JaktOscar Posted June 7, 2017 Posted June 7, 2017 Tjena!! jag har tänkt att så en Viltåker. Jag har redan plöjt men undrar om det går att så fodervete. Har fodervete kvar sen i vintras (stödutfodring) och skulle vilja så detta. Är det möjligt? Samt har du några förslag på vad man kan så. Samt var man kan få tag i det. Tack, Skitjakt!!! Quote
Maichel Posted June 7, 2017 Posted June 7, 2017 Jag har sått det mesta som viltåker genom åren. Foderkorn, fodervete och förra året felbehandlat obetat utsäde/ vete vilket i praktiken är detsamma som fodervete. Blev hur bra som helst och stod stadigt kvar långt efter att viltet mumsat av alla ax. Först när snön föll började stråna lägga sig. Satsa på något stråstarkt. Att få tag på riktigt utsäde nu kan vara kinkigt då de flesta leverantörerna av utsäde står i startgroparna med att leverera ut höstutsäde. Beroende av hur mycket du tänkt dig att så, så är det inte så vansinnigt dyrt med riktigt utsäde. Men se då till att handla obetat. Jag har sått allt mellan 50-200kg utsäde per hektar i min viltåker. Sår man inte med såmaskin och harvar ner så tänkte jag att det nog var bättre att satsa på mer. Ett tips, som jag testat. På granngården kan man köpa 25kg's säckar med duvfoder. Det är en blandning som innehåller majs, ärtor, sorgum, vete och korn. Det sådde jag för något år sedan och fick upp mest spannmål. Enstaka ärtor grodde men orkade aldrig upp riktigt innan spannmålet snodde allt solljus. /M 1 Quote
JaktOscar Posted June 10, 2017 Author Posted June 10, 2017 På 2017-06-07 at 10:20 Maichel sa: Jag har sått det mesta som viltåker genom åren. Foderkorn, fodervete och förra året felbehandlat obetat utsäde/ vete vilket i praktiken är detsamma som fodervete. Blev hur bra som helst och stod stadigt kvar långt efter att viltet mumsat av alla ax. Först när snön föll började stråna lägga sig. Satsa på något stråstarkt. Att få tag på riktigt utsäde nu kan vara kinkigt då de flesta leverantörerna av utsäde står i startgroparna med att leverera ut höstutsäde. Beroende av hur mycket du tänkt dig att så, så är det inte så vansinnigt dyrt med riktigt utsäde. Men se då till att handla obetat. Jag har sått allt mellan 50-200kg utsäde per hektar i min viltåker. Sår man inte med såmaskin och harvar ner så tänkte jag att det nog var bättre att satsa på mer. Ett tips, som jag testat. På granngården kan man köpa 25kg's säckar med duvfoder. Det är en blandning som innehåller majs, ärtor, sorgum, vete och korn. Det sådde jag för något år sedan och fick upp mest spannmål. Enstaka ärtor grodde men orkade aldrig upp riktigt innan spannmålet snodde allt solljus. /M Okej. Tack!! Det där med ärtor kan bero på att de måste ligga i vatten i något dygn innan man kan så med dom. Tack för svaret så får vi se om jag få till denna lilla viltåkern. Quote
kkjon Posted June 11, 2017 Posted June 11, 2017 På 2017-06-10 at 16:33 JaktOscar sa: Okej. Tack!! Det där med ärtor kan bero på att de måste ligga i vatten i något dygn innan man kan så med dom. Tack för svaret så får vi se om jag få till denna lilla viltåkern. Öööhh va??? vattna ärtor? Menar du att alla bönder som sår ärtor slabbar med vatten i utsädessäckarna nån dag innan dom sår. 2 Quote
Skånepåg Posted June 11, 2017 Posted June 11, 2017 1 minute ago kkjon sa: Öööhh va??? vattna ärtor? Menar du att alla bönder som sår ärtor slabbar med vatten i utsädessäckarna nån dag innan dom sår. Nej nej.. Det gäller att vara tidseffektiv så man kör bara med vannaslangen direkt i sålådan medan man häller i utsäde Quote
kkjon Posted June 11, 2017 Posted June 11, 2017 Ja men dom ska ju ligga i blöt ett dygn, går åt en jädra massa såmaskiner som står laddade Quote
Skånepåg Posted June 11, 2017 Posted June 11, 2017 Får gå upp lite i utsädesmängd bara, för att kompensera för lägre grobarhet 1 Quote
Recommended Posts