Jump to content

Åteltunna (som fungerar)!

Maichel

Recommended Posts

Har förvisso en jaktelev som är underhållsansvarig och pysslar om min åtel. Den får nästintill daglig tillsyn vilket inte stör besökarna nämnvärt. Jag irriterar mig dock på den dåliga genomströmningen i min blå tunna - har lagt ut pengar på ett torn, lyxigt topp kryss med vajer och vinsch att hänga upp tunnan i, men det är inte lönt att använda eftersom grismaten inte ramlar ned i spridaren och tjongas ut.

Således ämnar jag nu förbättra den Blå tunnan så att den fyller sin funktion. Problemet jag vill lösa är dels att få utströmningen av grismat att fungera, och dels minska arbetsbördan på min jaktelev (a.k.a. Farsan). Tunnan funkar, tornet funkar. Man vinschar ner den till lagom höjd och fyller sen i vad man nu råkar ha hemma. Sen sprider den lätt och ledigt ut grisgottis två gånger innan det blir stopp i utlöppshålet på tunnan.

Jag är ingen ingenjör, det är farsan (även om det är lite svårt att intala sig när man ser honom in-action ibland), men jag tänker att tunnan behöver optimeras för att få till bättre genomströmning av material. För några veckor sedan stod jag bredvid en testsilo. Silon var framtagen av en svensk tillverkare och är erkänt bra och flitigt såld till lantbrukare. Det var då ideén väcktes i min arma skalle - sen dess har jag försökt klura ut hur jag enklast får en tunna att lina en sådan fodersilo.

Som ung och nybliven körkortsinnehavare modifierade jag en volvo 480, den byggdes om enligt konstens alla regler och utrustades med dubbla 15" baselement och ett knippe slutsteg. Gick åt mycket fogskum, polyester och spraylim innan jag var nöjd. Att jag inte har tinnitus är någon form av mirakel... Fogskum är en av komponenterna jag kommer att använda mig av.

Jag avser forma en kon inuti tunnan, snida till den, och sedan klä den med något slätt material för att på så sätt styra materialet som tunnan fylls på med rakt ned mot hålet i tunnans botten - snål som jag är vill jag inte se grisgottiset ligga och bli till geggamoja ute i hörnen - även om grisarna gillat sörjan såhär långt, de brukar resan bordet när jag hivat ut det på marken de gånger jag tömmer tunnan. Men jag vill sprida godsakerna med spridaren och framförallt vill jag få möget att fungera så att jakteleven inte ska behöva köra ut i spenaten varje morgon strax innan kl 9.

Ingredienser inköpta:

• Fogskum, två tuber
  • Svarta sopsäckar
  • Brun värdelös plasttejp

Jag kommer att gå miste om volym i tunnan, det har jag redan listat ut. Men jag hoppas samtidigt få i typ 25-50kg grisgodis och sedan kunna fylla på kontinuerligt när så behövs - inte dagligen!

Fördelar? Mindre underhåll.

Nackdelar! Grisarna verkar inte störas särskilt mycket av att farsan susar in där i tid och otid, i alla fall inte när de hittat dit. Jag kanske gör en höna av en fjäder, men tycker samtidigt att det blir lite för mycket spill med nuvarande hantering...

Kanske inte världens sexigaste projekt, men jag ville inte kludda ned min jaktdagbok med sånt här skitgöra ;)

Återkommer med bilder när en halvhändig kontorssnubbe försöker göra något smart, med händerna...

/M

• Like 1

fogskummet är en bra ide!
Jag har den på tre åtlar, förlorar inte så mkt volym, (jag kör med +100L blå tunnor)
Brukar ta hål i mitten av botten, spraya ner foskum på botten, emot kanterna.

Vänta till det härdat, och sen ta en japansåg och fixa lutningen med.
Brukar inte bry mig så hårt om hur det ser ut, snarare funktion.
Gissar på 7-8L i förlorad volym, men å andra sidan blir det inget kvar.. och inte gör nytta

• Like 1

använd gummihandskar och oömma kläder när du håller på med fogskummet fäster som F** på det mesta

• Like 1

12 hours ago redtop sa:

Det sitter ofta engångshandskar i locket på fogskumstuberna.

Tog ett tag innan jag såg det... :)

DSC_2256.JPG

vi som är födda med smäckra små tassar kan köra in bägge nävarna plus nått mer i dom där jävla tälten till handskar

• Like 1

Jag hade samma bekymmer, det löstes genom att ställa en bräda på sned inne i tunnan så att man avlastade från fodertrycket mot utloppshålet, lite som en baffelplåt i en krutdoserare.

Nästa förbättring var att byta ut centrumskruven på spridartallriken mot en lång skruv (från en expander plugg) som sticker upp i utloppshålet, då ingen skruv är helt rak så får man en svagt oscillerande pinne i hålet som hjälper till med att få jämt flöde på fodret , tallriken spänns fast med en kontramutter på skruven.

Har inte haft några problem med fodret sedan dess. 

På 2017-04-29 at 07:31 redtop sa:

Det sitter ofta engångshandskar i locket på fogskumstuberna.

Tog ett tag innan jag såg det... :)

DSC_2256.JPG

Jag har gjort av med närmare ett tresiffrigt antal flaskor och aldrig brytt mig om att undersöka den lilla plastpåsen närmare. :D tack för tipset.

• Like 1

Igår kväll klyddade jag med min blå tunna! Fast först efter ett lättare fyspass. För några veckor sedan när Lilla-M ville åka traktor gjorde jag två flugor på smällen och hämtade två skopor päresten. Vår lilla infart till åteln behövde kärlek - hasplåtarna på fyrhjulingen fick slita ont och jag började oroa mig för jaktelevens framfart då han mer eller mindre dagligen åker in och ut den vägen. Senast jag själv körde in var i mörkret då jag fällt gyltan. Höll på att sätta maskinen i ett surhål eftersom vikten från gyltan och undertecknad blev lite för bra i de djupa hjulspåren. Går allt som oftast bra men inte när hjulspåren blir så djupa att maskinen glider fram på hasplåtarna <_<

En timme senare och några hundra kilo päresten senare var jag svettig. Sen körde jag in, njöt av hur smidigt det gick att krypköra in, och plockade ned min blå tunna från ställningen.

Tömde ut resterna vilket knappt motsvarade 5kg majs/ ärt- blandning och smög sen ut ur skogen igen. Tunnan var hyfsat ren och fin så jag borstade rent, duschade med blomsprutan och plockade sen fram fogskummet. Tömde båda tuberna. Kladdigt djävla skit!

Formade med hjälp av munstycket så gott jag kunde en kon. När jag sedan såg att den började sjunka ned i botten så blev goda råd dyra. Hittade en plastkasse och en tratt. Raskt tryckte jag ned plastkassen och pressade sen ned tratten tills den satt i hålet i botten på tunnan. Försökte sen så gott jag kunde forma till kanten innan jag fick se mig besegrad. Det var så jag lämnade projektet vid niotiden igår kväll.

För att uppnå den form inuti tunnan som jag tror kommer att fungera bra så behöver jag minst två tuber fogskum till. Framförallt om jag ska nå tillräckligt överskott för att kunna forma till en tillräckligt hög kon inuti tunnan.

Fortsättning följer...

kan du inte ta lite bilder?

Vore skoj att se hur du pysslar!

21 minutes ago lindgren sa:

kan du inte ta lite bilder?

Vore skoj att se hur du pysslar!

Det var min avsikt! Men med tanke på hur kladdigt jag var så ville jag inte utsätta tjänstemobilen för en sådan prövning igår kväll -_-

Lovar plåta nästa gång när jag kör del. 2

/M

• 2 weeks later...

När jakteleven igår kväll meddelade att han skulle på semester var det lika glädjande som det var en spark i baken på undertecknad att få den blå tunnan i drift igen ^_^

Hade lite problem när jag fogskummade tunnan. Säkert för att jag dundrade på för mycket och för tjockt med 'skum' på en och samma gång. Försökte mig på en lucköppning för ett tag sedan men då hade skummet inte härdat helt. När jag lagt i skummet fick jag panikfixa och pressade ned en plastkasse och en tratt. Dessa två blev faktiskt en bra början på den form jag tänkt mig försöka få till.

Innan jag började karva med en slö morakniv och efter att jag avlägsnat tratten:

20170521_201628.thumb.jpg.ee9bce2d11e92ea4c0146c2c680e9230.jpg

Skummet sväller som faen! Om jag ska göra om operationen på någon ny tunna så kommer jag att göra en kon och pressa på plats och sedan fylla tomrummet mellan tunna och kon med fogskum - min paniklösning med plastkassen och olje/bensin-tratten var en quick-fix som delvis räddade mig, och den blev kanske inte helt fel eftersom plastkassen fastnade och blev en glatt yta längst ned...

