Popular Post Musköt Posted July 22, 2017 Popular Post Share Posted July 22, 2017 Jaktkompisen sköt på en ensam vuxen gris på en väldigt dålig kornåker. Han hittade inget av värde på skottplatsen så han ringde mig. Vi selade på Maja och satte henne på skottplatsen. Hon går ut några meter och gör en tydlig markering på några grässtrån. Rikligt med mörkt blod. Hon tar an spåret och traskar på. Ser fler blod avstryk. Men i åkerkanten tappar jag greppet om linan och hinner inte med att fånga upp den så Maja försvinner. Trodde nog att hon skulle hitta den död. Men 150m bort kommer upptaget. Står still tills vi är 30m ifrån då gör den ett utfall och drar. Blir stopp efter 300m och vi går efter. Nu står det i en röjd plantering med torrt ris i botten så varenda rörelse hörs. Kommer 30m ifrån som närmast. Nu går det över gamla banvallen och blir stopp igen. Men nu hörs det att hon fastnat istället. Går efter för att kroka loss henne. Men när jag börjar närma mig så tar hon sig loss. Hon hinner upp grisen igen efter några hundra meter och där blir det fast mellan banvallen och en sjö. Jag rundar det och går på. Nu har Filip och Linn anslutit och tar pass på banvallen. Nu står det i en röjd granplantering med 1,5m höga ormbunkar. Är nog det värsta stället jag varit på sen gudruns vindfällebrötar. När jag börjar närma mig får Maja en omgång. Kommer fram och kan kroka av 15m lina. Hon får kontakt direkt igen. Efter att varit inom 3m och grisen gjort utfall några gånger utan att jag sett den så går jag ned på knä efter att den jagat undan Maja. Ser en skymt och syftar efter var jag tror är huvudet men blir en helbom. Maja skäller på och får ett par omgångar till och börjar bli lite försiktigt. Vi kommer överens om att Filip ska hämta Tikka i bilen men att Maja får jobba på så länge. Men hon tar en runda till sjökanten och dricker sen letar hon rätt på den igen 50m bort. Jag går på och är nära flera gånger utan att se grisen. Maja får ett par smällar till troligen beroende på att hon inte hinner parrera ibland ormbunkarna. Får ett läge när den stannar efter ett gjort ett utfall efter Maja men jag bommar igen. Nu blir det gångstånd rakt mot Filip men stannar 70m ifrån. Står still tills jag är precis intill då gör den en rusning och jag har läge in lucka men då är Maja jämnsides med grisen. Blir nu stopp precis intill banvallen och nu tycker jag ut den till Filip men Maja precis efter så han får inte läge förrän snett bakifrån vet inte om det var en helbom eller om han hade en träff långt fram. Blir iallafall stopp 30m in och Filip kan gå in och avsluta efter att den gjort ett utfall mot honom. Skönt att nån träffar. Måste säga att Maja gjorde ett kanonjobb när husse bar sig åt som en nybörjare. Tror hon blev fick en 6-7 smällar varav åtminstone två var riktiga överkörningar. Men hon vek inte ner sig som jag annars trodde hon skulle. Som tur var så var detta en ensam sugga på ca 70kg annars hade det kunnat slutat illa. Första skottet satt rätt lågt i buken. Och Maja jobbade väl i två timmar med grisen. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post hobbe Posted July 22, 2017 Popular Post Share Posted July 22, 2017 Dubbel grattis, dels till att ni kunde avsluta och dels för UrbanKvalitetsfotot! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musköt Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 1 hour ago hobbe sa: Dubbel grattis, dels till att ni kunde avsluta och dels för UrbanKvalitetsfotot! Tack! Ja min mobil är nog märkt Urban. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts