exabit Posted August 20, 2017 Share Posted August 20, 2017 Inga större mängder men fick rejält med motion iaf då det är väldigt kuperat där jag håller till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryberget Posted August 20, 2017 Share Posted August 20, 2017 Blev att plocka och rensa 6 kg krusbär idag, både röda och vita. Gött att ha i kvargen till frukosten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 20, 2017 Author Share Posted August 20, 2017 58 minutes ago Ryberget sa: Blev att plocka och rensa 6 kg krusbär idag, både röda och vita. Gött att ha i kvargen till frukosten Kör du dom i en mixer el. kokar du dom för hela bär äter du väl inte i kvargen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryberget Posted August 20, 2017 Share Posted August 20, 2017 52 minutes ago lsjonsson sa: Kör du dom i en mixer el. kokar du dom för hela bär äter du väl inte i kvargen? Brukar köra dem i mixer . Har fått 5 liter svarta vinbär som också är i frysen nu. Väntar på en beställning blåbär också. Urkasst med dem här hemma i skogarna . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik.jader Posted August 20, 2017 Share Posted August 20, 2017 Snart klar med tillvaratagandet av årets körsbär (sura) Blev fem burkar sylt i morse, men en försvann med farsan. Han förser mig med lingon så det får väl vara ok... Några burkar marmelad och en sex-sju liter saft har det väl också blivit. Fyra stora pajer och till sist några liter urkärnade i frysen. 20 liter eller så har donerats till nära och kära En tredjedel av bären sitter kvar till fåglarna. Just det. Får ju inte glömma likören som står och gottar sig. Ett måste till Singapore sling. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 21, 2017 Author Share Posted August 21, 2017 7 hours ago Ryberget sa: Brukar köra dem i mixer . Har fått 5 liter svarta vinbär som också är i frysen nu. Väntar på en beställning blåbär också. Urkasst med dem här hemma i skogarna . Ok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Gårdagens svamprunda.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 1 hour ago vildmark sa: Gårdagens svamprunda.. Härligt! Lagom mycket varje gång så blir det inte så mycket att rensa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Rensa är rätt tråkigt.. egentligen borde man rensa på plats i skogen. Kul att sopparna hittat upp för de är goda.. och taggsvampen är inte dum den heller.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 29 minutes ago vildmark sa: Rensa är rätt tråkigt.. egentligen borde man rensa på plats i skogen. Kul att sopparna hittat upp för de är goda.. och taggsvampen är inte dum den heller.. Titta en bit ner i länken så ser du 2 olika foton från samma person. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=234500&start=40 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Jösses hela bilen full av soppar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryberget Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 Har hittat lite kantareller under veckan (läs Lite...) men nog för några mackor iallafall Blev en liter till idag och en öl under rensningen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 2 hours ago vildmark sa: Jösses hela bilen full av soppar X2 Tror du han har haft nog att rensa??? Han har soppskörden säkrad för flera år framöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jämta Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Vad är det för sopp jag odlar på gården? Är de värda att rädda till en torr tillvaro i burk eller gör de sig bäst som gödning på ägorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 Ser ju ut som Karl-Johansvamp med tanke på storleken o av fotot att dömma. Lite blek på hattens ovansida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 26, 2017 Author Share Posted August 26, 2017 Plockat ca 10 l svarta vinbär hos grannen som kokas till saft nu o det finns minst lika mycket kvar som ska plockas en annan dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-Ola Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Plockade 6 liter björnbär i dag. Bara enstaka bär i klasarna som mognat här så det kommer att bli bättre om någon vecka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jämta Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Dagens gurkskörd gjorde jag bostongurka av och sen rensade jag ut de gigantiska gurkplantorna från växthuset så att paprikorna får lite mer sol på sig såhär på sluttampen av säsongen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 26, 2017 Author Share Posted August 26, 2017 3 hours ago M-Ola sa: Plockade 6 liter björnbär i dag. Bara enstaka bär i klasarna som mognat här så det kommer att bli bättre om någon vecka. Hm! Nu blev jag lite sotis! Hade sådana vid sommarstugan utanför Aneby o dom växte bra där. Goda är dom iaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-Ola Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Lår bli några hinkar till. Sen blev det en korg med svamp också i dag. Trattkantarellerna har börjat komma och om det inte blir för torrt så lär det bli en bra svamphöst i Skåne. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jämta Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Jag är inget fan av krusbär ( ) men här finns några såna taggjävlabuskar, så jag har gjort krusbärsmarmelad och dottern får bli försökskanin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jämta Posted August 27, 2017 Share Posted August 27, 2017 Idag har jag plockat de sista vinbären och det blev ytterligare 4 liter svartvinbärssaft till vinterförrådet och när det var gjort så gick jag lös på den monstruösa busken och kapade bort alla uråldriga och döda grenar, så nu finns bara fräscha grenar kvar och busken är inte monstruös längre, utan ser mer ut som en normal vinbärsbuske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Efter flytt av o skrotning av gamla jakttorn så blev det lingonrek o det ser vekligen bra ut. Så här rött var det överallt vart man än tittade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 29, 2017 Author Share Posted August 29, 2017 Plockat ca 14 l svarta vinbär hos grannen idag o därmed var det slut. Nu blir det att koka saft o svart vinbärsgelé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 På 2017-08-25 at 10:46 Jämta sa: Vad är det för sopp jag odlar på gården? Är de värda att rädda till en torr tillvaro i burk eller gör de sig bäst som gödning på ägorna? Björksopp eller tallsopp. Går att använda som blandsvamp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts