Jump to content

God föryngring rådjur?

vandraren

Recommended Posts

Tjena

Jag har tyckt mig se gott om kiddar i år, om än senare än normalt. Jag har,en gång live och en gång på åtelkamera, tom sett trippelkiddar. Två milda vintrar här på västkusten har kanske ökat på överlevnaden hos smaldjuren? Hur ser det ut hos er?

p.

Har inte hunnit inspektera själv men farsan som bor vid vår egen mark (södra Halland) som även gränsar till det vi arrenderar har sagt att det är ovanligt gott om rådjur. Bland det bästa vi haft på över 10år. Inte ovanligt att se 10+ djur på åkrarna och det har nog inte hänt sedan jag började jaga sent 90-tal. 

Ser lovande ut tycker jag :D

Jag hörde ett lite roligt rykte kring god rådjurstillgång. OBS rykten så jag står inte för sanningshalten. Vore dock trevligt om någon med mer kunskap kunde bekräfta eller dementera. Ryktet går ut på att vi har Lodjuren att tacka för ökad tillgång på Rådjur. Inte Lodjur du har på marken. De tär ju istället tämligen allvarligt på rådjursstammen.

Nej det är när Lodjuren försvinner det blir positivt. Teorin är att Rådjurstammen hämtar sig mycket snabbare än Rävstammen. Och med begränsad mängd räv ökar rådjuren ganska snabbt. Det lärde vi oss ju när skabben härjade som värst om inte annat.

Ökad mängd lodjur i skogen gör snarare så att rådjuren söker sig närmare bebyggelse och ut på fälten där de exponeras oftare.. Det säger de hemma där vi har gott om lo. För övrigt har det varit riktigt gott om räv på samma mark..  kan bero på att det odlas spannmål och rävarna fokuserar på sork kanske?  

Gott om rådjur ser det ut att vara :)

Hade inte SvJF någon teori alldeles nyligen om att vi skulle skjuta mera räv så maten skulle räcka till lo-katten ?

Räv är en av lons favoritkäk, ja efter rådjur då, men allmänt har fältviltet haft en mycket god säsong hittills, jag ser mellan 3-7 harar varje dag på promenad. C

Vi verkar ha väldigt bra med rådjur, södra Småland. Har haft rapporter där man sett en bra bit över 100 rådjur när dom kört en runda och tittat på vallarna. Trots att vi har gått om räv.

• Like 1