MOB Posted June 5, 2017 Posted June 5, 2017 Hej. Jag funderar på ett par saker gällande att lämna in pipor för kapning och gängning. Önskar att få två smidigare och något lättare vapen. Samt ev. kunna sätta ljuddämpare utan att behöva bära runt på en flaggstång. Vid pipmätning i enlighet med polisens riktlinjer uppmätte; Carl Gustaf 1900 6.5x55 59cmHVA 468 8x57 70cm A Målet är att ha så korta lagliga pipor som möjligt utan att negativt påverka. 1. Precision 2. Balans. 3. Rekyl. Tips och råd? Fördelar och nackdelar. B Vilken sorts dämpare är att föredra? Fördelar och nackdelar. C Planerar även kolvbyten till något lättare (Syntet, laminat el. motsvarande) Är det bättre att byta kolv före man kapar eller efter? Tack på förhand. /Mob Quote
pmt Posted June 5, 2017 Posted June 5, 2017 31 minutes ago MOB sa: Målet är att ha så korta lagliga pipor som möjligt utan att negativt påverka. 1. Precision 2. Balans. 3. Rekyl. Precisionen är det minsta problemet.... De andra kan du glömma..... Balansen blir i 9 fall av 10 kass, och rekylen ökar om du skjuter utan dämpare. Utan ljuddämpare blir de fladdriga, med framtunga. Därtill är 6,5 lite kinkig om du vill hålla den i klass 1 - den tarvar lite piplängd för att prestera. Nu har de inga större ekonomiska värden, men kortade pipor sänker värdet dramatiskt i mina ögon. Ska man ha dämpare ska man ha en pipprofil och piplängd som är avsedd för det från början. Handlarnas kasuner är nerlusade med korta älgpiskor som de förra ägarna inte kunde skjuta med..... Och de är svårsålda..... T Quote
MOB Posted June 5, 2017 Author Posted June 5, 2017 A. OK pmt. Det var ju riktigt sura nyheter. Tycker dock att HVA pipan på 70 cm är lite att ta i... :'( Verkar som om frågorna B och C föll med A.. Attans... Quote
pmt Posted June 5, 2017 Posted June 5, 2017 Prova en söndersågad Husqvarna på en älgbana så förstår du vad jag menar....... Det är ingen som helst brist på dem. Det är svårare att sätta tillbaka det du sågat av än det är att såga. /T Quote
Flintbüchse Posted June 5, 2017 Posted June 5, 2017 59 minutes ago pmt sa: Prova en söndersågad Husqvarna på en älgbana så förstår du vad jag menar....... Det är ingen som helst brist på dem. Det är svårare att sätta tillbaka det du sågat av än det är att såga. /T Instämmer med det du sagt. Tar jag av dämparen på halvsjuan blir den helt hispig i rörelserna och skruvar jag på termosen blir den lite framtung. Jag kan skjuta bra med den på men utan stöd är skyttet långt ifrån bra. Quote
Pongu Posted June 5, 2017 Posted June 5, 2017 Jag tror det dör en skogvaktare varje gång någon kapar pipan på en m/98! Även om det ekonomiska värdet inte är så stort vore det sorgligt att förstöra ett så fint vapen... Min ena Tikka T3 har 71cm pipa, den andra 62cm. Min ena 1900 har 66cm, liksom Winchestern. Den andra 1900:an har 61cm. Gör som du vill. Kapa den. Spraymåla den. Häng en lampa på den. Lägg den i en gummikolv. Men snälla, lägg inte ut några bilder... 2 Quote
TekDr Posted June 5, 2017 Posted June 5, 2017 54 minutes ago Pongu sa: Jag tror det dör en skogvaktare varje gång någon kapar pipan på en m/98! Även om det ekonomiska värdet inte är så stort vore det sorgligt att förstöra ett så fint vapen... Min ena Tikka T3 har 71cm pipa, den andra 62cm. Min ena 1900 har 66cm, liksom Winchestern. Den andra 1900:an har 61cm. Gör som du vill. Kapa den. Spraymåla den. Häng en lampa på den. Lägg den i en gummikolv. Men snälla, lägg inte ut några bilder... Även jag gillar långa pipor men är skyldig till skändning av en M98 ändå (och en Hva 246 till råga på allt , men jag får skylla på att det var inte jag som började skändningen av byssen utan det hade pågått lång innan jag ärvde den). Sågen stannade dock på 56cm som ger en helt okej balans utan dämpare och en aning framåt (vilket jag föredrar för att skjuta bra) med dämpare på. Har man då även rembygelfäste på pipan blir den inte så lång att bära. Så TS kan nog lugnt kapa sin bössa om det är det han vill men om man inte vill ha ett mer eller mindre obrukbart vapen utan dämpare bör han nog inte gå under 55 cm. 1 Quote
