle vilja ha några bra tips från kunniga personer, eller mes personer med lång erfarenhet etc. 

 

Choker: vad ska man ha? Sådana som sticker utanför pipan, blir det extra bra träffbulder med dom? Om ja; vilka är bäst? Pris..Spelar ingen större roll eftersom jag ser det som en investering.

 

Patroner: tips på fabrikat som håller skaplig standard, allt från 7.5 till 1:or. 

Jag vill kunna ha fina bra choker för att kunna öka räckvidden en aning och få fina träffbilder.

 

Vad vet ni om kvalitén på fiocchi patroner? Hur ligger dom kvalitetsmässigt? 

 

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Blötjärn sa:

Choker: vad ska man ha?

De du behöver - dvs 1/4 och 1/2 om du nu inte avser tävla på en mer seriös nivå. George Digweed skjuter med 1/2 & 1/2 ut till 60-70 yards - den som kan spöa honom får gärna rampa upp till tightare trattar. Men för jakt är det som regel meningslöst med mer än 1/2. Välj rätt patron istället för att kompensera skitpatroner med tighta choker, det sänker bara din träffsannolikhet.

16 hours ago Blötjärn sa:

Sådana som sticker utanför pipan, blir det extra bra träffbulder med dom? Om ja; vilka är bäst? Pris..Spelar ingen större roll eftersom jag ser det som en investering.

Om extended ger bättre träffbildern eller ej beror på var de sitter..... En bra choke kan bara till del rädda en halvbra pipa, och inte göra ett jota på en skitpipa. Det finns liksom gränser på vilka under en choke kan göra.

De utvecklades egentligen för att de första lösa chokerna typ WinChoke etc var, och är, ganska korta typ 50mm. Då kan man trolla lite om man får 75mm att jobba på lite beroende typ av choke som herr chokedesigner väljer att jobba med. Men har man en halvbra pipa eller hyfsat långa choker i orginal så är skillnaden knappt mätbar. Och i praktiken kan jag inte säga att märkt någon skillanad.

Jag har själv bara extended på min Mk38 men det är enbart för att de är enklare att skruva ur......

Bäst? Lite beroende på bössa (typ av pipa) och vilken choke du vill ha - men Briley eller Teague ligger nog stabilt på top tre listan om du inte väljer handreglerade choker. Dock kostar en sådan choke som en bra hagelbössa.......

16 hours ago Blötjärn sa:

Patroner: tips på fabrikat som håller skaplig standard, allt från 7.5 till 1:or. 

Gamebore, Hull, Eley, B&P, NCI...... Köper man dyra puppor är de bra (nåja om man struntar i Gyttorp då..). Fråga två blir hur de trivs i just din pipa och just din choke. För det är tre saker som ska trivas tillsammans - pipa, patron och choke......

Träffbildens kvalitet slår i sammanhanget alla andra parametrar som fart, energi etc. Så ibland får man ge avkall på tex farten eller laddvikten för att det ska bli bra i en pipa och choke. Men det påverkar din räckvidd extremt lite, som WW Greener formulerade det hela "There's no substitute to put the pellets at the right spot".

Det svåra är som regel att hitta en patron som presterar bra till ett mer medelmåttligt pris. Och för att kontrollera det får man testa, testa, testa, testa och testa igen.

http://www.shotguns.se/html/choke.html

http://www.shotguns.se/html/cartridge.html

16 hours ago Blötjärn sa:

Jag vill kunna ha fina bra choker för att kunna öka räckvidden en aning och få fina träffbilder.

Leta i så fall förr upp en puppa som trivs i dina pipor i första hand. Det ger sannolikt större effekt.

16 hours ago Blötjärn sa:

Vad vet ni om kvalitén på fiocchi patroner? Hur ligger dom kvalitetsmässigt? 

De är en av de största producenterna av hagelkomponenter på marknaden, så det är inte så att de inte kan...... Sedan gör de bra puppor och "Inte fullt så bra" precis som alla andra. Frågan är hur bra du behöver.... Själv kör jag med ganska sloppiga puppor till lägre pris om jag vet att det blir korta håll, den lilla sekunden det tar att pilla i en premiumpuppa är som regel försumbar om man har en brytbössa.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka gedigna svar mina herrar! Culot, jag skulle nog våga säga att jag kan peta ner 8/10 lerduvor på 40m. En kråkfågel på stela vingar bör gå det med. Felet jag oftast gör är att hålla för långt fram när jag bommar. Jag är ingen jätteduktig hagelskytt, men vill påstå att jag kan skjuta, iaf bättre än gemene älgjägare :D

Jag köpte en kastare för ca 1 mån sen så jag har redan hunnit öva en hel del. Övar inför gåsjakten, jag vill ha rediga resultat!

 

Pmt, summan av kardemumman: jag bör köpa en briley eller teague och sen leta en skaplig "puppa" ?

Jag har en benelli montefeltro, om du ville veta vad jag har för kvalite på pipan. Benellipipa lär väl vara en rätt ok pipa eller? ...gämför inte med en perazzi nu, för då är väl vilken pipa som helst inte mer än ett avloppsrör  :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på vilken pipa du har.. är det den vanliga, äldre modellen, så kolla även Beretta Victory tuberna. Jag skaffade dem som de första extended och de var helt otroligt bra! Fick bättre träffar och mer döda fåglar, märkte en rejäl skillnad. Inte fler fåglar men mer döda.

Sen pluggen.. man kan kompensera liite sämre plugg genom att strypa choken lite. Ffa klenare hagel så brukar man få lite bättre effekt med strypta choker. Jag har ganska hög åtgång så jag styr oftast undan de här dyrare skotten och tappar inga fåglar för det utan sumpar jag dem så beror det på att jag pekat fel. Visst.. ibland drar man iväg rejält gammal plugg och då kan man märka av att de inte räcker till.

Så du måste inte köpa tokdyra skott om du inte vill. Däremot.. skjuter du mycket så är bättre choker helt klart en vettig investering.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det lutar ju åt det hållet Hipshot. Känns som jag kommer köra på med fiocchi. Dom känns relativt bra, sköt dock bom på en skata igår som satt STILLA, jag vet att skottet var väl placerat men jag misstänker att jag hade "hål" i svärmen. Körde 1/2 choke original som jag fick med. Förövrigt så är benellin inköpt för ca 1.5 vecka sedan, ny. Det var lite styvt håll på skatfan men ändå, blir väl en teaguechoke tror jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Blötjärn sa:

Ja det lutar ju åt det hållet Hipshot. Känns som jag kommer köra på med fiocchi. Dom känns relativt bra, sköt dock bom på en skata igår som satt STILLA, jag vet att skottet var väl placerat men jag misstänker att jag hade "hål" i svärmen. Körde 1/2 choke original som jag fick med. Förövrigt så är benellin inköpt för ca 1.5 vecka sedan, ny. Det var lite styvt håll på skatfan men ändå, blir väl en teaguechoke tror jag. 

Sittande skata på styvt håll är lite lotteri ty det är fan inte mycket vitalt där inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo de har ngt sånt där fuffens för sig.. det finns ingen hejd på hur många olika namn man hitta på för ett rör som är lite olika tillverkat..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ken1, har egen kastare. Kör inte trap eller skeet så. Så det kan bli lite lika, men nog poppar jag dom på 40. 80% i ideala förhållanden, när jupiter står i konjuktion med dalarna :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Hipshot sa:

Jo de har ngt sånt där fuffens för sig.. det finns ingen hejd på hur många olika namn man hitta på för ett rör som är lite olika tillverkat..

Verkar så, ska kolla noga så jag köper rätt!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här blir det ett par nya Teague chokes snart. Pratade med Josh idag och vi kom fram till 1/4 super extended. Då täcker jag alla lerduvor i Sverige.

extended för som pmt säger. Lätta att byta...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Sen pluggen.. man kan kompensera liite sämre plugg genom att strypa choken lite. Ffa klenare hagel så brukar man få lite bättre effekt med strypta choker. Jag har ganska hög åtgång så jag styr oftast undan de här dyrare skotten och tappar inga fåglar för det utan sumpar jag dem så beror det på att jag pekat fel. Visst.. ibland drar man iväg rejält gammal plugg och då kan man märka av att de inte räcker till.

