Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej. 

Jag har ärvt några bössor som stått /står orörda i vapenskåp (kallgaragel i över 1.5 år. (rost finns) 

Något man ska göra vapenvårdsmässigt eller tänka på att fixa med Innan man tar dem till skjutbanan? 

På direkten och/eller strax före. 

Räknar med att licenserna är klara senast i slutet av sommaren. :)

/M

Posted

Vanlig vapenvård och ytterst lite fett på låsklackarna (ytan som är riktad bakåt), gärna även spännkurvan.

Posted
2 minutes ago Pongu sa:

Vanlig vapenvård och ytterst lite fett på låsklackarna (ytan som är riktad bakåt), gärna även spännkurvan.

-Tack Pongu!

Posted
2 hours ago Pongu sa:

Vet man inte hur vården varit historiskt skulle jag nog säga en rejäl rengöring med solvent och hela köret - en svettig övning som regel om bössorna aldrig sett riktigt solvent.

/T

• Like 1
Posted

En titt på lådskruvar är inte helt fel/C 

• Like 1
Posted
3 hours ago pmt sa:

Vet man inte hur vården varit historiskt skulle jag nog säga en rejäl rengöring med solvent och hela köret - en svettig övning som regel om bössorna aldrig sett riktigt solvent.

/T

Om man är osäker är det aldrig fel med kopparlösare eller JB-pasta! När man kör igenom första lappen efter borstningen med krutlösare tycker jag man känner rätt väl om det finns något trångt parti eller inte. Men första gången kan det nog vara bra med kopparlösare, som en liten mini-break-in! 

Drog ur en nyinköpt studsare för några dagar sedan och den tidigare ägaren var nog ingen vän av vapenvård! Jäklar vad många svarta lappar det kom ut! Men efter det spegelblankt lopp och skarpa bommar ändå ut åt båda hållen! 

• Like 1
Posted
22 minutes ago Christian N sa:

Bra där! 

Testa lådskruvarna! Har träet torkat ihop och systemet ligger och glappar i kolven kan den spricka i första skottet!

Posted

Exakt o då får man avstå skytte och istället tala allvar med Dansken, dvs dags för ominpassning och ev bäddning av stocken. C

• Like 1
Posted
1 hour ago Christian N sa:

Men tokdra dem inte - snälla. Jag ber å din kolvs vägnar.....

/T

Posted

-Utmärkta tips!

Känns bra att ha kunnigt folk från detta forum i ryggen. Så kanske jag kan undvika att göra några misstag. :) iallafall. 

Bockar och bugar.