MOB Posted June 5, 2017 Author Posted June 5, 2017 1 hour ago Pongu sa: Jag tror det dör en skogvaktare varje gång någon kapar pipan på en m/98! Även om det ekonomiska värdet inte är så stort vore det sorgligt att förstöra ett så fint vapen... Min ena Tikka T3 har 71cm pipa, den andra 62cm. Min ena 1900 har 66cm, liksom Winchestern. Den andra 1900:an har 61cm. Gör som du vill. Kapa den. Spraymåla den. Häng en lampa på den. Lägg den i en gummikolv. Men snälla, lägg inte ut några bilder... Okej. Inget är bestämt ännu. Lovar att du ska få slippa se bilder oavsett Skohvaktare... XD Quote
MOB Posted June 5, 2017 Author Posted June 5, 2017 55 minutes ago TekDr sa: Även jag gillar långa pipor men är skyldig till skändning av en M98 ändå (och en Hva 246 till råga på allt , men jag får skylla på att det var inte jag som började skändningen av byssen utan det hade pågått lång innan jag ärvde den). Sågen stannade dock på 56cm som ger en helt okej balans utan dämpare och en aning framåt (vilket jag föredrar för att skjuta bra) med dämpare på. Har man då även rembygelfäste på pipan blir den inte så lång att bära. Så TS kan nog lugnt kapa sin bössa om det är det han vill men om man inte vill ha ett mer eller mindre obrukbart vapen utan dämpare bör han nog inte gå under 55 cm. Skända eller inte.. Det återstår att se. Det vill jag ju kunna (använda även utan dämpare) . 56cm känns spontant helt ok. Quote
TekDr Posted June 5, 2017 Posted June 5, 2017 29 minutes ago MOB sa: Skända eller inte.. Det återstår att se. Det vill jag ju kunna (använda även utan dämpare) . 56cm känns spontant helt ok. När du kommit upp i rätt mängd inlägg för att komma in i finrummet kan du kolla in bilder på byssen i min lilla "dagbok" så slipper Pongu få hjärtflimmer av att se den här 56-57cm är väl ungefär standard för de flesta vapen idag (Min Hva började på 62cm). Min Sako 75:a i 6,5 är 57cm från fabrik och det räcker bevisligen för att välta både älg och 100kg+ gris även om jag själv inte väljer den bössan numera om sånt står på dagordningen. 1 Quote
MOB Posted June 5, 2017 Author Posted June 5, 2017 1 hour ago TekDr sa: När du kommit upp i rätt mängd inlägg för att komma in i finrummet kan du kolla in bilder på byssen i min lilla "dagbok" så slipper Pongu få hjärtflimmer av att se den här 56-57cm är väl ungefär standard för de flesta vapen idag (Min Hva började på 62cm). Min Sako 75:a i 6,5 är 57cm från fabrik och det räcker bevisligen för att välta både älg och 100kg+ gris även om jag själv inte väljer den bössan numera om sånt står på dagordningen. Det lär väl dröja ett tag innan man når dit. Det lilla jag kan om hjärtflimmer så är det en dålig sak.. 56-57 tycker jag spontant låter som en utmärkt längd. Om det inte pajar allt för mycket.. 3 hours ago TekDr sa: Även jag gillar långa pipor men är skyldig till skändning av en M98 ändå (och en Hva 246 till råga på allt , men jag får skylla på att det var inte jag som började skändningen av byssen utan det hade pågått lång innan jag ärvde den). Sågen stannade dock på 56cm som ger en helt okej balans utan dämpare och en aning framåt (vilket jag föredrar för att skjuta bra) med dämpare på. Har man då även rembygelfäste på pipan blir den inte så lång att bära. Så TS kan nog lugnt kapa sin bössa om det är det han vill men om man inte vill ha ett mer eller mindre obrukbart vapen utan dämpare bör han nog inte gå under 55 cm. Skända eller inte.. Det återstår att se. Det vill jag ju kunna (använda även utan dämpare) . 56cm känns spontant helt ok. Quote
MOB Posted June 5, 2017 Author Posted June 5, 2017 1 hour ago Dansken sa: Har du en egen stumpkyrkogård.. Quote
faxe Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 Pipkapning = Modenyck (i de flesta fallen). I de tätaste snåren är även en revolver för lång. Mitt förslag är kapa inte förens du skjutit en hel del med bössorna. Angående dämpare så skulle jag aldrig köpa en som inte är delbar, och man kan byta front. Då det endast är bakstycket som är licens pliktig, och man kan köpa flera fronter till den. 2 Quote
MOB Posted June 6, 2017 Author Posted June 6, 2017 1 hour ago faxe sa: Pipkapning = Modenyck (i de flesta fallen). I de tätaste snåren är även en revolver för lång. Mitt förslag är kapa inte förens du skjutit en hel del med bössorna. Angående dämpare så skulle jag aldrig köpa en som inte är delbar, och man kan byta front. Då det endast är bakstycket som är licens pliktig, och man kan köpa flera fronter till den. Tack faxe. Jo får väl hänga ett tag med dem på banan. Bra tips med delad dämpare. Hade ingen aning. 10 hours ago Dansken sa: Har du en egen stumpkyrkogård.. Quote
Popular Post Dansken Posted June 6, 2017 Popular Post Posted June 6, 2017 Eunukkerna vid Kejsarens hov i Kina hade sina "demonterade" delar i en burk som dom fick med sig när dom pensionerades och avträdde sin plats. Således kunde dom komma "kompletta" till eftervärlden. Så också här: när alla gamla Husqvarnor en gång ska smältas ned och bli armeringsjärn kan dom smälta ned den "schmuck" jag har kapat av tillsammans med resten så bössans själ är hel när den ska vandra vidare.. 5 Quote
Pongu Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 Aha, du tänker så. Jag var lite bekymrad över vad du skulle säga när Sankte Per tog upp det där med pipkapningarna! Quote
Dahla Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 Jag skulle aldrig få för mig att sätta en dämpare på en bössa för rörlig jakt men det är jag det... på en bössa för vak där jag sitter still kan jag tänka mig både dämpare och längre pipa och har lite funderingar kring en 65 cm pipa i 7x57 med dämpare mest för att få upp farten lite "gratis" och tänkarna på en 75 cm lång pipa i 6,5x55ai med dämpare finns också men är längre bort i tid. Blir bössan obalanserad får jag väl borra hål bakom kappan och fylla med bly... 1 Quote
pmt Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 2 hours ago Dahla sa: Blir bössan obalanserad får jag väl borra hål bakom kappan och fylla med bly... Då blir den baktung och trög. Borra hellre i pistolgreppsrosetten, det sänker tyngdpunkten lite och kompenserar för kikaren. Sedan är det inte EN fråga om längd, eller tyngdpunkt. Det är frågan om viktfördelning vilket i klartext betyder pipprofil OCH längd. Det är därför en pipa som lirar i rätt längd blir viktig om den kortas. Men en kort med rätt profil ger bra balans. Idealt är det vanligen bättre att kompensera vikt fram/bak med vikt mellan händerna än bak/fram. Pratar man bara tyngdpunkt och tyngdpunktsförskjutning blir det jävligt lätt jättefel. T Quote