Nja - hade du haft bra plugg hade du tappat färre eftersom en öppnare choke ger en större träffbild. Men visst ligger du helfel är det WWGreener så klokt sa - There's no alternative for putting the pellets at the right spot. Men en tightare choke "lengthen your reach but lesser the bag"...... Det är en tradeoff man får välja mellan.

De flesta överskattar sitt skytte och underskattar sin utrustning. En sittande skata är liten, avstånd är luriga. Men visst - 32g US5 på 40-45 meter blir gles oavsett choke. Vilket är orsaken till att man ska hållas med US6 eller US7 till fågel - även när det blir redigt långa håll. Sedan är choke det som det blir med en given puppa i en given pipa - vad som står stämplat på choken är en ren förhoppning och beror på vad choken är tänkt till för typ av patron - det kan slå både ett och två steg upp resp ner om man har lite olyt.....

Det är lite som Hadoke skriver "när den bepansrade ringduvan flyger som A10 Warthog genom en vägg av bly måste man ta i mer......". Men grejen är den att ringduvan är extremt lättskjuten - ett sketen US7,5 genom brösthålan i lite fart och duvan kommer ner i ett paket...... Så när man ser duvan släppa en fjäder är det inte för att det är träff - det är för att man ligger bakom....... Och då hjälper inte mer choke, grövre hagel och tyngre laddningar. Som Greener så klokt sa - det finns inget alternativ....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Nu ska du inte vara sån..... I början är det ju skitenkelt...... Det är när man kommit ur den nybörjarvillfarelsen som man inser hur komplext det är. En av de villfarelserna är att choken är ett skjuttekniskt hjälpmedel - dvs att den kan hjälpa dig att skjuta bättre......

Lite som folk som asar med pinnar, stativ, lyktstolpar, björnstöd, kopallar och bara gud vad för jävla skit för att de har svårt med den löpande älgen. Istället för att lära sig skjuta.......

/T

Nån måste ju , nu när du blivit lika varm å mänsklig som Farbror Barbro

/PB)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago culot sa:

Vingeltrattar  !  :P är det för att du blivit gammal å skumögd :D

LM kompenserar bättre för variationen på ammon, 1/4 är annars en bra choke för skeet om man ser till träffbilder. 

Tja.... Har skjutit kakor med cylinder märkta choker i snart två år.....! I min värld så ska jag börja skjuta onödigt trångt ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varm - tja, jag svettas när jag springer så: check.

Mänsklig - jo, född av kvinna så: check

Men Farbror Barbro? Har väl förr ett rykte om mig att vara klar, koncis och "om än en smula buffligt brutal". Linda in saker gör man på krogen för att ligga, hagelbössor är en annan sak.

Låt pågen köpa ett par Teague och själv komma till insikten att de inte hjälpte som han tänkt så blir han litta klokare han med. Så kan vi ha bra mycket intressantare diskussioner med honom om nått år eller så. Du vet - vi ska alla den vägen vandra. Och då är det bättre att han börjar gå än står kvar och stampar som de flesta andra som aldrig kommer ett enda steg på vägen.

Tids nog kan vi med pervers njutning brutalt såga av pinnen han sitter på. Men nu ger vi pågen en chans.....

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ken1 sa:

Tja.... Har skjutit kakor med cylinder märkta choker i snart två år.....! I min värld så ska jag börja skjuta onödigt trångt ;)

Skjut inga träffbilder vad du än gör!  Men inom 30m lär det funka om det är där du har duvorna ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago pmt sa:

....

Lite som folk som asar med pinnar, stativ, lyktstolpar, björnstöd, kopallar och bara gud vad för jävla skit för att de har svårt med den löpande älgen. Istället för att lära sig skjuta.......

/T

Det ligger väl i tiden pånågot sätt. Köp genvägar om det går. Jag är själv lite av offer av att vilja vara bättre hagelskytt än jag gör mig förtjänt av. Än har det inte funkat...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago henke67 sa:

Det ligger väl i tiden pånågot sätt. Köp genvägar om det går. Jag är själv lite av offer av att vilja vara bättre hagelskytt än jag gör mig förtjänt av. Än har det inte funkat...

Jo men det är ju det som är så jävla skönt med skytte. Du KAN inte köpa träffarna. 

Sedan ska jag väl inte påstå att jag är utan skuld heller - även jag har trott att "bara jag skaffar" så kommer det nog att gå bättre..... Numera VET jag att det är jag som står för träffarna, och bommarna. Inte bössan.....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago culot sa:

Vänta nu ! du är ingen jätteduktig hagelskytt samt nybörjare med  1 månads innehav av kastare , men träffar 8/10 på 40 meter .... PLUS attt du vet exakt vad du gör för fel, så att du kan konstatera  lucka i svärmen .... Ja det låter som att du inte ska ändra på nånting, och att du troligen är den största Naturbegåving sedan Digweed .

/ P

Nu är ju inte jag nån stor auktoritet på det här med hagelskytte (även om jag nog har fler choker än de flesta :wallbash:) men att skjuta på duvor från samma kastare, som troligen står på samma ställe och man själv står på samma plats är väl inte den svåraste typen av hagelskytte? Har man sedan tid att nöta en månad så känns inte 8/10 som övermänskligt. Det känns ju faktiskt också fullt rimligt att man faktiskt kan lära sig att känns vad man gör fel på den tiden om man besitter en viss analytisk förmåga.

Sedan är det väl kanske svårt att utvärdera hur pass duktig skytt man är efter ovanstående övning men just den duvan är man troligen grym på. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Sun Flower sa:

Nu är ju inte jag nån stor auktoritet på det här med hagelskytte (även om jag nog har fler choker än de flesta :wallbash:) men att skjuta på duvor från samma kastare, som troligen står på samma ställe och man själv står på samma plats är väl inte den svåraste typen av hagelskytte? Har man sedan tid att nöta en månad så känns inte 8/10 som övermänskligt. Det känns ju faktiskt också fullt rimligt att man faktiskt kan lära sig att känns vad man gör fel på den tiden om man besitter en viss analytisk förmåga.

Sedan är det väl kanske svårt att utvärdera hur pass duktig skytt man är efter ovanstående övning men just den duvan är man troligen grym på. 

Till culot:

Det var lite så min tanke var när jag svarade. Sen har jag haft substitut till kastaren jag köpte. Handkastare bland annat, så det är ju inte så att jag började skjuta lerduvor igår, som vissa verkar tro. Men innan har jag aldrig haft utbytbara choker till en bössa och nu ville jag ha tips och råd angående detta. 

Sen är det såhär; jag har ju ingen aning om vad du menar mer träff på 40 meter. Menar du en trap eller skeetbana? Eller helt enkelt att duvan går från höger till vänster 40m ifrån mig? Jag svarade utifrån som jag har skjutit helt enkelt, och då händer det till som tätt att hagelsvärmen förstör lerduvan på ca 40m håll rätt å slätt, utifrån så jag akjuter. Den bommade skatan som jag konstaterade att det måste ha varit en lucka var helt enkelt att jag efter skottet tog en masonitskiva som låg och skrotade på bondgåren och sköt på den, på ungefärligt samma avstånd. Tänkte för mig själv att det nog fanns plats för en skata att klara sig undan. Anledningen till att jag i stort sett är helt säker på att jag skjuter framför målen är att jag har märkt det på fågel. Rättare sagt kaja, hänt flera ggr senaste tiden att kajan stannar upp i sin flykt, lite som att det krockar med en vägg fast utan att krascha. Jag tolkar det som att svärmen swishar förbi och fågeln akyggar för det. Min analys.

 

Jag förstår att det dyker upp frågor i ditt huvud med tanke på vad jag skrivit, och med tanke på att du tror att jag är helt grön. Jag hoppas att detta förtydligar en del.

Jag hoppas även att du kan tona ner din lätt nedlåtande attityd och sluta med dina små förolämpningar, blir det ingen ändring så lovar jag att åka å köpa en chokladkaka, ipren & tamponger åt dig <3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...