20170521_203706.thumb.jpg.4a8bb92ab9465ae0daf625e496921bd1.jpg

Någon gång får man nöja sig och det kanske inte syns så bra på bilden ovan, men här har jag karvat bort fogskum och format fram en kon. Den sluttar egentligen flackare än jag hade tänkt mig och det beror enbart på att jag hade köpt för lite fogskum att arbeta med. När behovet av tunnan i drift är mindre igen ska jag bygga på tills jag når önskad sluttning. Som det är nu sluttar konen i två olika vinklar - alla som vet hur en tratt ser ut kan nog föreställa sig...

Efter att jag städat undan allt smått djävla flis eller vad man nu ska kalla det - rysligt så det for omkring, så blåste jag rent med tryckluft och skruvade på spridaren. Lastade sen allt bråte på fyrhjulingen och drog ut i spenaten. Myggen har vaknat med besked kan jag säga <_<

20170521_210406.thumb.jpg.686700d24b1c7e0c5dcf6e05cce1e1d3.jpg

De flesta ser säkert varifrån spridaren kommer. Där är bra tjong i dessa spridare och är man inte beredd så svider det till lite i skinnet när ärtorna skjuts i väg! Denna spridaren är modifierad. Jag har öppnat upp konen precis ovan spridartallriken så att den släpper ut lite mer grisgodis, och detta gör att materialet som rinner ned från tratten bromsar farten och minskar spridningen sett till hur långt ut allt flyger. Blev faktiskt skitbra då jag inte vill vräka ut grisgodiset allt för långt från tunnan.

Kör spridaren på 75% i 5sec. Den tjongar igång på full patte, sprider ut lite gottis och går sedan ned i varv och mer "strör" ut majs/ ärt- blandningen under spridaren. Ganska så precis jag vill ha det!

Får väl se det som att del. 1 är klar i detta lilla projekt. När de första 25kg jag hällt i är slut ska jag se hur mycket av grisgodiset som finns kvar och sedan om jag ska ge mig på del. 2. Del två innebär i så fall att bygga på konen och forma om den. Då måste jag i så fall hitta ett bättre verktyg än en slö gammal morakniv.

Grisarna verkade nöjda. Tre stora suggor, 11 smågrisar och en årsgris hälsade på i lite drygt fyra timmar. Knappt tre timmar efter att jag varit ute och levt om på åteln. Nu är dom dessutom rysligt punktliga och kommer strax efter kl. 23 och försvinner iväg igen när klockan börjar närma sig fyra på morgonen.

/M

• Like 1

p.s

Mängden grisgodis på bilden under spridaren är rätt typisk dosering. Cirka 5-7kg och detta brukar nassarna sätta i sig när de tittar förbi. Enstaka gånger är inte bordet tömt, men allt som oftast städar de innan de ger sig av.

/M

Hajjar inte.. 

Monterade spridare för en del år sen nu och det var bara att dra fast den på blåtunnan och silicona under så det inte kröp in fukt.. Sen funkade det.. Är det inte en kass spridare från början du har eller? 

Jag fixade två av Calle Pfeiffs stora spridare, tror de drog ut 1 kg i sekunden.. med en J-LA fart :wub:

29 minutes ago Hipshot sa:

Hajjar inte.. 

Monterade spridare för en del år sen nu och det var bara att dra fast den på blåtunnan och silicona under så det inte kröp in fukt.. Sen funkade det.. Är det inte en kass spridare från början du har eller? 

Jag fixade två av Calle Pfeiffs stora spridare, tror de drog ut 1 kg i sekunden.. med en J-LA fart :wub:

Prestandan i spridaren är inte problemet! Den tjongar på utav bara helvete. Lite för bra för min smak då jag inte vill ösa ut gottiset över hela bygden. Att montera i botten på tunnan var inte heller något problem. Det jag störde mig på var att det var för dåligt flöde ut ur tunnan. Ärt/majs/ vete- blandningen rann bra i början men när nivån i tunnan började gå ned så slutade det att rinna och då stod det mycket gottis kvar utmed botten av tunnan. Därav min idé att bygga upp en kon inuti tunnan för att få den att mer likna en vanlig fodersilos.

Har faktiskt aldrig mätt hur mycket den matar ut per sekund men de borde jag kanske göra, på riktigt! Har kört på tills jag tycker jag uppnått lagom mängd godis på marken och konstaterat att det ser ut som när man hivat ut en halv spann...

Sen kanske allt grundar sig i att jag är man och att vi ibland när en längtan att börja mecka med sådant som redan fungerar :lol:

/M

• Like 1

Hålet ned i Calles stora spridare är troligen mer väl tilltaget så det ska mycket till innan det fastnar.. 

• 2 weeks later...
  • 2 years later...

Hämtade inspiration i den här tråden när jag gjorde min tunna, så jag lägger en länk till det bygget här om nån snubblar in i den här tråden.

• Like 1