speed295 Posted May 9, 2017 Posted May 9, 2017 Hej Jag behöver lite tipps på vilket pcp luftgevär jag bör leta efter för att träna och även kunna utföra skydsjakt på skator, kråkor, råttor Har tittat på blocket efter fx pcp, men svårt då jag inte kan så mycket om pcp luftgevären. Hoppas på tipps och råd, helst under 10 000, nytt eller begagnat.... spelar ingen större roll Quote
vildmark Posted May 9, 2017 Posted May 9, 2017 Fx cyclone eller fx whisper.. Krävs licens för att få köpa de kraftiga gevären.. och för licens krävs att du har uppdragsgivare.. Tror inte att kråkor får skjutas med luftgevär tyvärr.. men skator, duvor och kajor samt råttor går bra. Quote
speed295 Posted May 10, 2017 Author Posted May 10, 2017 Ok Vi äger en jordbruksfastighet, så vi får skjuta skadedjur. Om jag inte helt har missupfattat allt. Då är vi väl själva uppdragsgivare? Vi har även vapen licens på hagel och 222, älgen hade frusit fast..... när vi skulle skjuta upp för klass 1. Så att få licens för ett luftgevär, kan jag inte se att det skulle vara något hinder. vill dock inte skjuta skator med 22á, då kulan går ganska långt och kan hamna hos grannen. Om man tar skott på skatan när dom sitter i stor björken. Vilka FX har reglerbart tryck? vid ex inomhusjakt i lada kan det ju vara bra om kulan inte går igenom plåttaket :-s Vilka modeller av FX ska man hålla utskik efter? köper hellre ett dyrt än blir missnöjd med ett billigare efter ett tag Tack för ditt svar Quote
Hipshot Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Ansök om inköpstillstånd så du har detta klart sen är det bara att välja bössa. Om Fx så verkar det som nya blocket är mer driftsäkert så då är det Royal eller tex Streamline som gäller. Annars Cyclonen. Titta även på Benjamin Marauder (?).. den verkar riktigt bra! Min Cyclone går inte igenom plåttak trots full flås i kal 22. Quote
Popular Post walle91 Posted May 10, 2017 Popular Post Posted May 10, 2017 Min Royale kronografsköt jag förra sommaren. Ska man skjuta inomhus så är en fartväljare ett måste enligt mig. Vill minnas att min gick i 180m/s, 240 m/s samt 305 m/s på dom tre effektlägena. Tycker att det resulterar i mest död när man kör lägsta effekt även om diabolerna redan i 180m/s drar rakt igenom en kaja. 3 Quote
Henrik Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Speed, om polisen beviljar licens eller inte beror dessvärre på var i landet de befinner sig och vilket humör de är på På många håll i landet är det väääldigt svårt att få jakt- eller skyddsjaktslicens på luftgevär. Men givet att du får licens så funkar t ex Royale med ställbar fart väldigt bra, på lägsta fart så har jag klarat mig ifrån att perforera några plåttak. //Henrik Quote
Hipshot Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Ni har dåliga nerver Ja det smäller som FAN i plåttaket när man träffar inifrån men det håller även på fullfräs ca 270 m/s.. Tom den här glasfiberfuskplåten håller.. men osäker på om jag sköt på fullfräs där.. Quote
fredde_fmj Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Om du kör på Hipshots tips och väljer FX Cyclon, se till att du söker inköpstillstånd på en dämpare också. Det kan ju fungera med en extern 'shroud' också men då är man kanske beroende av design och man måste prova sig fram. Varför ljuddämpare? Jo för FX cyclone smäller högt när den skjuter på fullt flås och det känns skönt att skjuta utan hörselskydd vid/på skyddsjakt. 1 Quote
Hipshot Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Hepp! Stor klokskap här.. Skippa Cyclonen av det skälet! Skaffa ett vapen med Shroudad (?) pipa direkt så slipper du trams med dämparlicenser. Quote
Henrik Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Svaret bör väl bli Royale om jag inte är ute och cyklar Quote
Hipshot Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/crosman/crosman-marauder Ovan och Streamline.. mfl säkert. Quote
speed295 Posted May 10, 2017 Author Posted May 10, 2017 OJ Många goda råd, får tacka .... och buga Men "mer död, med långsammare utgångshastighet, 180m/s"? I så fall borde ju ett icke licenspliktigt kunna användas på skator? Fast blir väl klent på längre avstånd? typ 70m Royal finns väl i 300 400 och 500, vad skiljer dom åt förutom större tank Quote
Dansken Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 5 hours ago Henrik sa: Speed, om polisen beviljar licens eller inte beror dessvärre på var i landet de befinner sig och vilket humör de är på På många håll i landet är det väääldigt svårt att få jakt- eller skyddsjaktslicens på luftgevär. Och inte blir det enklare om dom frågar SvJF's experter om utlåtande i frågan.... Det ställde till en säsongs fördröjning för mig Quote
Henrik Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Speed, såvitt jag förstått det skiljer tankens volym och kolven 300 modellen från de övriga. 400 och 500 modellerna. Har samma kolv men 500 modellen med sin större tank finns bara .25. Att ett icke licenspliktigt luftgevär funkar på skator i praktiken är väl en sak men det är inte tillåtet inom lagens råmärken. Efter att ha skjutit en del med mitt Royal 400 så kan jag konstatera att 70 m inte är ett "längre avstånd" det är ett jättelångt avstånd även för ett licenspliktigt pcpgevär, visst finns det gott om youtube klipp på folk som skjuter fåglar på dessa håll men att kunna göra det på ett etiskt och konsekvent sätt kräver en nivå på skyttet som vi inte ofta ser. //Henrik 2 Quote
offire Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Streamline.....www.youtube.com/watch?v=y00wniFrCrA Quote
JOBEno1 Posted December 11, 2018 Posted December 11, 2018 Luftar tråden lite? Efter att för ett tag sedan, köpt en begagnad FX Gladiator och fått den servad måste jag säga att det är ett jäkligt kompetent skyddsjaktsvapen, speciellt med tanke på i vilka miljöer jag är tvungen använda den på (enda möjligheten egentligen) Favoriten är ju fortfarande min finnfire för skyddsjakt, men när det gäller inomhus eller andra knepiga situationer så är det gladiatorn som snackar. Jag har däremot märkt vilket otroligt sanslöst utbud av diaboler som finns på marknaden, så där fäller det att testa och vara lite sansad.?? Hur går det för er och vilka erfarenheter har ni? Quote
JOBEno1 Posted December 27, 2018 Posted December 27, 2018 Fyller på själv här. Fick tios från Dansken om Hawke airmax och hittade via grannforat en hawke airmax så nu kan äntligen jag justera ner parallaxen. Quote
Recommended Posts