MOB Posted June 6, 2017 Author Posted June 6, 2017 Kanske en dum fråga men jag provar ändå: Hur kommer det sig att likadant vapen kan ha olika längd på orginalpipan men ändå funka lika bra? Finns det inte en optimal längd för respektive vapen, kaliber..? :0 Borde den i teorin inte gå att korta till de. Kortaste ordinalpipelängden som fabrikörn släppt ifrån sig? :/ Quote
lindgren Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 Allt är inte optimalt, alltid får man kompromissa på ett eller annat vis. Beroende på hur man ska använda den... 1 Quote
Flintbüchse Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 3 minutes ago MOB sa: Hur kommer det sig att likadant vapen kan ha olika längd på orginalpipan men ändå funka lika bra? Finns det inte en optimal längd för respektive vapen, kaliber..? Funka lika bra till vad? Ett och samma vapen kan ju fylla olika behov, exempelvis kort pipa för hundförare, längre pipa för en bänkskytt. Optimal längd beroende på användningsområde borde vara mer precist. 1 Quote
pmt Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 2 hours ago MOB sa: Kanske en dum fråga men jag provar ändå: Hur kommer det sig att likadant vapen kan ha olika längd på orginalpipan men ändå funka lika bra? De har olika piplängd - ja, så längt är det inte rätt. Men de funkar absolut inte lika bra. I synnerhet inte till allt. Sedan har du en kaliberberoende konstant eller hur man ska säga - sett till när en kaliber blir "meningslös" sett till prestanda. Klassiska exemplet är 308/30-06/300WM... Om du skjuter en 300WM i en så kort pipa att prestandan blir samma som med en 308 i samma piplängd har du ingen nytta av den större hylsan, Även om det är roligt när det säger ka-BOOOOOM. Ovan på det har du sedan klassgränserna. Lägg ihop båda så förstår du varför det är en smula obegåvat att korta en 6,5x55 eftersom man blir begränsad till ammunitionsurvalet. Notera att de flesta ammunitionstillverkare anger piplängden när de anger V0 eftersom det är väldigt beroende på piplängd...... Det är förvånande ofta 74cm pipor på en del kalibrar som annars hade legat en smula "fel" till. /T 1 Quote
MOB Posted June 6, 2017 Author Posted June 6, 2017 1 hour ago pmt sa: De har olika piplängd - ja, så längt är det inte rätt. Men de funkar absolut inte lika bra. I synnerhet inte till allt. Sedan har du en kaliberberoende konstant eller hur man ska säga - sett till när en kaliber blir "meningslös" sett till prestanda. Klassiska exemplet är 308/30-06/300WM... Om du skjuter en 300WM i en så kort pipa att prestandan blir samma som med en 308 i samma piplängd har du ingen nytta av den större hylsan, Även om det är roligt när det säger ka-BOOOOOM. Ovan på det har du sedan klassgränserna. Lägg ihop båda så förstår du varför det är en smula obegåvat att korta en 6,5x55 eftersom man blir begränsad till ammunitionsurvalet. Notera att de flesta ammunitionstillverkare anger piplängden när de anger V0 eftersom det är väldigt beroende på piplängd...... Det är förvånande ofta 74cm pipor på en del kalibrar som annars hade legat en smula "fel" till. /T "6,5x55" har jag gett upp att kapa. Den har nog tillräckligt kort pipa. Quote
Pongu Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 Med lång pipa får man gratis fart (mer fart till mindre kostnad vad gäller krutmängd och rekyl), stabilare frihandsskytte, stabilare sving, mindre knall, mindre mynningsflamma och ett snyggare utseende. Med kort pipa får man ett smidigare vapen. Kalibrar med stor hylsa i förhållande till kalibern fungerar ofta bättre med lång pipa, medan lite grövre kalibrar med mindre hylsa inte förlorar så mycket med kort pipa. 2 Quote
Recommended Posts