Hoppa till innehåll

Hagelammunition med rullstukning och papphylsa


Givdul

Recommended Posts

Hej! 

Undrar vilka som tillverkar hagelammunition med papphylsa och även sådana med rullstukning. Tycker att lukten, utseendet och känslan som rullstukade papphylsor ger är härligt så undrar därför vilken tillverkare som gör sådana idag av god kvalitet och hur lätt det är att få tag på i det här riket? 

 

Mvh Ludvig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rullstukat, gyttorp traditional. Den tillverkningsmetoden är mer eller mindre utdöd för övrigt. Kanske bör du ladda dina egna patroner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att den är utdöd vet jag men det beror väl på att det är krångligare att tillverka? Sett till vad ammunitionen presterar finns väl ingen nackdel med rullstukat? I så fall har jag missat det. Att ladda själv är inte aktuellt i nuläget och förmodligen inte sen heller:wacko: 

Tack för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rullstukat med papp är mer arbets/kontroll intensivt att tillverka och ger prestandamässigt inget över stjärnstukat för den vanliga pangen således tillverkas det väldigt lite sådan ammo.

Ur ett emotionellt perspektiv är det tråkigt då det är mycket trevligt att använda och hantera dem. C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Det är 12/65. Köpte några paket 3 och 5 till min gamla Husqvarna som har 65mm patronläge. Så här blev träffbilden på knappa 30 meter med US3 och 3/4 borrning, fick stå litet snett för grannens kor skulle vara i skottlinjen annars så ta det med en nypa salt. Däremot syns det hur få hagel det är, räknade till 100st när jag pillade isär en bula.

IMG_4705.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om att de NSI jag skjutit varit fina skott. Ser att du fick runt 80 pärlor på plåten så var det bara 100 i så... ok.

Det som sticker ut är "buckshot"-et nere till vänster. Bly brukar ju inte klabba ihop. 🤨

Hur såg resterna i pipan ut? Korn kvar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Mera snuskbilder. Gyttorp traditional 12/65 US 1 30 gram filtförladdning, samma bössa och avstånd. Inte många hagel men OK på det avståndet men helst inte längre. 

 

image.thumb.jpeg.37b6743a51a07b5f88f6773ad8ec7204.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-09-09 at 08:42 Fläskfia sa:

5 år senare... Jaktia har papphylsa och rullstukat. Går under benämningen Jaktia Exclusive, tillverkas av NSI. 

IMG_4703.JPG

IMG_4704.JPG

IMG_4708.JPG

Kul med rullstukat och framförallt pappershylsor men förstår inte varför de behövde göra dom i någon slags blaze-camouflage med neongult längst fram? Det hade ju varit mycket snyggare med helt röda :)

 

Med tanke på hur ojämt de verkar i din träffbild så är jag nyfiken på vad dom kostar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago KJE81 sa:

Kul med rullstukat och framförallt pappershylsor men förstår inte varför de behövde göra dom i någon slags blaze-camouflage med neongult längst fram? Det hade ju varit mycket snyggare med helt röda :)

 

Med tanke på hur ojämt de verkar i din träffbild så är jag nyfiken på vad dom kostar?

Det har jag förträngt men dom var inte gratis. Dessutom luktar dom svagt parfymerat vilket är minst lika illa som en ojämn täckning. Gyttorp luktar bättre. Ska prova dom i min Winchester-bock med 1/4 och 1/2 fast borrning så får vi se om det blir skillnad. Tror nog Jaktia kört på lägsta anbudet när tog in offerter. Caledonians motsvarighet går bra mkt bättre i den gamla Husqvarnan. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Fläskfia sa:

Det har jag förträngt men dom var inte gratis. Dessutom luktar dom svagt parfymerat vilket är minst lika illa som en ojämn täckning. Gyttorp luktar bättre. Ska prova dom i min Winchester-bock med 1/4 och 1/2 fast borrning så får vi se om det blir skillnad. Tror nog Jaktia kört på lägsta anbudet när tog in offerter. Caledonians motsvarighet går bra mkt bättre i den gamla Husqvarnan. 

Okej, dom har inte alls tänkt till med andra ord, lukten efter en avfyrad patron i pappershylsa är ju halva nöjet. Gyttorp och Gamebore Regal luktar som dom ska göra tycker jag. Gamebore både i kaliber 12 och kaliber 20. Gyttorp Tradition verkar tyvärr bara finnas i kaliber 20.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Fläskfia sa:

Mera snuskbilder. Gyttorp traditional 12/65 US 1 30 gram filtförladdning, samma bössa och avstånd. Inte många hagel men OK på det avståndet men helst inte längre. 

 

image.thumb.jpeg.37b6743a51a07b5f88f6773ad8ec7204.jpeg

Storlek på plåten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Fläskfia sa:

Mera snuskbilder. Gyttorp traditional 12/65 US 1 30 gram filtförladdning, samma bössa och avstånd. Inte många hagel men OK på det avståndet men helst inte längre. 

 

image.thumb.jpeg.37b6743a51a07b5f88f6773ad8ec7204.jpeg

Därför brukar inte 1or vara så poppis,
Lite för lite hagel men ett rådjur springer inte långt efter den smällen om den sitter i bogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jaha, lägger upp litet som det passar mig. Caledonian classic paper fibre (tror jag) 12/67, 30 grams laddning, filtförhu.. förladdning menar jag. Bössan jag skjutit med är en Husqvarna 310AS, tillverkad 1918. Borrning 3/4. Nu är jag långt ifrån expert men jag gillar täckningen. Avståndet 32 meter. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...